امید مردم و صنایع حاشیه کویر به خطوط انتقال آب

هر سال در چنین روزهایی از اینکه استان یزد کم‌بارش‌‌‌ترین استان کشور است خبر می‌دهند اما امسال به دلیل بارندگی‌‌‌های دی ماه، شاهد رشد ۴/ ۲۱ میلی‌متری بارندگی نسبت به مدت مشابه بلندمدت در استان هستیم. چندی پیش هم خبرهای خوبی مبنی بر تامین آب پایدار برای استان یزد با اجرای «ابرطرح انتقال آب از دریا به کویر» اعلام شد که امید است این دو خبر بتواند آرزوی دیرینه یزدی‌‌‌ها در زخم قدیمی کم‌‌‌آبی در این خطه را التیام ببخشد. بر اساس این گزارش، در استان یزد جدای از برداشت ۲۳۰ میلیون مترمکعبی از ذخایر زیرزمینی، ۲۳۰ میلیون مترمکعب کسری منابع آبی نیز وجود دارد و همین موجب شده تا منابع موجود آبی جوابگوی آب استان یزد نباشد و از دیرباز مسوولان به فکر انتقال آب از نقاط مختلف باشند.

بعد از سفر رهبری به این استان در دی ماه ۱۳۸۶، بحث تامین آب از منابع پایداری همچون دریا در دستور کار جدی مسوولان استان قرار گرفت و به این ترتیب مدت‌هاست که خط انتقال آب از خلیج فارس به یزد شروع به کار کرده است. مدیرعامل آب منطقه‌‌‌ای استان یزد درباره ویژگی‌‌‌های این خط انتقال به طول این طرح که ۷۳۰ کیلومتر است اشاره کرده و گفته است: چهار دستگاه پمپاژ در طول مسیر این طرح اجرا می‌شود. برای این طرح ۱۳۰‌هزار میلیارد تومان هزینه برآورد شده که در ۸ تا ۹ ماه گذشته اتفاق افتاده است و با مدیریت سطح بالا توسط وزارت نیرو و صمت و با همکاری معاون اول ریاست جمهوری این طرح در حال انجام است. به گفته وی، منطقه فلات مرکزی ایران دارای استعداد خوبی در زمینه تولید و توسعه است و بزرگ‌ترین مانع هم در این زمینه محدودیت آب بود که با راه‌اندازی این طرح عظیم این مشکل تا حدودی قابل حل است.

پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج‌‌‌فارس شیرین‌‌‌سازی و به یزد منتقل شود. با توجه به سابقه طولانی کم‌‌‌آبی و از سویی گسترش روزافزون صنعت و معدن و اشتغال بالای این بخش‌‌‌ها (۸۰‌درصد اشتغال استان یزد توسط بخش خصوصی تامین می‌شود) به نظر می‌رسد چندان نمی‌توان به بارندگی‌‌‌های خوب این مدت دل بست و تنها چاره کار در تامین پایدار آب ولو از صدها کیلومتر پایین‌‌‌تر از استان است.