رتبه آخر خراسان رضوی در تولید طلا

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد افزود: البته از زمان روی کارآمدن هیات‌مدیره جدید در اتحادیه طی یک سال اخیر این رقم به ۱۳۰ کد افزایش یافت و امیدواریم با راه‌‌‌اندازی کارگاه‌‌‌های کوچک و بزرگ در آینده نزدیک شاهد افزایش قابل‌توجهی در این حوزه باشیم. وی تصریح کرد: ما تولیدکنندگان خوبی داریم و زمانی کشور ما صادرکننده مصنوعات طلا به ترکیه بود، اما اکنون خانم‌‌‌ها از فروشندگان طلا کار ترک می‌‌‌خواهند که این موضوع برای ما افت دارد از این رو برای ایجاد رقابت سالم در افزایش تولیدات طلا باید برای واردات دستگاه‌‌‌های پیشرفته و به‌روز اقدام کنیم.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره افزود: معتقدم درآمد ارزی حاصل از تولید و صادرات طلا در کشور می‌تواند ما را از فروش نفت بی‌‌‌نیاز کند؛ زیرا ما دارای برندهای صادراتی هستیم اما موانع زیادی در حوزه گمرک، استاندارد و... وجود دارد که کار صادرات را عملا متوقف کرده است. امیدواریم در جلساتی که در حاشیه این نمایشگاه با حضور مسوولان برگزار می‌شود، راهکارهایی برای حل مشکلات موجود ارائه شود. وی با بیان اینکه مشهد رتبه نخست تولید نقره در کشور را دارد، گفت: اکنون ۲‌هزار کارگاه کوچک و بزرگ نقره‌‌‌سازی در مشهد فعالیت دارند. در حوزه طراحی نیز با اینکه تا ۴ سال پیش واردکننده طراح به مشهد بودیم اما اکنون طراحان ما به کشورهای خارجی دعوت می‌‌‌شوند.

تقی‌‌‌زادگان در خصوص نظارت بر خرید و فروش سکه در بازار گفت: سکه دارای کد آیسیک است و از سال ۱۳۹۰ از پوشش اتحادیه طلا و جواهر و نقره خارج شده است. این موجب شده تا برخی از فروشندگان سکه غیر‌بانکی را به نام بانکی بفروشند و خریداران متضرر شوند. یکی از مطالبات ما واگذاری این کد به اتحادیه طلا، جواهر و نقره است تا نظارت‌‌‌های لازم در این حوزه انجام شود. وی اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون ۲‌هزار و ۲۰۰ بازرسی از واحدهای صنفی این اتحادیه انجام گرفته است که آمار بالایی محسوب می‌شود.