وقت سفر به یزد

ابرکوه و سرو کهنسالش

برخی سن سرو ابرکوه را بیش از ۴هزار سال می‌‌دانند و معتقدند پس از «مسوسلاه» یا «متوشلخ» که نام درخت کاجی در کالیفرنیا است، این سرو کهنسال‌‌ترین ارگانیسم زنده گیاهی در جهان است. این قدمت باعث شده داستان‌ها و افسانه‌های زیادی پیرامون این سرو شکل بگیرد. نمونه آن خواندن این سرو به نام «سرو زرتشت» است. بر مبنای این باور، زرتشت در موسم اسپند به ابرکوه رسیده و با دست خود بذر سرو را افشانده و به مردم نوید داده‌است که درختی از این بذر باقی خواهد ماند که درفش فرزندش بهرام پادشاه صبحدم رستاخیز را می‌‌بیند. در مقابل گروه دیگری کاشت این سرو را به دوره ضحاک، اسکندر‌‌، ابراهیم و سلیمان نبی نسبت می‌دهند. برخی عنوان می‌کنند نوح نبی و خاندانش به شکرانه نجات از توفان سرو را غرس کرده‌‌اند. در باورهای دینی مردم پس از اسلام نیز سرو ابرکوه جایگاه خود را دارد، این سرو در مسیر زیارتی مشهد است و همین موضوع سبب شده مورد احترام شیعیان هم باشد و مراسم مذهبی خود را در کنار آن برگزار کنند.

از دیگر نکات جالب درباره سرو ابرکوه روایتی است که مارکوپولو جهانگرد و تاجر ونیزی درباره آن نوشته است: «‌یکی از چند سروی که در ایران دیده‌‌ام، سرو ابرکوه است که همچون آبشاری سبز از آسمان روی زمین تفدیده ابرکوه فرو می‌‌آید و از هر طرف که وارد ابرکوه شوی، سرو کهنسال و پرطراوت مانند چراغ دریایی سبزی ما را به بندر دریای کویر و خورشید تابان فرا می‌‌خواند.» دیدن این سرو توسط مارکوپولو موضوعی است که برخی کارشناسان حوزه توریسم از آن به عنوان یکی از پتانسیل‌‌های گردشگری در این منطقه نام می‌‌برند و معتقدند می‌توان با برندسازی سرو ابرکوه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این‌شهر دعوت کرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر در این‌شهر اقامتگاه‌های گردشگری زیادی ساخته شده و توانسته است از برند این سرو تا حدی به نفع توسعه توریسم منطقه استفاده کند.

مهریز و صندوق امانات تاریخی

در مهریز مجموعه‌‌ای از کارونسراها‌‌، قلعه‌ها، قنات‌‌ها، خانه‌های تاریخی‌‌، باغ‌ها و... وجود دارد. علاوه بر آنها در حوالی این شهر بر دامنه کوه تجنک، آرامگاه پیر نارکی را داریم. این محل یکی از مکان‌‌های مقدس زرتشتیان است که از دوازدهم تا شانزدهم مرداد در آنجا گرد هم می‌‌آیند و  به نیایش می‌پردازند. دیدن برج بادگیر شکیب که توسط یکی از خیرین مهریز به اسم «جعفر شکیب» ساخته شده و پس از برج باغ دولت‌آباد  از بزرگ‌ترین بادگیرهای دنیا است هم خالی از لطف نیست. علاوه بر آن در حوالی مهریز قلعه تاریخی سریزد را داریم که گفته می‌شود از سازه‌های پیش از اسلام و دوره ساسانی است و قلعه‌‌ای تسخیرناشدنی در دوره خود بوده است. کاربری این قلعه تاریخی نکته جالب آن است‌‌ که گفته می‌شود مردم آن دوره اشیای باارزش خود را در اتاق‌‌های آن نگهداری می‌کردند و به این ترتیب حکم صندوق امانات را داشته است. با توجه به رونق گردشگری در روستای سریزد در سال‌های اخیر امکاناتی مانند رصد ستارگان، شترسواری، آفرود و... نیز در این منطقه مهیا شده است.

تفت و آتشکده چم

تفت شهری است که بین یزد و ابرکوه قرار گرفته است. نام تفت شهری سوزان و گرم را به ذهن می‌‌آورد، این در حالی است که در تفت پیست اسکی هم داریم. دیگر جاذبه تفت آتشکده چم است، آتشکده‌ای که در روستایی به همین نام قرار گرفته و آن را پایتخت زرتشتیان می‌‌دانند. بهمن هر سال جمع بزرگی از پیروان این دین، در روستا جمع می‌شوند و جشن می‌گیرند. آتشکده در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. علاوه بر آن در همین حوالی سروی قرار گرفته که سن آن را ۳ هزار سال می‌‌دانند. این سرو ۱۸ متر ارتفاع دارد و دیگر جاذبه گردشگری تفت است. از دیگر جاذبه‌های تفت می‌توان به مسجد شاه ولی تفت، مسجد جامع بیداخوید، حمام دربند میرزا، چشمه تامهر، روستای شواز، آبشار و دره درگاهان، موزه مردم‌‌شناسی تفت، باغ صدری، آسیاب آبی تفت، عقاب کوه تفت و پیست اسکی سخوید اشاره کرد.

میبد؛ شهر کیومرث

میبد را با سفال آن می‌‌شناسند. در این شهر انواع و اقسام کارگاه‌های سفالگری وجود دارد با این حال میبد تنها به سفال و صنایع دستی خلاصه نمی‌شود. این شهر که بر اساس افسانه‌ها در روزگار کیومرث بنیان گذاشته شده دارای انواع و اقسام بناهای تاریخی است. از جمله این بناها نارین قلعه، بنایی متعلق به دوره ساسانی است که در سال ۱۳۵۴ ثبت ملی شد. کاروانسرای میبد، برج کبوترخانه، مسجد جامع میبد، مسجد جامع فیروزآباد، یخچال تاریخی میبد، قلعه بارچین و قلعه مهرجرد از دیگر بناهای تاریخی این شهر و اطراف آن است.

اگر علاقه‌‌مند به سفال میبد هستید بهتر است سری به موزه سفال آن هم بزنید. این موزه در مجموعه آب انبار حاج محمدعلی که بنایی متعلق به دوره قاجار است واقع شده و در آن بیش از ۱۰۰ شیء سفالی از دوره‌های مختلف وجود دارد. قدیمی‌ترین اثر موزه به سفالی از دوره ماد بازمی‌‌گردد. در این موزه شما می‌توانید نقش‌‌ونگارهایی از سفال در سدهای گذشته را مشاهده کنید. آنچه گفته شد تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهرهای اطراف یزد است. این استان با مجموعه جاذبه‌هایش می‌تواند بیش از یک هفته تعطیلات را به خود تخصیص دهد، اما اگر زمان ندارید می‌توانید با توجه به علاقه‌‌مندی‌‌تان و مسیر سفر تعدادی از این شهرها را انتخاب و از آنها دیدن کنید.