کنتورهای هوشمند عامل تغییر هزینه انشعاب برق در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه در این فرآیند زمان نصب کنتور نسبت به قبل کاهش یافته است، افزود: همزمان با پرداخت وجه آنلاین، لوازم اندازه‌‌‌گیری در اختیار گروه‌‌‌های نصب قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به بند ۲ ماده ۴۷ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و همچنین بند «د» و «ز» تبصره ۱۵ قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کل کشور وزارت نیرو مکلف است برای مشترکان جدید و مشترکان پر‌مصرف شمارشگر هوشمند نصب کند. دادگر تصریح کرد: با پایان یافتن تولید لوازم اندازه‌‌‌گیری نسل قبل و فروش تعداد موجود در سامانه فروش مستقیم کالا، لوازم اندازه‌‌‌گیری هوشمند از طریق تامین‌‌‌کنندگان و کنتورسازان در سامانه در دسترس قرار گرفته که طبیعتا از قیمت بالاتری برخوردار است. وی اظهار کرد: با توجه به تقاضای بالای کنتور در کشور و لزوم تامین این نوع از کنتور توسط کنتورسازان برای تمام استان‌ها و محدودیت تولید در برخی از شرکت‌های کنتورساز در برخی مقاطع، کمبود عرضه از سوی کنتورسازها وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: اکنون برای خراسان جنوبی از طریق یک تامین‌کننده، لوازم اندازه‌‌‌گیری روی سامانه قرار دارد و با توجه به پیگیری به عمل آمده با حضور یک شرکت کنتورساز نسبت به عرضه لوازم اندازه‌‌‌گیری با قیمت مناسب‌‌‌تر اقدام شده است و با توجه به توقف تولید لوازم اندازه‌‌‌گیری غیرهوشمند، بالاتر بودن قیمت لوازم اندازه‌‌‌گیری هوشمند نسبت به نسل قبلی، با توجه به قابلیت‌های بالاتر آن طبیعی است. وی با اشاره به اینکه از اردیبهشت در تابلوهای برق که برای مجموعه‌‌‌های آپارتمانی طراحی شده است از لوازم اندازه‌‌‌گیری هوشمند استفاده شده ادامه داد: این دسته از مشترکان تغییری در قیمت لوازم اندازه‌‌‌گیری نداشته‌‌‌اند و با توجه به خاتمه تولید انواع لوازم اندازه‌‌‌گیری مورد استفاده در واحدهای یک طبقه، این دسته از مشترکان لازم است نوع هوشمند را از سامانه خریداری کنند.

دادگر اظهار کرد: این کنتورها به مشترکان امکان رویت و کنترل میزان مصرف برق را به صورت لحظه‌‌‌ای از طریق اپلیکیشن خواهد داد و همچنین با توجه به اینکه برای کنترل مصرف در زمان ناترازی تولید و مصرف نیاز به اطلاعات لحظه‌‌‌ای بار مشترکان است تا در صورت لزوم مولفه‌‌‌های بار مدیریت شود و در برنامه دولت تعویض ۲۰ میلیون کنتور از ۳۸ میلیون کنتور با اولویت مشترکان پر‌مصرف و مشترکان جدید با کنتورهای هوشمند با قابلیت رویت‌‌‌پذیری و فرمان‌پذیری قرار دارد.