صفحه 20-20 copy

پس از بهبودی قوی‌‌‌تر از حد انتظار در سال 2022، امسال شاهد بازگشت گردشگران بین‌المللی به سطح قبل از همه‌گیری در اروپا و خاورمیانه خواهیم بود. با وجود این انتظار می‌رود گردشگران به طور فزاینده به دنبال ارزش پول باشند و در پاسخ به شرایط چالش برانگیز اقتصادی به مقاصد نزدیک‌‌‌تر سفر کنند. سازمان جهانی گردشگری در آخرین گزارش خود، ضمن اعلام رشد سه رقمی توریسم بین‌الملل در سال 2022 که رشد 102درصدی را تجربه کرد و توانست به 63‌درصد از سطح سال 2019 برسد، چشم‌انداز خود را برای سال 2023 بازگشت به سطح قبل از کرونا برآورد می‌کند. این سازمان پیش‌بینی می‌کند که روند بهبود در طول سال 2023 ادامه یابد، حتی در شرایطی که این بخش با چالش‌‌‌های اقتصادی، بهداشتی و ژئوپلیتیک مواجه است.

انتظار می‌رود گردشگری بین‌المللی بهبود خود را در سال 2023، با حمایت از تقاضای متوقف شده، به‌ویژه در آسیا و اقیانوسیه، تثبیت کند. بر اساس سناریوهای سازمان جهانی گردشگری، ورود گردشگران بین‌المللی می‌تواند به 80 تا 95‌درصد از تعداد پیش از همه‌گیری در سال 2023 برسد. طبق این چشم‌‌‌انداز اروپا در سال 2023 همچنان نتایج مثبتی را با رسیدن یا فراتر رفتن از سطح قبل از همه‌گیری به همراه خواهد داشت و هنوز فضای قابل‌توجهی برای بهبود در برخی مقصدها و مناطق فرعی وجود دارد. . خاورمیانه همچنین می‌تواند پس از یک بازگشت قوی در سال 2022، سطوح سال 2019 را در طول سال 2023 بازیابی کند.

بازگشایی اخیر چند بازار و مقصد آسیایی به تثبیت بهبود در سال 2023 کمک خواهد کرد. لغو اخیر محدودیت‌های سفر مرتبط با کووید-19در چین، بزرگ‌ترین بازار گردشگرفرست جهان در سال 2019، گام مهمی برای بهبود بخش گردشگری در آسیا و اقیانوسیه و در سراسر جهان است. در کوتاه‌مدت، از سرگیری سفر از چین به‌‌‌طور خاص به نفع مقاصد آسیایی خواهد بود. با این حال، این امر با در دسترس بودن، هزینه سفر هوایی، مقررات ویزا و محدودیت‌های مرتبط با کووید-19در مقاصد شکل خواهد گرفت. تا اواسط ژانویه، در مجموع 32 کشور محدودیت‌های سفری خاص مربوط به سفر از چین، عمدتا در آسیا و اروپا، اعمال کردند.

در عین حال، تقاضای قوی از سوی ایالات متحده، با حمایت یک دلار قوی، همچنان برای مقاصد منطقه و فراتر از آن، مفید خواهد بود. اروپا همچنان از جریان سفرهای قوی از ایالات‌متحده برخوردار خواهد بود که بخشی از آن به دلیل ضعیف‌‌‌تر شدن یورو در برابر دلار آمریکاست.  سازمان جهانی گردشگری در حوزه ترافیک هوایی چشم‌انداز روشنی را برای سال‌جاری برآورد می‌کند که بر اساس آن ترافیک هوایی با بهبود در عملکرد خود به بهبود مداوم توریسم بین‌المللی کمک می‌کند. اما با این حال، ظرفیت صندلی‌‌‌های بین‌المللی تا سپتامبر 2022 حدود37‌درصد کمتر از سطح سال 2019 باقی مانده است. گردشگری داخلی نیز به حمایت از بازیابی گردشگری ادامه خواهد داد که ناشی از تقاضا برای مقاصد نزدیک به خانه است، زیرا گردشگران به دنبال فعالیت‌‌‌های فضای باز، محصولات مبتنی بر طبیعت و گردشگری روستایی هستند.  افزایش قابل‌‌‌توجهی در درآمدهای گردشگری بین‌المللی در اکثر مقاصد ثبت شده است که در چند مورد بیشتر از رشد

ورودی‌‌‌هاست. افزایش میانگین هزینه در هر سفر به دلیل مدت زمان طولانی‌‌‌تر اقامت، تمایل مسافران برای هزینه بیشتر در مقصد و هزینه‌‌‌های سفر بالاتر به دلیل تورم، از این امر حمایت می‌کند. با این حال، وضعیت اقتصادی می‌تواند به این معنا باشد که گردشگران در سال 2023 رویکرد محتاطانه‌‌‌تری اتخاذ کنند سیاست کاهش هزینه‌‌‌ها، سفرهای کوتاه‌‌‌تر و سفرهای نزدیک به خانه را درپیش بگیرند.

چالش‌‌‌های پیش رو

اگرچه چشم‌‌‌انداز توریسم بین‌المللی روند رو بهبودی دارد و رسیدن به سطح 2019 را نشان می‌دهد، اما ادامه عدم‌اطمینان ناشی از حمله روسیه به اوکراین و سایر تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک‌ فزاینده و همچنین چالش‌‌‌های بهداشتی مرتبط با کووید-19 نیز نشان‌‌‌دهنده خطرات منفی است و می‌تواند بر بهبود گردشگری در ماه‌‌‌های آینده تاثیر بگذارد. بر اساس آخرین نظرسنجی هیات کارشناسان، فضای چالش برانگیز اقتصادی از جمله تورم و نرخ بهره بالا، جهش قیمت نفت و مواد غذایی و همچنین ترس از رکود جهانی همچنان عامل اصلی تاثیرگذار بر اقتصاد و احیای گردشگری است. همچنین کمبود نیروی کار نیز خطری جدی برای این صنعت محسوب می‌شود که می‌تواند چالشی جدی برای 2023 محسوب شود.

اما با وجود همه این چالش‌‌‌ها، سازمان جهانی گردشگری در برآورد خود از سال 2023 این‌گونه ارزیابی می‌کند که با نگاهی به آینده، گردشگری بین‌المللی قرار است بهبود خود را در سال 2023 تحکیم بخشد و این امر با حمایت از تقاضای سرکوب‌‌‌شده، به‌‌‌ویژه در آسیا و اقیانوسیه با باز شدن مقاصد و بازارها امکان‌‌‌پذیر خواهد شد.

باتوجه به چالش‌‌‌های پیش رو در کنار امید به بهبودی گردشگری در سال‌جاری، سازمان جهانی گردشگری دو سناریو را برای 2023 پیش‌بینی می‌کند که در صورت‌گذار از بحران‌ها و انعطاف گردشگری نسبت به چالش‌‌‌های اقتصادی و سیاسی جهان در خوش‌بینانه‌‌‌ترین حالت توریسم بین‌الملل به سطح 2019 خواهد رسید و می‌تواند خود را 95‌درصد سطح توریسم 2019 برساند. اما سناریوی دوم این رقم را 20 درصد پایین‌تر از سطح 2019 می‌‌‌داند. زیرا، صنعت گردشگری باتوجه به متاثر بودن از هر رویداد سیاسی، ژئوپلیتیک‌، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی می‌تواند روند بهبودی را آهسته یا متوقف کند. هیات کارشناسان سازمان جهانی گردشگری طبق یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 72‌درصد از پاسخ دهندگان انتظار عملکرد بهتری در سال 2023 دارند. با این حال، اکثر کارشناسان (65درصد) نیز معتقدند گردشگری بین‌المللی تا سال 2024 یا بعد از آن به سطح 2019 باز نخواهد گشت.