تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس‌‌جمهور به گلستان

 استاندار گلستان یکی از مشکلات جدی استان را تامین آب به ویژه در بخش شرب دانست و گفت: جلسات متعددی به همراه مجمع نمایندگان در این باره با وزیر نیرو داشتیم و دولت سیزدهم نیز توجه ویژه‌‌ای به رفع این مشکلات داشت. در یک سال اخیر حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آبرسانی استان هزینه شده است. وی اظهار کرد: اعتبارات شرکت آب و فاضلاب استان در سال جاری ۱۱ درصد و شرکت آب منطقه‌‌ای استان ۳ درصد افزایش یافته است. علاوه براین با توجه به تنش شدید آبی در گرگان اعتبارات آبرسانی به مرکز استان ۳۷ درصد بیشتر شد.

زنگانه یکی دیگر از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم را پیگیری مسائل و مشکلات کشاورزان اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز جلسات تخصصی زیادی با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم تا برای بهبود بخش کشاورزی و رونق آن، راهکارهای اجرایی داشته باشیم. یکی از این اقدامات راه‌‌اندازی سامانه آرد بود. با اینکه گلستان یکی از قطب‌‌های تولید گندم است اما کارخانه‌های آرد این استان با حدود ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند، با پیگیری‌‌‌‌هایی که انجام شد دولت اجازه داد گندم بیشتری در استان بماند و ظرفیت کارخانه‌های آرد استان به حدود ۳۵ درصد رسید.

وی درباره توسعه سایت پرورش میگوی گمیشان نیز گفت: دولت برای اجرایی شدن فاز دوم طرح توسعه میگوی گمیشان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت که قرار بود در این فاز ۶ هزار هکتاری، شهرک‌‌های کشاورزی استان اقدامات زیرساختی را انجام دهد اما با دستور وزیر عاملیت طرح را به شیلات انتقال دادیم و به‌زودی این طرح را با همکاری قرارگاه عملیاتی می‌کنیم. استاندار گلستان با اشاره به تشکیل ستاد رشد ۸ درصدی در استان ادامه داد: کمیته‌هایی ذیل این ستاد ایجاد شده است و در شهرستان‌ها نیز به صورت متناظر، ستادها تشکیل شده است و اختیارات لازم را برای توزیع اعتبارات تملک دارایی و تسهیلات به این کمیته‌ها داده‌‌ایم. وی افزود: برنامه استراتژیک افق ۱۴۰۱ و اسناد بخشی ۳۱‌گانه را در استان تهیه کرده‌‌ایم که اهداف و چشم‌‌انداز در هر بخشی مشخص شده است. اگر مدیری نتواند در مسیر تحقق این اهداف حرکت کند به‌طور قطع تا یک‌‌ ماه آینده دیگر مدیر نخواهد بود.

زنگانه با اشاره به رشد حدود ۲۰۰ درصدی تخصیص اعتبارات تملک دارایی به استان در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ گفت: در تخصیص منابع استانی ۱۸۱ درصد، در اعتبارات استانی ویژه ۱۰۸۸ درصد، در ردیف‌‌های ملی ۱۱۰ درصد و در سایر ردیف‌‌ها و منابع ۳۳۷ درصد رشد داشتیم. وی با انتقاد از پایین بودن درآمد سرانه مردم استان گلستان نسبت به میانگین کشوری اظهار کرد: از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۴۰۰ درآمد سرانه مردم استان از متوسط کشور فاصله بیشتری گرفته و اکنون کمتر از نصف متوسط کشوری است. حدود نیمی از جمعیت استان ساکن روستاها هستند که ۷۵ درصد از این جمعیت جزو ۵ دهک اول درآمدی به شمار می‌‌روند. باید تلاش کنیم با ایجاد زیرساخت‌‌ها و جذب منابع اعتباری این عقب‌‌افتادگی‌‌های دو سه دهه اخیر را جبران کنیم.