وام‏‌درمانی توریسم کیش

مرتضی رمضانی در نشستی خبری ضمن تشریح عملکرد ۹ ماه معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: برای تکمیل و اتمام ۱۵ طرح در حال ساخت که متقاضی تسهیلات در آینده هستند؛ ۱۵‌هزار میلیارد تومان تسهیلات برآورد شده است که بهره‌‌برداری از آنها، تعدیل و کاهش قیمت‌ها و رضایت‌‌مندی گردشگران را به همراه خواهد داشت. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: درصدد هستیم طی تفاهم‌نامه‌‌ای با وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری برای طرح‌های خرد و متوسط تسهیلات با نرخ بهره کم لحاظ کنیم. وی خاطرنشان کرد: ۶۸ طرح در جزیره کیش در حال ساخت است که در قالب کاربری‌‌های مختلف، هتل و تاسیسات گردشگری ۱۷گانه تعریف می‌شود که بوم‌‌گردی، دهکده‌‌های گردشگری و تک‌‌برندها را نیز در برمی‌گیرد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به عزم سازمان در فسخ طرح‌‌های گردشگری که ۱۰ یا ۱۵ سال مسکوت و بدون پیشرفت بوده یا کمتر از ۳۰‌درصد پیشرفت داشتند؛ افزود: در کمیسیون اقتصادی و ارزشیابی زمین سازمان، این طرح‌‌ها از نظر استحکام بنا و مباحث دیگر مورد بررسی قرار گرفته و فسخ می‌شود تا در دراز مدت بتوانیم با تهیه و تدوین بسته‌‌های سرمایه‌گذاری، از طریق تشریفات قانونی به سرمایه‌گذار واقعی واگذار کنیم. وی افزود: برای ثبت ۸ اثر کیش در حوزه میراث فرهنگی و ۸ اثر در حوزه میراث ناملموس (آیین، باور و اعتقاد) تشکیل پرونده داده‌‌ایم و مراحل قانونی آن از طریق وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری در حال انجام است.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از ایجاد بازارچه موقت فروش صنایع‌‌دستی و سوغات در حوزه گردشگری تا یک ماه آینده در کیش خبر داد و افزود: صنایع‌‌دستی از بین رفته یا فراموش شده در جزیره زیبای کیش به همراه سایر صنایع‌‌دستی کشورمان در قالب بازارچه‌‌های صنایع‌‌دستی بر پا خواهد شد. رمضانی با اشاره به تهیه و تدوین برنامه‌‌های کوتاه‌‌مدت، میان‌‌مدت و بلندمدت گفت: پیش‌بینی بودجه برای تهیه و تدوین بسته و تقویم آموزشی از سال‌های گذشته انجام شده ولی مبلغ آن مکفی نبوده است اما با همین بودجه فعلی؛ تورهای آموزشی را برای گروه‌‌های هدف گردشگری تعریف کردیم تا در ارتقای کیفیت ارائه خدمات به گردشگران، مثمر ثمر واقع شود.

وی از آغاز آموزش‌‌ شاغلان حوزه گردشگری از ۲۰ روز آینده با همکاری موسسه آموزشی علوم و فنون کیش خبر داد و افزود: برای گروه هدف گردشگری اعم از هتل‌‌ها، مراکز پذیرایی، تک برندها، کلوپ‌‌ها و افرادی که در ارائه قیمت‌ها و خدمات تاثیرگذار هستند؛ آموزش‌‌های لازم را در راستای ستاد سفرهای نوروزی تدارک دیده‌‌ایم.

رمضانی ادامه داد: برگزاری دوره‌‌های آموزشی تخصصی با همکاری جوامع صنفی در دستور کار برنامه سال آینده معاونت گردشگری سازمان است و سعی کردیم با تخصیص اعتبار، بحث آموزش را پررنگ‌تر از امسال لحاظ و بستری را فراهم کنیم که آموزش‌‌ها، کاربردی‌‌تر و موثرتر باشد. وی با اشاره به مرمت ابنیه تاریخی و با ارزش در کیش همچون کاخ مرجان، از واگذاری این ابنیه به علاقه‌‌مندان به سرمایه‌گذاری در خانه‌‌ها و بناهای تاریخی با رعایت تشریفات قانونی خبر داد و اظهار کرد: اکنون افراد متقاضی سرمایه‌گذاری در محل قلعه«پاسگاه قدیمی» به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی هستند.

بسته ویژه سرمایه‌گذاری این قلعه تهیه شده است که تا یک ماه آینده از طریق تشریفات قانونی و با رویکرد گردشگری و میراث فرهنگی به سرمایه‌گذار واجد شرایط واگذار شود.  معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه کاوش، محوطه تاریخی شهر حریره طی تفاهم‌‌نامه‌‌ای با حوزه پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری از اواسط دی ۱۴۰۱عملیاتی می‌شود؛ افزود: احصا و آثاری که از این کاوش به دست می‌‌آید؛ می‌تواند ضمن مشخص کردن نوع فعالیت و کسب و کارهایی که در قرون ۴ و ۵ یا سده اسلامی در جزیره کیش بوده؛ به معرفی کیش به ایران و جهان از دیدگاه میراث فرهنگی کمک کند و این دستاورد بزرگی است که بعد از ۱۶ سال محقق می‌شود.

وی از درجه‌‌بندی، استانداردسازی، هتل‌‌ها و مراکز ارائه خدمات گردشگری تا یک ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: استانداردسازی مراکز خدمات‌‌دهی به گردشگران و متناسب کردن قیمت دریافتی از گردشگر با خدمات ارائه شده، از مهم‌ترین اهداف اجرای این مهم است.  رمضانی رونق گردشگری را مستلزم همکاری تمام نهادهای دولتی و بخش خصوصی و سهیم کردن آنان در این مهم دانست و تاکید کرد: در حال برنامه‌‌ریزی، جهت تهیه و تدوین سند راهبردی گردشگری هستیم تا در اواسط سال آینده آن را نهایی کنیم، سند راهبردی همان نقش دستگاه‌‌های همکار در قبال صنعت گردشگری است که نقش و وظیفه هر ذی‌نفع در صنعت گردشگری را مشخص می‌کند.

وی با اشاره به تسریع فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار و جلوگیری از بوروکراسی اداری در این زمینه گفت: تا آخر دی ۱۴۰۱، پنجره واحد خدمات گردشگری ایجاد شده و با توجه به زمان‌بربودن این فرآیند به صورت فیزیکی، آن را به صورت برنامه و الکترونیک و با رویکرد حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی واگذار می‌‌کنیم.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در حوزه پایش هویت بصری مراکز ارائه خدمات گردشگری در حوزه معاونت عمرانی، جلسات تخصصی را با موضوعات سیما و منظر برگزار کردیم؛ خاطرنشان کرد: از بهره‌برداران خواستیم که طرح‌‌های تکمیلی خود را برای زیباسازی سیما و منظر شهری در میادین و جاهایی که به نوعی گردشگران با آن مکان‌ها درگیر هستند؛ ارائه کنند و این موضوع اجرایی شده و هفته‌‌های آتی نتیجه این موضوعات، خبررسانی خواهد شد. رمضانی همچنین از ایجاد سامانه‌‌های فروش خدمات و محصولات گردشگری خبر داد و گفت: تمام چک لیست‌‌های نظارتی ما به صورت الکترونیک شده و نظارت‌‌‌‌ها و بازدیدهای میدانی عالیه خواهد بود و اکنون سامانه آماری، نظارتی، بایگانی به صورت الکترونیک است.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به ایجاد سامانه رویدادهای منطقه آزاد کیش به نشانی http: / / events. kish. ir گفت: تمام همایش‌‌ها، نمایشگاه‌‌ها و جشنواره‌‌ها و رویدادها در قالب تقویم گردشگری کیش در این سامانه قرار می‌گیرد و در حال حاضر ۱۰ پیشنهاد از سوی بخش خصوصی وارد سامانه شده که در حال بررسی هستیم تا بتوانیم برنامه مدونی را برای سال آینده انجام دهیم.