سفر به استان‏‏‌هایی که نرفته‏‏‌اید

p18 copy

در این گزارش چهار استان دیگر را معرفی می‌‌‌کنیم که شامل ایلام،‌‌‌ مرکزی،‌‌‌  قزوین و گلستان می‌‌‌شوند. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال 99 در استان ایلام 43 اقامتگاه بوم‌‌‌گردی در مقابل 11 هتل و چهار مهمان‌پذیر وجود دارد. این در حالی است که این آمار در استان قزوین به نفع اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی نیست. در این استان 9 بوم‌‌‌گردی در مقابل 15 هتل و 15 مهمان‌پذیر داریم. گلستان در میان این استان‌‌‌ها بیشترین آمار اقامتگاه را با عدد 126 دارد و 28 هتل و 14 مهمان‌پذیر هم کار خدمات‌‌‌رسانی به گردشگران و توریست‌‌‌ها را انجام می‌‌‌دهند. در استان مرکزی نسبت هتل‌‌‌‌‌‌ها و اقامتگاه‌‌‌ها به هم نزدیک است و در کنار 22 اقامتگاه،‌‌‌ 16 هتل و 5 مهمان‌پذیرداریم.  نکته جالب درباره این آمار به ایلام و گلستان مربوط می‌شود که هر دو در دسته استان‌‌‌های محروم قرار دارند و در هر دو اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی به لحاظ تعداد بالا هستند و به نوعی بخشی از بار توسعه در منطقه خود را به دوش می‌‌‌کشند و باعث می‌‌‌شوند کسب‌‌‌وکارهای روستایی توسعه یابند.

ایلام،‌‌‌ بهار زاگرس در زمستان

عکس گزارش یک

تصور عمومی درباره ایلام این است که فصل سفر به آن از اردیبهشت و خرداد شروع می‌‌‌شود. این گزاره عموما از تصور مشابه گرفتن آب و هوای کردستان با ایلام نشأت می‌‌‌گیرد. با این حال جالب است بدانید که بهترین فصل سفر به ایلام اسفند و نهایتا نیمه اول فروردین است و پس از آن هوا  آنچنان در این منطقه گرم می‌‌‌شود که سفر با لذت کمتری همراه خواهد بود. در این استان حداقل قیمت اقامتگاه برای هر نفر یک شب از 110 هزار تومان شروع شده و تا 300 هزار تومان بالا می‌‌‌رود. در این استان می‌‌‌توانید جنگل‌‌‌های زاگرس و زیبایی‌‌‌های آن را ببینید و از مشاهده دریاچه‌‌‌ها و آبشارها و آثار تاریخی لذت ببرید. «بژی برساق» از شیرینی‌‌‌های مشهور ایلام است و از غذاهای آن هم می‌‌‌توان به ترخینه اشاره کرد.

قزوین: شهر پرافتخار صفوی

عکس گزارش یک..

قزوین در دوره شاه طهماسب،‌‌‌ شاه پرآوازه دوره صفوی، پایتخت ایران بوده است. با وجود آنکه ایرانی‌‌‌ها اغلب شاه عباس را به عنوان شاه پرافتخار دوره این سلسله می‌‌‌شناسند،‌‌‌ اما در دوره شاه طهماسب بود که برخی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی در ایران پایه‌‌‌گذاری شد.  از جمله آنها می‌‌‌توان به شاهنامه  طهماسبی یا شاهنامه شاه‌‌‌طهماسب اشاره کرد که البته شروع نگارش آن به دوره شاه اسماعیل برمی‌‌‌گردد.  براساس منابع «شاهنامه شاه‌‌‌طهماسب شامل ۲۵۸ برگه نگارگری از افسانه‌‌‌ها، اساطیر و داستان‌‌‌های شاهنامه است که با سامانه و منظومه حماسی و پهلوانی در یک هزار و ۲۰۰ صفحه و به دست برجسته‌‌‌ترین نقاشان و نگارگران و خوش‌‌‌نویسان روزگار صفوی در تبریز و به خط نستعلیق فراهم شده‌‌‌است. قیمت یک برگ نگارگری این اثر 8/ 13 میلیون دلار (سال ۲۰۱۹) است و در جمع 10متن هنری گران‌قیمت جهان قرار دارد.» اهمیت این دوره البته تنها به این اثر ختم نمی‌‌‌شود.

فرش ایرانی هم در این دوره رونقی قابل توجه یافت و فرش اردبیل که از زیباترین فرش‌‌‌های جهان است در همین دوره بافته شد. بر اساس منابع «قالی اردبیل یک جفت قالی ایرانی نفیس با شهرت جهانی است که در دوران پادشاهی شاه طهماسب صفوی برای آرامگاه جدش بافته شده‌‌‌بود. اکنون یکی از آنها در مالکیت موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و دیگری در موزه هنر شهرستان لس‌‌‌آنجلس نگهداری می‌‌‌شود.» با چنین سابقه درخشانی‌‌‌، دیدن قزوین و شهرها و روستاهای اطراف آن می‌‌‌تواند یک سفر دو سه‌روزه جذاب را رقم بزند و ما را با گوشه‌ای از بقایای آنچه از آن دوره بر جا مانده است آشنا کند. در این استان هزینه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی از 160هزار تومان شروع شده و تا 450هزار تومان به ازای هر نفر یک شب متغیر است.

مرکزی، استان فرش‌‌‌بافی

عکس گزارش یک.....

استان مرکزی همانند استان سمنان اغلب به عنوان یک استان گذری قلمداد می‌‌‌شود. این در حالی است که استان مرکزی نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ ایران داشته و دارد. شاید تعجب کنید اگر بشنوید آنچه تحت عنوان لهجه تهرانی می‌‌‌‌‌‌شناسید در واقع از این استان و دیوان‌‌‌سالاران آن در دوره قاجار آمده و به تدریج جای لهجه تهرانی ساکنان این شهر را گرفته است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید 5 سال پس از مشروطه کمپانی‌‌‌های خارجی یکی از مناطق جذاب خرید فرش برایشان استان مرکزی بود و قالی‌‌‌های ساروق‌‌‌‌‌‌، فراهان و مشک آباد را از این استان می‌‌‌خریدند و به کشورهای مختلف اروپایی وبه‌ویژه آمریکا می‌‌‌فرستادند. اگر قصد سفر دو تا سه روزه به این استان و مشاهده بازمانده‌‌‌های گذشته در این استان  را دارید هزینه اقامتگاه‌‌‌ها در آن به ازای هر نفر یک شب اقامت از 175هزار تومان شروع شده و تا 550 هزار تومان افزایش می‌‌‌یابد.

گلستان، همزیستی اقوام

عکس گزارش یک.

گلستان از استان‌‌‌هایی است که در آن تنوع اقوام را می‌‌‌‌‌‌توان مشاهده کرد،‌‌‌ ترک،‌‌‌ ترکمن،‌‌‌ بلوچ،‌‌‌ فارس و ... در این استان در کنار هم زندگی می‌‌‌کنند. در این استان انواع و اقسام اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی در شهرها و روستاهای مختلف وجود دارد که دست شما را باز می‌‌‌گذارد تا دایره انتخاب بیشتری داشته باشید. هزینه‌‌‌های یک شب اقامت برای هر نفر از 180 هزار تومان شروع شده و تا 500 هزار تومان افزایش می‌‌‌یابد.  سفر به استان‌‌‌های شمالی و جنوبی گرچه هر کدام جذابیت‌‌‌های خاص خود را دارد اما سفر به استان‌‌‌هایی که تاکنون به آنها سفر نکرده یا تنها برای رفتن به سایر مقاصد از آنها عبور کرده‌‌‌اید می‌‌‌تواند تجربه زیسته شما را افزایش دهد. به جای آنکه مشابه سال‌‌‌‌‌‌های گذشته به دریای شمال و جنوب در این ایام سفر کنید،‌‌‌ یک تعطیلات را به استان‌‌‌هایی اختصاص دهید که تاکنون اقامت در آنها را تجربه نکرده‌‌‌اید و لذت سفر به یک مکان جدید را از خود دریغ نکنید.