سالی متفاوت برای بازگشت اعتبارات یک‌درصد فروش معادن یزد

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی استان یزد، مجید دهقانی‌‌‌زاده در نشست شورای برنامه‌‌‌ریزی و توسعه استان افزود: در مرحله نخست سهم یک‌درصد فروش معادن ۴۵ میلیارد تومان و در مرحله دوم ۱۳۵ میلیارد تومان به استان بازگردانده شد که به صورت اعتبارات عمرانی با توجه به اولویت‌‌‌های مدنظر شورای برنامه‌ریزی در استان توزیع خواهد شد. وی اظهار کرد: همچنین از این مبلغ ۷۸ میلیارد تومان آن از محل ۱۵‌درصد حق بهره مالکانه معادن است که به استان اختصاص یافت. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی یزد، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور را گذرا دانست و با بیان اینکه تورم فعلی، شیرینی بسیاری از اقدامات بزرگ و متعدد را تحت‌تاثیر قرار داده است، گفت: قطعا شرایط به این صورت باقی نخواهد ماند و آرامش بلندمدتی بر کشور حاکم و پایداری  روی سیستم استوار خواهد شد.

دهقانی‌‌‌زاده تصریح کرد: با توجه به گذشت یکسال از ابلاغ برنامه تحولی یزدِ نوین به عنوان نقشه راه توسعه استان، این برنامه نقشه راه تحولی استان است که در قالب مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت شکل گرفته است تا در میان‌‌‌مدت و بلندمدت اتفاقات موثری در راستای توسعه و بسط عدالت در استان به همراه داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه باید ذیل مرکز پیشرفت و عدالت، سازمان عاملی را به عنوان بازوی پیگیری و اجرایی تعریف کرد، از اندیشکده‌‌‌های استان خواست تا پل ارتباطی سیستم اجرایی و نخبگان برای پیشرفت و توسعه استان و کشور باشند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی یزد وضعیت تخصیص اعتبارات در استان را مناسب دانست و گفت: تاکنون عمده تخصیص‌‌‌های استانی به صورت نقدی صورت گرفته است.

دهقانی‌‌‌زاده با بیان اینکه برای نخستین بار تخصیص متوازن ملی به صورت صددرصدی دیده شده که نیازمند پیگیری دستگاه‌‌‌های اجرایی برای جذب آن است، افزود: جذب به موقع و با کیفیت اعتبارات به منظور اثربخشی بیشتر این منابع بسیار بااهمیت است. وی با تاکید بر اینکه، جذب و هزینه‌کرد اعتبارات باید به گونه‌‌‌ای پیش برود که اثربخشی و بهره‌‌‌وری واقعی مالی را در استان شاهد باشیم، اظهار کرد: هیچ بهانه‌‌‌ای از سوی مدیران برای جذب به موقع و با کیفیت و هزینه‌‌‌کرد مناسب اعتبارات اعم از اعتبارات سفر، استانی، معادن و سایر اعتباراتی که از منابع ملی دستگاه‌‌‌های اجرایی تخصیص داده می‌شود، وجود ندارد. وی در ادامه اظهار کرد: مجموعه مصوبات سفرهای شهرستانی با وجود برخی نواقص و ایرادها اگر محقق شود، دستاورد توسعه‌‌‌ای خوبی را در شهرستان‌‌‌ها شاهد خواهیم بود. یزد دومین استان معدنی کشور محسوب می‌شود و به ازای هر ۳۰۰ نفر یک کارخانه در استان وجود دارد که چند برابر سرانه کشور است. در یزد ۵۰ نوع اندیس معدنی وجود دارد و به همین دلیل چهارمین استان توسعه‌یافته صنعتی و از لحاظ تنوع معدنی دومین استان کشور است.