توزیع ۲ میلیون اصله نهال رایگان در مازندران

سیدعلی علوی طرح کاشت یک میلیارد درخت را یک حرکت اجتماعی جهانی دانست و گفت: کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال در این دولت قابلیت اجرایی و عملی دارد و طبق برنامه هر درخت غرس شده شناسنامه‌‌‌دار می‌شود. وی با اشاره به اینکه اگر در حفاظت و صیانت از عرصه‌‌‌های طبیعی توجه نشود، به طور یقین امنیت زیستی با تغییرات آب و هوایی به مخاطره می‌‌‌افتد، اظهار کرد: ایران با داشتن صنایع پرکربن بر اساس آمار سال ۲۰۳۰ رتبه هفتم تولیدکربن و رتبه ۴۲ تا ۴۵ ترسیب کربن را دارد. وی افزود: دولت سیزدهم تصمیم گرفته است تا با اجرای طرح کاشت درخت فاصله این دو مقوله مهم زیستی را کم کند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری، میانگین سرانه فضای سبز جنگلی به ازای هر نفر در کشور را حدود ۶ تا ۷مترمربع دانست و گفت: در این طرح فضای سبز کشور به ۱۵ مترمربع خواهد رسید و تحقق درست و به موقع این طرح جلوی تحریم‌‌‌ها که به واسطه افزایش تولید کربن ایجاد می‌شود را خواهد گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری به وجود هفت نهالستان تولید انواع گونه‌‌‌های جنگلی و بومی برای زراعت چوب و توسعه فضای سبز استان اشاره کرد و افزود: در راستای دستور رئیس‌‌‌جمهوری و حمایت وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه طی برنامه چهارساله یک میلیارد اصله نهال تولید و با مشارکت مردم کاشته شود، این موضوع توسط منابع طبیعی استان به صورت عملی در سال‌جاری اجرا شد. وی با بیان اینکه تولید و کاشت درختان هیچ‌گونه بار مالی و هزینه‌‌‌ای برای دولت ندارد، اظهار کرد: ۱۶۴هکتار از هفت نهالستان زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری به صورت قرارداد با پیمانکاران، نهال مورد نظر تولید و به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. به گفته علوی، طبق برنامه، سال آینده تولید نهال انواع درختان در مازندران به حدود ۷ میلیون اصله می‌‌‌رسد، این رقم در سال آخر دولت سیزدهم به۱۲میلیون اصله نهال در این منطقه خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از ارسال حدود ۶۰‌هزار اصله نهال به استان‌‌‌های همجوار خراسان شمالی، اردبیل و سمنان خبر داد و گفت: با هماهنگی سازمان صمت، شرکت‌های سلولزی و شهرداری‌‌‌های استان توزیع حدود یک میلیون اصله نهال باقی مانده در استان انجام می‌شود. این مسوول یادآور شد: اکنون سه نهالستان کلوده شهرستان آمل، لاجیم شهرستان سوادکوه و زاغمرز شهرستان بهشهر در قالب خرید خدمات و نهالستان‌‌‌های چمستان شهرستان نور، پجت و چلمردی و ونمک شهرستان نکا در قالب قراردادهای مشارکتی مدیریت می‌شود.