پایان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی خلیج فارس

عبادی‌‌‌زاده در ادامه گفت: نام خلیج‌فارس نامی نیست که ما امروز از آن دفاع کنیم و نباید در موضع دفاع قرار بگیریم چون تمام مدارک و اسناد تاریخی، چه در یونان و چه در جهان اسلام و متون تاریخی با عناوین مختلف همچون بحر فارس، بحر پارس‌‌‌ و گاهی نسب‌شناسان با عناوینی مثل بحر هرموز از آن یاد کرده‌‌‌اند، از این رو جای تشکیک وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه «خلیج فارس» نماد عزت، تاریخ پرافتخار و عظمت یک ملت است، صیانت و حراست از این نام را یک وظیفه ملی دانست. اسماعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره به برخی اسناد تاریخی متقن «خلیج فارس» گفت: خلیج‌‌‌فارس تداعی‌کننده پنج قرن استکبارستیزی مردم هرمزگان و جنوب ایران است.

وی افزود: مردمان خطه جنوب ایران برای حفاظت و حراست از این نام بزرگ و جغرافیای ایران همواره رشادت به خرج داده‌‌‌اند. جهانگیری با بیان اینکه «خلیج فارس» فقط متعلق به سه استان هرمزگان، ‌‌‌ بوشهر و خوزستان نیست، بلکه متعلق به همه ایران است، گفت: خلیج فارس مانند سایر عناصر و شخصیت‌‌‌های هویت‌‌‌ساز در مناطق مختلف کشور، متعلق به همه ایران است. وی‌‌‌ با تاکید بر وجوب دفاع از حریم ایران اظهار کرد: نیروهای نظامی تکلیف خود را در دفاع از جغرافیای سرزمینی به خوبی انجام داده‌‌‌اند، اما ما به عنوان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه وظیفه‌‌‌ای سنگین‌‌‌تر بر دوش داریم و آن دفاع از فرهنگ وسیع خلیج فارس است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به تحقق برنامه‌‌‌های تدوین‌شده در جشنواره سیزدهم گفت: ترجمه کتب و منابع خارجی مرتبط با خلیج فارس، بخشی از این برنامه‌ها بود که تحقق پیدا کرد. وی افزود: برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر خلیج فارس با حضور ۱۳ شاعر غیر‌ایرانی در ابوموسی به‌‌‌عنوان قلب تپنده ایران که انعکاس رسانه‌‌‌ای خوبی نیز داشت از دیگر برنامه‌های محقق شده جشنواره سیزدهم بود. جهانگیری گفت: چهارمین جشنواره کتاب سال خلیج فارس دیگر برنامه مهمی بود که اجرایی شد و بیش از ۲۰۰ کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال و برگزیدگان آن مورد تجلیل قرار گرفتند.

محسن کامرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز به‌‌‌عنوان دیگر سخنران این مراسم، خواستار ارائه مشوق‌‌‌ها برای پژوهشگران، مورخان و هنرمندان برای خلق آثار بی‌‌‌بدیل در زمینه معرفی فرهنگ، سنن و تاریخ منطقه مهم و استراتژیک خلیج فارس شد. در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس، دو جلد کتاب با عنوان سفرنامه پدرو تیشیرا که مرجع بسیار غنی در حوزه تاریخ هرمزگان در سده‌‌‌های میانی هجری است و به‌‌‌عنوان منبع تحقیق و کنکاش در حوزه اسناد خلیج فارس و تاریخ این منطقه است رونمایی شد. همچنین کتاب «منابع آلمانی درباره ایران صفوی» ترجمه محمد آقاجری شامل ۱۰ سفرنامه مورد رونمایی قرار گرفت. انتشار فراخوان جشنواره فیلم‌‌‌نامه‌نویسی خلیج فارس به‌‌‌عنوان بخشی از جشنواره چهاردهم خلیج فارس از دیگر برنامه‌های آیین اختتامیه جشنواره سیزدهم خلیج فارس بود.