اتمام کاداستر 60‌درصد اراضی زراعی یزد

مهدی اقبال افزود: در این زمینه نقش اتمام کاداستر به عنوان زیرساخت اصلی هویت‌سازی و توسعه سند رسمی و پشتیبان تولید، بسیار تاثیرگذار است. وی با تاکید بر رصد کامل حقوق عامه و جلوگیری از این حقوق و پیشگیری از جرم با اجرای کامل قانون جامع حدنگاری در استان اظهار کرد: علاوه بر تلاش در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۲، سعی ما این است که بیانات مقام عظمای ولایت در دیدار سال گذشته ایشان با مسوولان قضایی و فصل‌‌‌الخطاب مبنی بر اتمام کاداستر و تعیین‌تکلیف متر به متر اراضی کشور محقق شود. مدیرکل ثبت اسناد یزد با اشاره به اتمام کاداستر اراضی ملی در این استان در سال ۱۴۰۰ افزود: مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از زمین‌‌‌خواری و مشکلات متعاقب آن و کمک به رشد تولید در بخش‌‌‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی، هویت‌‌‌سازی اموال و عرصه‌‌‌ها با مستندسازی زیرساخت‌‌‌ها با اجرای کامل و جامع قانون حدنگار (کاداستر) است.

عضو شورای قضایی استان یزد خاطرنشان کرد: با وجود موفقیت در بخش کاداستر اراضی ملی در استان با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر هویت‌‌‌سازی اموال و عرصه، یکی از اقدامات بنیادین اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در سال ‌‌‌گذشته به‌ویژه در ۶ ماه دوم، کاداستر کشاورزی و متعاقب آن کاداستر اراضی روستایی و شهری بود که موفقیت‌‌‌های قابل‌توجهی در این بخش کسب شد. به گفته وی، بر اساس اعلام آمارهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، میزان عملکرد مستندسازی اراضی کشاورزی این استان در پایان سال گذشته حدود ۵/ ۵‌درصد بود که این آمار در پایان شهریور امسال به حدود ۱۰درصد رسید. مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار اعلامی، این آمار با مساحت ۴۶‌هزار و ۵۰۰ هکتار از مجموع ۷۹۵۶۱ هکتار اراضی کشاورزی استان یزد به حدود ۶۰‌درصد رسیده و ضمن کسب رتبه نخست کشور، نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۱ برابر و نسبت به آمار ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری بیش از ۵/ ۵ برابر رشد داشته است.

اقبال با اشاره به برنامه‌‌‌های تحولی مهرماه ۱۴۰۱ به بعد برای افزایش این آمار در استان گفت: تشکیل مستمر قرارگاه حدنگاری شهید سردار سلیمانی در مرکز استان و شهرستان‌‌‌ها به ریاست استاندار، رئیس کل دادگستری، فرمانداران و روسای دادگستری در دستور کار قرار گرفت. وی تصریح کرد: همچنین تشکیل ۲۵۰دفتر حدنگاری در دورترین نقاط روستایی و شهری با همکاری بخشداری‌‌‌ها، شهرداری‌‌‌ها، دهیاری‌‌‌ها و شوراها در راستای جمع‌‌‌آوری اسناد دفترچه‌‌‌ای و تسریع در صدور اسناد زراعی، روستایی و شهری به خوبی اجرا شد.

وی ادامه داد: در کنار این موارد، تشکیل تیم جهادی منتظران ظهور در اداره کل ثبت اسناد استان جهت حضور مدیران و کارشناسان خبره اداره کل در واحدها و کمک به تسریع در صدور اسناد مالکیت و حل مشکلات پرونده‌‌‌های قدیمی با همکاری شبانه روسا و همکاران واحدهای ثبتی به ما در رسیدن به رشد در تمام حیطه‌‌‌های وظایف اداره کل به‌ویژه اجرای کاداستر در بخش‌‌‌های مختلف کمک کرده است.