جشنواره شیخ بهایی دریچه اطمینان برای نوآوران

جشنواره شیخ‌‌‌بهایی نخستین رویداد فناوری و فن‌‌‌آفرینانه کشور است که هرساله در اصفهان شاهد برگزاری آن توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم. بنا به گفته کبیری، دبیر این جشنواره در بخش مسابقه‌‌‌ای دو زیرمجموعه پیش‌بینی ‌‌‌شده است که زیرمجموعه اول طراحان کسب و کار است، در این بخش ۲۰۱ طرح و زیرمجموعه و در زیرمجموعه فن‌‌‌آفرینی و تجاری‌‌‌سازی فناوری ۲۹۶ طرح دریافت شده است. همچنین یک بخش فن‌‌‌آفرینی صنعت‌ساز از دوره چهاردهم به نام دکتر زین‌‌‌الدین با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مدیران پیشین شهرک علمی و صنعتی اصفهان بنیان نهاده شد که برای این بخش درمجموع برای بخش مسابقه‌‌‌ای ۴۹۷ طرح از ۲۸ استان دریافت شد. طرح‌‌‌های منتخب برای بخش فن‌‌‌آفرین صنعت‌‌‌ساز از میان همین ۴۹۷ طرح رسیده به جشنواره انتخاب ‌‌‌شده است‌‌‌.

اما جشنواره‌‌‌ای که آغاز آن با هدف فرهنگ ترویج کارآفرینی آغاز شد، حالا در آستانه دوره هفدهم آن قرار گرفته‌‌‌ که از اهداف اصلی آن می‌توان به شناسایی چالش‌‌‌ها و راهبردهای رشد کسب‌و‌کارها، معرفی مهارت‌‌‌های ارتباطی در بازار کار جهانی و کلان‌‌‌روندها در صنایع بزرگ کشور اشاره کرد. اما مورد دیگر، حضور سرمایه‌گذاران است که در دوره‌‌‌های مختلف جشنواره همواره دنبال شده و در این دوره نیز حضور سرمایه‌گذاران نقش پررنگی در جشنواره خواهد داشت به‌‌‌طوری که تعامل دو بخش خصوصی یعنی دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها و سرمایه‌گذارها به‌‌‌عنوان بازیگران مهم زیست‌‌‌بوم نوآوری و کارآفرینی مورد نظر قرار دارد.

در ارتباط با اهمیت حضور سرمایه‌گذاران در جشنواره شیخ بهایی، مهدی شاهسواری دبیر باشگاه سرمایه‌گذاران نیک‌‌‌اندیش در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید‌: بحث اصلی و هدف نخست که در رویداد سرمایه‌گذاری موردنظر است آنکه از شرکت‌ها، استارت‌آپ‌‌‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا در حوزه نوآورانه و فناورانه حمایت شود؛ اما هدف دوم به پول‌‌‌های سرگردانی مربوط می‌شود که در اختیار سرمایه‌گذاران است درواقع نقدینگی وجود دارد اما راهکار صحیح برای استفاده ندارند.

وی اظهار می‌کند: از طرفی هم معضل بیکاری به‌‌‌خصوص در قشر متخصص رو به افزایش است. بنابراین با هدف تجمیع این نقدینگی‌‌‌های سرگردان وارد این عرصه می‌‌‌شویم. این‌‌‌چنین که به آنها فرآیندی را نشان دهیم که سرمایه‌گذاری شما در قالب یک فعالیت مطمئن قرار می‌گیرد و ما آن را تایید می‌‌‌کنیم. این کارشناس تصریح می‌کند: بر این اساس طرح‌‌‌های ارسالی که از سوی صاحبان ایده به جشنواره آمده‌‌‌اند پس از ارزیابی و تایید اولیه به مرحله جلب نظر سرمایه‌گذاران می‌‌‌رسند.این‌‌‌گونه که این دو یعنی صاحب ایده و سرمایه‌گذار به هم متصل شده خلق ارزش می‌کنند و در نهایت این فرآیند، به منفعت اقتصاد کشور و فعالان این حوزه خواهد بود.

شاهسواری تاکید می‌کند: با این اوصاف به‌‌‌ غیر از دل‌‌‌نگران نبودن کارآفرین از لحاظ فقدان سرمایه، سرمایه‌گذار هم با خاطری آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری برای این طرح‌‌‌ها می‌کند؛ زیرا در همه مراحل در کنار سرمایه‌گذار خواهیم بود. در واقع وجود فضاهایی مانند جشنواره شیخ بهایی باعث اعتمادسازی بین صاحبان سرمایه می‌شود و این تمایل و انگیزه را در میان افراد به‌‌‌خصوص متخصصان ایجاد می‌کند که مسیرشان را با قدرت بیشتر ادامه دهند، از این رو هدف اصلی جذب سرمایه و ایجاد انگیزه است که در کنار همدیگر معنا پیدا می‌کند.

او در مورد نقش چنین جشنواره‌‌‌ای در توسعه کسب‌وکارهای فناورانه و نوآورانه می‌‌‌گوید: با وجود آنکه موفقیت‌‌‌های زیادی را در حوزه صنعت تاکنون داشته‌‌‌ایم و خواهیم داشت اما در حوزه کسب‌و‌کارهای جدید، همان‌طور که در همه دنیا نوپاست، در ایران هم که همزمان با دنیا شروع شد مستثنی نیست. بنابراین کسب‌و‌کارهای نوین، نیازمند حمایت هستند و حمایت از طریق همین جشنواره‌‌‌ها انجام می‌گیرد؛ زیرا خواه‌‌‌ناخواه افراد به این نتیجه دست می‌‌‌یابند که بهایی هم برای فعالیت‌‌‌های آنها در نظر گرفته می‌شود. این فعال ادامه می‌دهد: زمانی که صاحبان ایده احساس کنند حمایت نمی‌‌‌شوند برای پیشرفت راه‌‌‌هایی دیگر مانند مهاجرت را انتخاب می‌کنند. ولی با برگزاری چنین جشنواره‌‌‌هایی راغب به ماندن و گسترش طرح‌‌‌های خود می‌‌‌شوند.

شاهسواری خاطرنشان می‌کند: جشنواره شیخ بهایی هم در راستای همین هدف برگزار می‌شود؛ اینکه به افراد از صاحبان ایده تا سرمایه‌گذاران بگوید تنها نیستید و در کنار شما هستیم. امیدوارم در ایران به‌‌‌ویژه استانی مانند اصفهان که سرشار از منابع نقدینگی فراوان است صاحبان سرمایه‌‌‌ به همراه دولتمردان آن دست‌‌‌به‌‌‌دست هم دهند تا بتوان از سرمایه‌‌‌های انسانی آن‌‌‌ که ارزشمند و مستعد بوده مراقبت کامل کرد.