پرواز اختصاصی به دومین شهر تاریخی

استاندار یزد هفته دولت سال قبل و ابتدای شهریور ۱۴۰۱ در قالب یک نشست خبری گفته بود که با برنامه‌‌‌ریزی و پیگیری انجام شده با حجم سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان شرکت پروازی یزد تحت عنوان«یزد ایر ایران» ثبت شده است و دو هواپیمای ۳۱۰ شرکت هواپیمایی آسمان جزو سرمایه این شرکت قرار گرفت و خرید چهار فروند هواپیمای دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است. مهران فاطمی همچنین در مراسم آغاز به کار این شرکت جدید هواپیمایی در ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ گفته بود : امیدواریم با همان پیگیری شکل‌‌‌گیری این شرکت هواپیمایی، شاهد راه‌‌‌اندازی نخستین شرکت حمل‌ونقل ریلی استان هم در حوزه بار و هم مسافر و هم پهنه ریلی استان در سال ۱۴۰۲ باشیم. مدیرعامل شرکت هواپیمایی تازه ‌‌‌تاسیس یزدایر هم درباره شرایط این شرکت گفت : هر شرکت هواپیمایی باید حداقل با ۵ فروند هواپیما راه‌اندازی شود از این رو برای خرید دو فروند هواپیما از خارج کشور با توجه به تحریم‎ها و شیوه‌نامه ۳۱۴۰ زمان زیادی را صرف کردیم.

رضا حیدری با بیان اینکه سه هواپیما نیز از شرکت‌های داخلی خریداری شد، افزوده است: زمان‌بندی متغیر خرید این هواپیماها باعث شد که استخدام نیروهای متخصص مورد نیاز برای شرکت به بعد از خرید هواپیماها موکول شود از این رو تا جذب و آموزش نیروها، شرکت هواپیمایی ماهان پشتیبانی‌‌‌ها را صورت خواهد داد.بعد از گذشت حدود ۵/ ۲ ماه درباره فلسفه وجود و راه‌اندازی یک ایرلاین و شرکت هواپیمایی اختصاصی برای استان یزد به سراغ رئیس جامعه هتلداران استان یزد رفتیم.

سیدامیر ناصر طباطبایی با اشاره  به‌اینکه لزوم ایجاد ایرلاین اختصاصی برای یزد از ابتدای دهه ۹۰ احساس شد، به دنیای اقتصاد گفت: در واقع با مطرح شدن بحث مثلث گردشگری میان سه استان اصفهان، یزد و فارس، لزوم توسعه زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقلی بین این سه استان بیش از پیش مطرح و پیگیری شد. وی افزود: یکی از مشکلاتی که یزد داشت این بود که در مقایسه با دو استان دیگر، فاقد پرواز خارجی بود و در حوزه پروازهای داخلی نیز تنها به مقاصدی خاص و عمدتا مقاصد اقتصادی پرواز داشت، بنابراین یکی از مهم‌ترین مطالبات فعالان گردشگری، ایجاد پروازهای خارجی بود که پیگیری‌‌‌هایی در این زمینه صورت گرفت. رئیس جامعه هتلداران استان یزد اضافه کرد: گروه‌‌‌های مختلفی در این خصوص ورود کردند اما با توجه به نیاز به سرمایه‌گذاری‌‌‌های سنگین و اقتصادی نبودن برخی مقاصد گردشگری، کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گرفت.

طباطبایی با بیان اینکه در این باره همراهی دولت و همه ذی‌نفعان این بخش نیاز بود که متاسفانه با وجود همه پیگیری‌‌‌ها این همراهی‌‌‌ها انجام نشد، خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، یکی از اصلی‌ترین مطالبات بخش گردشگری، ایجاد خط پرواز هوایی یزد بود که جلسات مختلفی در این خصوص برگزار شد و با وجود آمادگی برخی گروه‌‌‌ها، به این نتیجه رسیدند که این کار با همکاری یک ایرلاین دارای سابقه و تجربه این کار انجام شود.

این فعال گردشگری استان یزد افزود: در نتیجه با شرکت ماهان که تقریبا بیشترین هواپیماها را در کشور دارد و در نظم در پروازها و سرویس‌‌‌دهی تقریبا نخستین شرکت کشور است توافق شد که با همکاری و سرمایه‌گذاری شرکت معدنی چادرملو، روند تاسیس ایرلاین یزد آغاز شود. وی ادامه داد : ولی با توجه به اینکه اخذ و روند دریافت مجوز ایرلاین، یک کار سخت و پیچیده است و حداقل به  ۵ هواپیما نیاز دارد با این حال اکنون ۲ هواپیما در فرودگاه یزد مستقر است و قرار است برای رنگ‌‌‌آمیزی برود و امیدواریم برای دهه فجر این ایرلاین افتتاح شود. رئیس جامعه هتلداران استان یزد تاکید کرد: کار بزرگی انجام شده که باید فارغ از مباحث سیاسی و منافع جناحی و گروهی عمل کرده و به منافع شهر و مردم و اتفاق خوبی که رخ می‌دهد توجه کرده و از آن حمایت شود و از سوی دیگر، مدیران و سرمایه‌گذارانی که در این شرایط بوروکراسی، دست به چنین کار بزرگی می‌‌‌زنند تشویق کنیم.

طباطبایی با بیان اینکه یزد اماکن فرهنگی و گردشگری و زیرساخت‌‌‌های خوب دارد و نیاز است تا حمل‌ونقل و رفت و آمدهای ورودی به این استان ساده‌‌‌تر و راحت‌تر شود، اظهار کرد: این موجب توسعه و رونق گردشگری خواهد شد و مردم استان هم نیازمند و شایسته داشتن ایرلاین اختصاصی، راه‌‌‌آهن مناسب و جاده‌‌‌های خوب هستند. با وجود این شبهه‌‌‌هایی درباره یزدایر وجود دارد از جمله اینکه چرا هنوز نام این ایرلاین در سامانه فروش بلیت وجود ندارد که در این زمینه نیز مدیر منطقه‌‌‌ای این شرکت هواپیمایی اظهار کرد : این شرکت مجوز اصولی را دریافت کرده و اکنون در حال دریافت مجوز پروانه بهره‌برداری است.

فلاح افزود: بعد از دریافت این پروانه که فرآیند زمان‌‌‌بری است، یزدایر می‌تواند به صورت اختصاصی پرواز داشته باشد. یزد به عنوان قدیمی‌‌‌ترین شهر خشتی دنیا که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، با وجود آثار و اماکن تاریخی متعدد و بی‌‌‌نظیر، یکی از شهرهای توریستی مهم کشورمان محسوب می‌شود.  از آنجا که سفر به یزد از محبوبیت بسیار زیادی در میان گردشگران برخوردار است، آغاز به کار شرکت هواپیمایی یزدایر می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری این شهر داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه یزد در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ و تعطیلات عید فطر امسال از قافله استان‌های برتر در جذب و اسکان گردشگران داخلی بازمانده و در عین حال خبرهایی مبنی بر اعلام آمادگی گردشگران چینی برای سفر به‌این شهر تاریخی به‌گوش می‌رسد، امیدواریم راه‌‌‌اندازی کامل «یزدایرلاین» تکانی اساسی به رشد و توسعه صنعت گردشگری یکی از اضلاع مثلث گردشگری مرکز ایران بدهد.