هدف‌گذاری ضلع طلایی توریسم ایران

برنامه تحولی استان یزد در حوزه گردشگری سلامت شامل پزشکی، تندرستی و طبیعت‌درمانی که با حضور و همکاری فعالان حوزه گردشگری سلامت، فعالان بخش خصوصی، نمایندگان شرکت‌های گردشگری سلامت و نمایندگان بیمارستان‌‌‌های خصوصی و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد تهیه و تدوین شده شامل ۱۴ حوزه فعالیت و ۸۹ پروژه با هدف دستیابی سالانه به حداقل ۲۰‌هزار گردشگر خارجی در افق ۱۴۰۵ است و در مسیر تدوین این برنامه از طرح‌‌‌های پژوهشی انجام گرفته طی سالیان گذشته نیز بهره گرفته شده است.

اگر شرایط کشور و استان مساعد باشد قطعا این آمارها افزایش چشمگیری خواهد یافت به گونه‌‌‌ای که فقط در سال ۱۳۹۷ به ۱۳۰‌هزار نفر رسید در حالی که این آمار در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۶ برابر ‌۵۱هزار و ۸۲۰ نفر گردشگر خارجی و در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۵ هم بیش از ۴۷‌هزار نفر بوده که به یزد که به عنوان یکی از اضلاع مثلث گردشگری مرکز ایران شناخته می‌شود وارد شده بودند. این در حالی است که بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی زنده و پویای یزد در یونسکو با آن همه تبلیغات باید آمار گردشگران خارجی با وجود تحریم‌ها حداقل کمتر از قبل نمی‌‌‌شد، اما آمارها حکایت از نصف شدن حجم ورود گردشگر خارجی دارد. آمار تماشای یک نمایش دفاع مقدس که بعد از چند سال وقفه  دوباره اجرا شد جالب است.

فرمانده سپاه الغدیر در این خصوص گفت‌: مردم دارالعباده از برنامه‌‌‌های هفته دفاع مقدس استقبال پرشوری داشتند به نحوی که بیش از ۸۰‌هزار نفر در طول ۸ شب از نمایش رسم شیدایی ۳ بازدید کردند. سردار زارع کمالی افزود: یکی از نکات جالب‌‌‌توجه در مورد این نمایش حضور اقشار مختلف مردم و از رده‌‌‌های سنی گوناگون برای دیدن این نمایش بود که این موضوع معانی خاص خود را دارد. وی خاطرنشان کرد: این استقبال نشان از آن دارد که مردم این سرزمین با وجود تبلیغات متعدد همچنان علاقه‌‌‌مند به آگاهی از اتفاقات دورانی هستند که اسلام و انقلاب اسلامی ‌‌‌ایران پشت سر گذاشته است تا بدانند این نهال کوچک چه مراحل و سختی‌‌‌هایی را پشت سر گذاشته است تا به امروز برسد که تبدیل به درختی تنومند شده که تمام دنیا نظاره‌‌‌گر ابهت و شکوه آن هستند. فرمانده سپاه یزد یادآور شد: برای برگزاری باشکوه این نمایش در مدت ۴۵ روز بیش از ۵۰۰ نفر که کاملا از نیروهای بومی ‌‌‌استان بودند به‌‌‌صورت شبانه‌‌‌روزی به تمرین پرداختند تا بتوانند نمایشی در خور‌ شأن مردم سرزمین دارالعباده اجرا کنند.

نکته عجیب اینجاست که وقتی می‌توان برای اجرای مناسب یک نمایش و جذب این تعداد از مردم، برنامه‌‌‌ریزی منظم داشت چرا نباید برای تبلیغات، اطلاع‌‌‌رسانی و جذب گردشگران خارجی به‌‌‌ویژه گردشگران کشورهای همسایه در طول یک سال برنامه منسجم و عملی ارائه شود. دو سال از برنامه‌‌‌های دولت در استان گذشته ولی اثر ملموس آن دیده نمی‌شود حداقل آمارها بیانگر تاثیرگذاری این برنامه‌‌‌ها نیست. استان یزد یک‌‌‌هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده غیر‌منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت‌شده ملی دارد و هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است؛ این استان در کنار استان‌‌‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.

در مقابل و البته کنار یزد، اضلاع دیگر مثلث گردشگری مرکز ایران پیشتاز بوده و روند رشد قابل‌توجهی نسبت به سال‌های قبل در ورود گردشگر خارجی داشته‌‌‌اند به گونه‌‌‌ای که اصفهان رشد ۱۰۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ نسبت به قبل از آن داشته است. شعار سازمان جهانی گردشگری حقیقت دارد که گردشگری تنها فعالیت زنجیره‌‌‌ای است که از حرکت یک گردشگر ۱۵۰ زنجیره شغل به حرکت در‌می‌‌‌آیند و این امر نشان‌‌‌دهنده سهم موثر گردشگری در اقتصاد دنیاست که باید از این ظرفیت بزرگ سهم خود را دریافت کنیم. البته در راستای اجرای برنامه تحولی «یزدنوین» و پروژه طراحی و اجرای مدل گردشگری سلامت در استان یزد، برنامه تحولی در حوزه گردشگری سلامت (۱۴۰۵-۱۴۰۲) تدوین و از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی به دستگاه‌‌‌های اجرایی متولی ابلاغ شد که در این برنامه، افزایش۱۰برابری گردشگران در استان هدف‌گذاری شده است.