سهم آثار مدرن در سوغات اصفهان

او که به مناسبت «هفته‌ جهانی صنایع‌دستی» سخن می‌گفت،  ادامه داد: در استان اصفهان بالغ ‌بر ۷۰ هزار نفر در صنعت صنایع‌دستی فعالیت دارند که تنها ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از آنان بیمه‌شده هستند. علی‌رضا ایزدی درباره توسعه صنایع‌دستی با مشارکت شهرهای خواهرخوانده اصفهان نیز خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری امسال ما در راستای اجرای جشنواره‌های بین‌المللی است و سعی در افزایش تعامل با دیگر کشورها داریم. او همچنین در برابر پرسش «دنیای اقتصاد» پیرامون فقدان بازارچه‌ها یا پاتوق‌های ارائه هنرهای مدرن در اصفهان گفت: از این ‌پس زمینه برای برگزاری نمایشگاه یا رویداد در زمینه‌های متنوع هنری و از جمله آثار هنری مدرن فراهم است و افرادی که متقاضی آن باشند می‌توانند برای برگزاری چنین رویدادهایی به اداره کل مراجعه کنند.

او در پاسخ به پرسشی درباره قیمت‌گذاری صنایع‌دستی تصریح کرد: اعتقادی به این موضوع نداریم؛ زیرا نمی‌توان به‌راحتی برای آثار هنری قیمت تعیین کرد و از سوی دیگر این کار، پویایی صنایع‌دستی را نیز دچار اختلال می‌کند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان با رد شائبه صفر شدن صادرات صنایع‌دستی ادامه داد: چنین چیزی امکان ندارد البته ذکر این نکته هم ضروری است که بیشتر صادرات ما به‌صورت چمدانی است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به فرونشست در این استان اظهار کرد: این پدیده مُخرب تا به امروز آسیبی به بناهای تاریخی این خطه به‌ویژه میدان نقش‌جهان وارد نکرده است. ایزدی با اشاره به افزایش شمار گردشگران چینی در اصفهان گفت: اخیرا آمار حضور ۳۷۰ نفر از آن کشور در یک روز را داشتیم.

وی گفت: چین یکی از سه اقتصاد بزرگ جهان است و سالانه بالغ‌ بر ۲۰۰ میلیون چینی به مسافرت می‌روند که اگر مقصد بخشی از آنان اصفهان باشد تحولی در گردشگری ما خواهد بود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره کارخانه ریسباف اصفهان هم خاطرنشان کرد: پیگیری مجدانه‌ای در این زمینه از سوی مقامات استان صورت گرفته یا در حال انجام است تا این مجموعه به ما واگذار شود. بر اساس این گزارش ، اثر تاریخی «کارخانه ریسباف» در چهارباغ اصفهان همچنان در دوراهی بین ویرانی یا تبدیل‌شدنش به یک موزه منطقه‌ای معطل‌مانده و از سال ۸۸ تاکنون وعده‌ها برای تبدیل آن به یک گنجینه عملی نشده است. این بنا که در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده است در شمار زیباترین و مهم‌ترین بناهای صنعتی، تاریخی ایران قرار دارد. ریسباف در دوران پهلوی اول در شمار ۹ کارخانه‌ای بود که در حوزه صنایع نساجی اصفهان تاسیس شد. اهمیت حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمت‌هایش (اگرچه در برخی نقاط متزلزل) و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ اصفهان دوچندان است.

بانک ملی تملک این بنا را در اختیار دارد اما در دوران دولت دهم با مصوبه‌ای بنا شد تملک این بنا با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتقل شود اما این کار به دلیل اعتراض بانک ملی عملی نشد و حتی تصمیم کمیسیون ماده پنج استان مبنی بر تغییر کاربری ریسباف از مجموعه خدماتی به فرهنگی و تبدیل‌شدن آن به موزه منطقه‌ای برای گرفتن بودجه ۲۷ میلیارد تومانی سازمان میراث فرهنگی نتوانست راه به‌جایی ببرد از این‌رو همچنان بانک ملی به دلیل آنچه«تعلق ریسباف به سهامداران بانک» می‌خواند، حاضر به واگذاری آن برای تبدیل‌شدنش به گنجینه منطقه‌ای نیست.

شهردار اصفهان که درعین‌حال دبیر شهر جهانی صنایع‌دستی اصفهان نیز هست در همین رویداد که مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: رویکرد شهرداری حمایت همه‌جانبه از صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و کمک به توسعه تمام مقوله‌های آن است، برای مثال صفر شدن هزینه صدور پروانه احداث هتل، ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی و حمایت از حضور گردشگران را در دستور کار خود قرار داده‌ است.

او اضافه کرد: شهرداری به‌طور مستقیم در موضوع صنایع‌دستی وظیفه‌ای بر عهده ندارد اما به‌صورت غیرمستقیم می‌کوشد هنرمندان این صنعت را مورد حمایت قرار دهد، به همین دلیل است که شهرداری بیشتر هدایای اهداشده به میهمانان خود را از صنایع‌دستی برمی‌گزیند. قاسم‌زاده در پاسخ به دنیای اقتصاد پیرامون جای خالی بازارچه‌ها یا پاتوق‌های مدرن یا شهروندی  همچون بازار پروانه ( جمعه‌بازاری در تهران) که بدون دخالت و جهت‌دهی نهادهای دولتی یا عمومی برگزار می‌شوند، افزود: به‌شخصه در اصفهان هیچ جنگی بین هنرهای سنتی  و مدرن نمی‌بینم و زنجیره تحول هنر در این شهر ریشه درگذشته  دارد و تداوم آن در زمان حال متبلور شده است به همین دلیل تلاش خواهد شد تا در آینده برای راه‌اندازی چنین بازارچه‌هایی حمایت و نه دخالت لازم صورت بگیرد.

شهردار اصفهان با تاکید بر مفید بودن برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری برای توسعه گردشگری و ارتقای فضای عرضه صنایع‌دستی گفت: این‌گونه برنامه‌ها در کنار تفریح و سرگرمی سبب افزایش خرید آثار هنری صنایع‌دستی می‌شود و از طرفی فرصتی برای معرفی اصفهان به هموطنان یا گردشگران خارجی به شمار می‌رود. قاسم‌زاده گفت: اصفهان شهری زنده و پویاست و اگر روزانه میزبان یک رُخداد نو مناسب باشد، صنعت گردشگری و صنایع‌دستی نیز در آن بهبود می‌یابد، رویکرد ما استفاده از چهره‌های هنری ملی و استانی در این‌گونه برنامه‌هاست تا از ظرفیت‌های استانی نیز بهره‌مند شویم. وی درباره برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی با مشارکت شهرهای خواهرخوانده اصفهان نیز خاطرنشان کرد: این ظرفیت پیش‌بینی و مقررشده است تا الگویی برای هر شهر با در نظر گرفتن نوع و میزان استقبال مردم آنها از انواع صنایع‌دستی ایجاد شود.

شهردار اصفهان اضافه کرد: این نهاد به‌ویژه با محوریت سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری برنامه‌های مختلفی را به مناسبت هفته جهانی صنایع‌دستی در نظر گرفته است. قاسم‌زاده افزود: اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی، تجلیل از پیشکسوتان صنایع‌دستی، ساخت بزرگ‌ترین سُفره قلمکار به طول ۳۵۰متر در دروازه دولت، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی استان‌های کشور، کارگاه تولید آثار هنرمندان صنایع‌دستی کشور و برنامه چهارباغ هنر ازجمله این رُخدادها خواهد بود. وی گفت: برگزاری مدرسه تابستانی هنر و صنایع‌دستی، نشست تخصصی صادرات و بازاریابی بین‌المللی صنایع‌دستی، بازدید از هنرمندان پیشکسوت و برنامه میهمان هنرمندان را نیز برای هفته نامبرده در نظر گرفته‌ایم.

شهردار اصفهان درباره مدرسه «شهید حلبیان»(محل ضبط قسمت‌هایی از قصه‌های مجید) نیز گفت: برای مرمت و بهسازی آن تصمیم‌گیری شده است اما برای بهره‌برداری و کاربری پس ‌ازآن هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و اکنون در حال گردآوری نظرات موجود در این زمینه هستیم. گفتنی است  اصفهان در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو(سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع‌دستی، عنوان «شهر جهانی صنایع‌دستی» به آن اعطا شد. از ۶۰۲ رشته صنایع‌دستی شناسایی‌شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.