واگذاری پس‌‌‌کرانه‌‌‌های منطقه ویژه بندرامام به سرمایه‌گذاران

بهروز آقایی با اشاره به اهمیت منطقه ویژه اقتصادی در بندرامام، اظهار کرد: این منطقه به اندازه کافی از اراضی مسطح و دارای زیرساخت برای واگذاری به سرمایه‌گذاران صنایع پایین‌‌‌دست پتروشیمی برخوردار است. وی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از این اراضی، مجوزهای زیست‌محیطی با کاربری‌‌‌های موردنیاز برای صنایع پتروشیمی را دارد، افزود: با هماهنگی‌‌‌های انجام شده فرآیند اخذ دیگر مجوزها در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه پس‌‌‌کرانه‌‌‌های این منطقه در قالب قراردادهای مختلف به سرمایه‌گذاران برای بهره‌‌‌برداری واگذار می‌شود، گفت: به منظور افزایش تولید محصولات مختلف صنایع پایین‌دست، فرآیندهای واگذاری اراضی در شرایطی پایدار و مطمئن انجام می‌شود.

آقایی با بیان اینکه همجواری صنایع پتروشیمی با بندر امام خمینی (ره) یک مزیت کاربردی و رقابت‌‌‌پذیر است، ادامه داد: به این منظور از سال گذشته، برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های لازم برای فعالیت خطوط منظم کشتیرانی برای تسریع در حمل کالاهای صادراتی پتروشیمی‌‌‌ها پیش‌بینی شده است. آقایی افزود: اکنون ماندگاری محصولات تولیدی صنایع پتروشیمی در بندرامام نسبت به دیگر بنادر کشور از مدت زمان کمتری برخوردار است اما برابر با نظام بهره‌‌‌وری، مدت زمان این ماندگاری با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، مجدد کاهش می‌‌‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰‌درصد کالای اساسی وارداتی کشور از طریق بندر امام خمینی (ره) تامین می‌شود، گفت: زیرساخت‌‌‌های موجود در این منطقه در راستای توسعه اقتصاد دریامحور از فرآیندهای کاربردی برخوردار است که صنعت پتروشیمی کشور از این ظرفیت‌‌‌ها می‌تواند بیش از پیش بهره‌‌‌مند شود. آقایی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌‌‌های برجسته منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) برخورداری از مخازن نگهداری فرآورده‌‌‌های نفتی است، اظهار کرد: ظرفیت اسمی این مخازن ۳۵۰‌هزار مترمکعب بوده که پیشرفته‌‌‌ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری فرآورده‌‌‌های نفتی در آنها به کار گرفته شده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد ارزش افزوده در عملکرد تولید محصولات پتروشیمی، امکان نگهداری مواد اولیه موردنیاز مجتمع‌‌‌های پتروشیمی در برخی از این مخازن فراهم است.