معبد آناهیتا قابلیت جذب سالانه ۱۵۰‌هزار گردشگر را دارد

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا با تاکید بر اینکه برخی اقدامات می‌تواند به جذب گردشگران به این مجموعه کمک کند، گفت: یکی از این برنامه‌‌‌ها راه‌‌‌اندازی موزه باستان‌شناسی معبد است که بخشی از تجهیزات آن را خریداری کرده‌‌‌ایم، اما برای تکمیل آن به اعتبار نیاز داریم. وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ضروری برای معبد آناهیتا، انجام کاوش‌‌‌های باستان‌شناسی است، از این رو پیشنهاد اولیه ما اختصاص حدود یک میلیارد  و ۵۰۰ میلیون تومان برای فصل اول بود که متاسفانه این اعتبار امسال تامین نشد.

این مسوول با بیان اینکه برنامه‌‌‌هایی برای ساماندهی این اثر تاریخی در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: طی دهه‌‌‌های گذشته تعداد زیادی واحد مسکونی که روی عرصه معبد آناهیتا قرار داشتند، تملک و تخریب شدند، اما بخش زیادی از نخاله‌‌‌های آنها در سال‌های گذشته کماکان در داخل محوطه باقی مانده بود که ماه‌‌‌های اخیر حدود هفت‌هزار مترمکعب نخاله‌‌‌های ساختمان را از ضلع شرقی محوطه خارج کردیم و اکنون تنها حدود دو‌هزار مترمکعب دیگر آن باقی‌‌‌ مانده است. گراوند به اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی سنگ‌‌‌های دپو شده در ضلع جنوبی و انتقال آنها به ضلع جنوب شرقی هم اشاره کرد و گفت: زمانی که واحدهای مسکونی روی عرصه تملک و تخریب شدند، تعداد زیادی سنگ که در آن سال‌ها روی زمین ریخته شده بود را به شکل دپو شده در ضلع جنوبی رها کرده بودند که آنها را به محل اصلی خود در ضلع جنوب شرقی بازگرداندیم.

وی نصب دوربین‌‌‌های مدار‌بسته، پیجینگ، احداث حدود پنج‌هزار مترمربع پارکینگ، ایجاد زیرساخت وای‌فای و... را از دیگر اقدامات انجام‌شده دانست و افزود: ایجاد گیت و انتقال محل بلیت‌فروشی معبد به ضلع جنوب غربی از دیگر اقداماتی است که انجام خواهیم داد.  وی در ادامه گفت: همچنین احداث کمربندی شهر کنگاور و عدم‌تردد مسافران و گردشگران از داخل این شهر هم یکی از عواملی است که باعث شده گردشگران کمتری از این اثر تاریخی دیدن کنند.