برق‏‏‏‌گرفتگی صنعت فولاد

وی صدور و اعمال بخشنامه‌‌‌‌های دولتی را عامل ویران‌‌‌‌کننده اقتصاد بخش خصوصی دانست و گفت: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی هزاران دلار صرف برگزاری نمایشگاه برای جذب سرمایه‌گذار و بازار فروش در کشورهای منطقه و اروپایی می‌‌‌‌کنند ولی مسوولان ذی‌ربط با یک بخشنامه خلق‌‌‌‌الساعه تلاش‌‌‌‌های فعالان بخش خصوصی را نابود می‌‌‌‌کنند. ایران تنها تولیدکننده فولاد در دنیا نیست و اگر نتوانیم نیاز بازار دنیا را تامین کنیم به راحتی این بازار را از دست می‌‌‌‌دهیم.

وی گفت: طرح، ایده، فکر و عمل صنعتگران عرصه فولاد همه برای آذربایجان بوده است ولی به دلیل عدم‌حمایت‌‌‌‌های دولتی و مانع‌ افکنی در مقابل سرمایه‌گذاری، پیشرفت و توسعه بخش خصوصی، لاجرم به سرمایه‌گذاری دولت هستیم ولی متاسفانه حتی در منطقه آذربایجان حمایت دولتی نداریم.

نواده از پسرفت، عقب‌‌‌‌ماندگی و تعطیلی واحدهای خرد تولیدی اظهار نگرانی کرد و افزود: ما در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید ۵۴ میلیون تن فولاد در سال تولید می‌‌‌‌کردیم که امروزه شاهد تولید ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن فولاد در کشور هستیم ولی حداکثر مصرف و تقاضای کشور حدود ۱۵ میلیون تن است و به دلیل عدم‌تقاضا در داخل و عدم‌امکان صادرات به دلیل موانع و مشکلات شاهد پرشدن و تکمیل ظرفیت انبارهای واحدهای صنعتی و تولیدی از فولاد هستیم.

وی به تبیین مشکلات موجود برای دولت و مردم تاکید کرد و افزود: با رفع مشکلات شاهد افزایش تولید، توسعه، پیشرفت و اقتصاد بهتر در صنعت فولاد خواهیم بود.

وی اقدامات و فعالیت انجمن فولاد آذربایجان را تشریح کرد و افزود: یک‌هزار و ۱۱۹ نامه به واحدهای مختلف دولتی و حکومتی برای جلوگیری از بروز مشکلات ارسال کرده‌‌‌‌ایم، رایزنی برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی به دلیل جریمه با سازمان بازرسی کل کشور و تعزیرات حکومتی کشور انجام شده و در این راستا هم واحدهای تولیدی بسیاری از تعطیلی کامل و بیکاری کارگران رهایی یافتند.

وی حضور در نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌المللی در سایر کشورها را نیز دیگر راهکار این انجمن برای برون رفت از مشکلات دانست و گفت: پارسال سومین دوره حضور و امسال نخستین دوره با حضور انجمن فولاد آذربایجان در نمایشگاه متال اکسپو ترکیه است که شهریور امسال در استانبول برگزار خواهد شد.

وی گفت: انجمن فولاد آذربایجان با تمام سختی و مشکلات، یکی از قوی‌‌‌‌ترین نمایشگاه‌‌‌‌های منطقه را برگزار خواهد کرد.

وی هدف از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی«تبریز متافو» را حضور شرکت‌های بزرگ سراسر کشور دانست و ادامه داد: با توجه به ضایعه شهادت رئیس‌‌‌‌جمهور، استاندار و نماینده ولی‌‌‌‌فقیه در آذربایجان‌‌‌‌شرقی و ایام انتخابات در مراسم افتتاحیه با مشکل عدم‌حضور مسوولان ارشد مواجه خواهیم بود ولی با همکاری و همیاری اصحاب رسانه امیدواریم اطلاع‌رسانی خوبی از این نمایشگاه شود.

نواده اباذر ادامه داد: این نمایشگاه ۱۲ تا ۱۵ تیرماه سال‌جاری و پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود که امیدواریم با کمک رسانه‌‌‌‌ها این رویداد مهم صنعتی در خلال خبرهای انتخابات ریاست جمهوری گم نشود.

نواده از خودکفایی انجمن فولاد آذربایجان خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا تشکیلاتی در‌شأن و جایگاه صنعت فولاد آذربایجان داشته باشیم.

نواده اباذر افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که این رقم در سال گذشته به نصف کاهش یافت و در فروردین امسال و در مقایسه با سال قبل آن ۷۶‌درصد کمتر شده است.

وی اظهار کرد: انجمن فولاد آذربایجان صدای بخش خصوصی بوده و بخش خصوصی فعال در این عرصه برخلاف دولتی‌‌‌‌ها دوستدار این انجمن هستند.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان، قطعی‌‌‌‌های برق و قبوض نجومی این بخش را دیگر مشکل این صنعت اعلام کرد و گفت: دی ماه پارسال بود که طبق ماده ۱۶ و ۱۴، مبالغی روی قبض صنایع فولاد اضافه شد که چنین تصمیم‌گیری‌‌‌‌هایی در هیچ کجای دنیا و هیچ اقتصادی مورد قبول نیست. در آذر سال گذشته قبوضی ارسال کردند که نشان می‌‌‌‌داد از اردیبهشت ۱۴۰۲ این دو ماده به هزینه برق اضافه شده اما به مشترکان صنعتی اعلام نشده است. در صورتی که تولیدکننده کالای خود را با احتساب هزینه تمام شده به فروش رسانده و عملا امکان آن وجود نداشت که نرخ برقی که طبق این دو ماده اضافه می‌‌‌‌شد از خریداران اخذ شود. هر چند که ما مجبور به پرداخت این قبوض شدیم اما اردیبهشت سال‌جاری نیز مجددا قبوضی ارسال شد که نشان می‌‌‌‌داد نرخ محاسبه اضافه بار در سال گذشته دو برابر شده است و باید این هزینه اضافه را نیز پرداخت کنیم. در کجای دنیا قیمت کالا و خدماتی را که فروخته شده افزایش می‌دهند و ما‌به‌التفاوت آن را از طرف مقابل دریافت می‌کنند؟

وی ادامه داد: اگر برق نیست باید برای همه نباشد چگونه می‌توان انتظار داشت که فولادی‌‌‌‌ها سه ماه تولید را متوقف کنند باید ما نیز مثل بقیه صنایع حداکثر یک روز در هفته تعطیلی داشته باشیم. امسال نامه‌‌‌‌ای ارسال شده که برخی واحدهای فولادی باید در خرداد و تیر تولید خود را تا ۷۰‌درصد و در مرداد و شهریور تا ۹۰‌درصد کاهش دهند. چرا تولیدکننده فولاد اجازه ندارد در ساعاتی که پیک مصرف نیست و اضافه بار در شبکه وجود دارد تولید کند؟

وی اظهار کرد: مشکلات صادراتی و برق اجازه نفس کشیدن به صنعت فولاد بخش خصوصی را نمی‌‌‌‌دهد و با رویه فعلی صنعت فولاد یک روز از بین خواهد رفت و هر روز به آن لحظه نزدیک‌‌‌‌تر می‌شود.

نواده اباذر گفت: انجمن فولاد آذربایجان حدود ۷۳ عضو دارد و میزان اشتغال در این صنعت بالای ۲۰‌هزار نفر تخمین زده می‌شود. یک‌سوم فولاد ایران در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و از سهم ۲.۲ میلیارد دلاری صادرات بخش خصوصی در حوزه فولاد، ۴۵۰ میلیون دلار سهم آذربایجان شرقی است.