یزد، رتبه دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری

وی افزود: ‌‌‌ بررسی‌‌‌های نرخ بیکاری فصلی سایر استان‌‌‌ها نشان داد که یزد بعد از کرمانشاه دومین استان کشور در میزان کاهش نرخ بیکاری نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ است. مدیر کارآفرینی اداره کار یزد با بیان اینکه نرخ بیکاری استان یزد از ۱۰.۶به ۷.۲ درصدکاهش یافته است، اضافه کرد: ‌‌‌ همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان ۴۴.۵‌درصد در فصل بهار ۱۴۰۲ است که ۴.۳درصد از نرخ مشارکت کشوری بیشتر است. به گفته آیت‌اللهی، در این گزارش میانگین نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور ۴۱.۲ درصد، نسبت اشتغال ۳۷.۸‌درصد و نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۲ به میزان ۸.۲‌درصد اعلام شده است. وی یادآور شد: شاخص نرخ بیکاری کشوری در این مدت نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته یک‌درصد کاهش یافته در حالی که استان یزد در همین شاخص نرخ بیکاری یک‌درصد پایین‌‌‌تر از میانگین کشوری بوده است.

این کارشناس با اشاره به اینکه روند کاهشی شاخص نرخ بیکاری نشان‌‌‌دهنده بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در صدور مجوز و افزایش سرمایه‌گذاری در استان است، تصریح کرد: بر اساس مصوبه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، رویکرد این اداره کل، اشتغال جوانان و بانوان و فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاهی بیکار است که امیدواریم بتوانیم با انجام مشوق‌‌‌های قانونی این میزان را کاهش دهیم. آیت‌اللهی با اعلام وجود ۵۳ مرکز کاریابی شامل ۴۱ مرکز فعال، ۱۱ مرکز تعلیق و یک مرکز مرخصی موقت، ادامه داد: از کل مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در حال فعالیت در استان تهران ۲۵ مرکز در حال ارائه خدمت مرکز مشاوره، پنج مرکز کافه کارآفرینی و هشت مرکز فضای کاری اشتراکی و ۶‌مرکز شتاب‌‌‌دهنده در حال فعالیت هستند.

مدیرکل کارآفرینی و اشتغال اداره کار استان یزد خاطرنشان کرد: استان یزد در رابطه با بهره‌‌‌برداری کاریابی‌‌‌های داخلی استان‌‌‌ها از سامانه جست‌‌‌وجوی شغل با ۹۷‌درصد بهره‌برداری از این سامانه در رتبه نخست کشوری قرار گرفته است. وی درباره تغییرات تعداد کاریابی‌‌‌ها با توجه به سهولت در صدور مجوزها هم گفت: ‌‌‌ از سال گذشته تاکنون با توجه به تسهیلگری و ۱۰ روزه شدن مجوز‌‌‌های کاریابی تعداد ۲۷ مجوز کاریابی در استان صادر شده است.