برنامه‌‌‌ریزی برای توسعه میدان نفتی اروندکنار آغاز شد

غرب کارون، نقطه قوت صنعت نفت

وی از منطقه غرب کارون به عنوان نقطه  قوت صنعت نفت کشور یادکرد و با اشاره به موفقیت‌‌‌های شرکت اروندان در بهره‌‌‌برداری و توسعه از سه میدان تحت سرپرستی این شرکت گفت: اخیرا توسعه میدان نفتی اروندکنار که در انتهای محدوده جنوبی منطقه غرب کارون واقع است نیز به عهده شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شده است. عذاری اهوازی تصریح‌‌‌کرد: قبلا سه حلقه چاه اکتشافی توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در این میدان حفاری شده است و بر اساس اطلاعات بررسی شده، «سازند فهلیان» میدان مذکور (یکی از سازندهای زمین‌‌‌شناسی گروه خامی در زاگرس) حاوی نفت بسیار سبک با درجه کیفیت و مرغوبیت ۴۰ (API) بوده و نسبت گاز به نفت آن بیش از یک‌‌‌هزار فوت مکعب بر بشکه است.

وی ادامه‌‌‌داد: فشارکاری این میدان افزون بر ۱۰‌هزار پام (پوند بر اینچ مربع) است که از دیگر موارد افزایش ضریب بازیافت مخزن و ذخایر قابل استحصال میدان اروندکنار محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه برنامه مقدماتی توسعه این مخزن تدوین شده است، گفت: همچنین حفاری یک حلقه چاه جدید به همراه تعمیر و تعمیق چاه شماره یک آن در برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های تدوین شده قرار گرفته است. وی اضافه‌‌‌کرد: در طرح توسعه جامع این میدان علاوه بر حفاری چاه‌‌‌های جدید، احداث لوله‌‌‌های جریانی و ایجاد تاسیسات فرآورشی نیز درنظر گرفته خواهد شد که در صورت نیاز و با هدف تسریع در بهره‌برداری از میدان مذکور، واحدهای فرآورش سیار (Skid Mounted) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، پیش‌بینی می‌شود اجرای فاز مقدماتی توسعه میدان اروندکنار حدود یک سال به طول انجامد. عذاری اهوازی تاکید کرد: توسعه این میدان نفتی در ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی پایدار و همچنین رشد اقتصادی منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ماموریت نفت و گاز اروندان

مدیرعامل نفت و گاز اروندان یکی از مهم‌ترین ماموریت‌‌‌های این شرکت را افزایش هرچه بیشتر تولید از میدان آزادگان اعلام کرد و گفت: این میدان یکی از میادین نفتی مشترک ایران با عراق است. وی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال افزایش تولید و مهار تورم افزود: با همت و تلاش مهندسان شرکت نفت و گاز اروندان به‌‌‌طور متوسط تولید میدان آزادگان جنوبی روزانه ۱۰‌هزار بشکه افزایش یافته است. عذاری اهوازی تصریح‌‌‌کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور امسال، ۱۰‌هزار بشکه دیگر به توان تولید این میدان افزوده شود.