بارندگی‌های فراوان یزد باز هم کمتر از میانگین کشوری

بنابر این امسال نسبت به این دو بازه زمانی شاهد رشد ۳/ ۲۷ و ۲/ ۲۳ میلی‌متری هستیم که به نوعی نوید ترسالی را برای این خطه از کویر ایران دارد. بر این اساس، بیشترین میزان بارندگی مربوط به ایستگاه تبخیرسنجی ده بالا با ۲۱۶ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی مربوط به ایستگاه باران‌سنجی بافق با ۷/ ۴۳ میلی‌متر بوده و شهرستان‌‌‌های تفت و بافق با ۶/ ۱۵۷ و ۴/ ۴۹ میلی‌متر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را بین شهرستان‌‌‌های استان داشته‌‌‌اند. در کنار این بارندگی بارش مطلوب برف نیز نباید فراموش شود؛ به گونه‌ای که متوسط پوشش برف از اول آذر تا پایان بهمن نسبت به سال گذشته ۵برابر شده است و همچنین حداکثر ارتفاع برف اندازه‌‌‌گیری شده در عملیات برف‌‌‌سنجی مربوط به ایستگاه برف‌‌‌سنجی سخوید۶۴سانتی‌متر بوده و مردم را به شوق استفاده از تنها پیست اسکی استان یزد، به این منطقه کشاند.

البته به جز محدوده ارتفاعات شیرکوه و قسمت‌‌‌هایی از جنوب استان، مقدار بارندگی در عمده مناطق استان کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر بوده در حالی که متوسط بارندگی سال آبی جاری کشور تا پایان بهمن حدود ۱۳۱ میلی‌متر گزارش شده و این یعنی، با وجود افزایش الطاف الهی در بارش نزولات جوی، کویر همچنان تشنه‌تر از سایر نقاط کشور است. امسال بر عکس سال‌های گذشته که معمولا یزد میان سه استان انتهایی در کم‌‌‌بارش‌‌‌ترین استان‌های ایران قرار داشت، با چند پله صعود در رتبه ۲۴ به لحاظ میزان بارندگی بین سایر استان‌‌‌ها قرار گرفته در حالی که چند استان آن طرف‌‌‌تر، سیستان و بلوچستان با ۳۷ میلی‌متر کمترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر شاهد کاهش قابل‌توجه روان‌آب‌‌‌ها در تمام ایستگاه‌‌‌های هیدرومتری در این استان در مدت یاد شده هستیم به گونه‌‌‌ای که در دو ایستگاه هیدرومتری بندپایین و فخرآباد، میزان آبدهی رودخانه تا پایان بهمن نسبت به متوسط دوره آماری حدود ۹۰‌درصد کاهش داشته و همچنان مسوولان نگران برداشت‌‌‌های بی‌‌‌رویه از منابع هستند و مردم را به‌ویژه در روزهای پایانی سال به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف توصیه می‌کنند.