گردشگری اروپا اوج می‌گیرد؟

شرکت بین‌المللی تجزیه و تحلیل سفرهای هوایی فورواردکیز(Forwardkeys) در نشست سالانه با شرکت مقاصد شهری آلیانس(CityDNA) بر اساس جدیدترین داده‌‌‌‌های بلیت سفرهای هوایی، نشان می‌دهد که شهرهای اروپایی طی سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ در مسیر بهبودی قرار گرفته است. داده‌های بلیت هوایی شرکت ForwardKeys بهبود قابل‌توجهی را در نیمه دوم سال نشان می‌دهد. در سه‌ماهه سوم، ورود بین‌المللی به اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۹، حدود ۲۹‌درصد کاهش داشت که یک رقم رو به بهبود است، اما همچنان در مقایسه با آفریقا و خاورمیانه‌(منفی ۱۹‌‌درصد) و آمریکا (منفی ۲۴‌درصد)، از نظر رزرو عقب است. به طور کلی، ارقام ورود در سه‌ماهه چهارم در سراسر اروپا شاهد بهبود نسبت به سه‌ماهه سوم خواهند بود و این ارقام نشان‌دهنده بهبودی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ارقام سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ هستند.

در حالی که بهبود سفرهای بین‌المللی در سراسر جهان طی سه‌ماهه چهارم، ۳۰‌درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ است، قاره اروپا نسبت به میانگین جهانی با منفی۲۴‌درصد عملکرد بهتری دارد. این بهبودی، همچنین در مقایسه با افت ۳۰‌درصدی ثبت شده در سه‌ماهه سوم، روند صعودی را نشان می‌دهد. مهم‌تر از همه، با وجود اینکه اروپای جنوبی (با منفی۱۴‌درصد در ورودی‌‌‌‌های بین‌المللی) همچنان پیشرو است، سایر بخش‌‌‌‌های این قاره همچون اروپای شمالی (منفی۲۰‌درصد)، اروپای غربی (منفی۲۶درصد) و اروپای شرقی و مرکزی (منفی۵۵ درصد) در حال پیشرفت خوبی هستند، همان‌طور که می‌توان آن را در شمال اروپا در طول فصل محبوب زمستان مشاهده کرد. اولیویه پونتی، معاون فورواردکیز می‌‌‌‌گوید: از طرف دیگر، عملکرد اروپای مرکزی و شرقی همچنان تحت‌تاثیر جنگ اوکراین است که نه تنها بر کشورهای درگیر بلکه بر مقاصد همسایه نیز تاثیر می‌‌‌‌گذارد.

بازگشت مقاصد شهری

پس از ماه‌‌‌‌ها تسلط مقاصد آفتابی و ساحلی، سرانجام مقاصد شهری بازدیدکنندگان بین‌المللی بیشتری را به خود جذب می‌کنند. داده‌‌‌‌های ForwardKeys نشان می‌دهد که با نزدیک‌‌‌‌تر شدن به پایان سال، در مقایسه با سطوح گردشگری شهری در سال ۲۰۱۹ بهبودی تدریجی مشاهده می‌شود، مقاصد آفتابی و ساحلی ارقام چشمگیری را به‌‌‌‌ویژه در استراحتگاه‌‌‌‌های ساحلی جنوب اروپا مانند جزایر قناری را نشان می‌دهند. استانبول، لیسبون و مادرید قرار است پس از ماه‌‌‌‌های تابستانی به جذب مسافران بین‌المللی نزدیک به سطوح قبل از همه‌گیری ادامه دهند. استانبول حتی در سه‌ماهه سوم و چهارم نیز ارقام رشد را نشان می‌دهد. عملکرد قوی استانبول هم به انعطاف‌پذیری در مسیرهای طولانی و هم در بازارهای درون اروپایی مرتبط است. نتایج خوب استانبول را می‌توان ناشی از گسترش سریع اتصال هوایی مقصد، لیر ضعیف در برابر دلار آمریکا و سیاست باز اقتصادی دانست. در مقایسه با سال ۲۰۱۹، استانبول ۶‌درصد رزرو صندلی بیشتری در پروازهای بین‌المللی به ثبت رسانده است.

همچنین بر اساس اطلاعات CityDNA مقاصد شهری که به شدت تحت‌تاثیر بحران کووید قرار گرفته بودند، اکنون در حال کاهش فاصله با سایر اشکال گردشگری هستند و شهرهای اروپایی کاهش ۲۳‌درصدی در ورودی‌‌‌‌های بین‌المللی در سه‌ماهه چهارم را به ثبت رساندند. در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۲، لندن (منفی۲۳ ‌درصد در ورودی‌‌‌‌های بین‌المللی)، پاریس (منفی۱۸‌درصد) و استانبول (۹‌درصد) بیشترین تعداد ورودی‌‌‌‌های بین‌المللی را به ثبت رساندند که نشانه واضحی از بازگشت مسافران بین‌المللی به کلان‌شهرهای بزرگ اروپا و مقاصد فرهنگی آن است.اروپا به دلیل سقوط اخیر یورو و افزایش دلار، مسافران بیشتری را در سه‌ماهه آخر سال شاهد خواهد بود. از ۱۱ اکتبر بهبود سفر از ایالات‌متحده به اروپا در سه‌ماهه سوم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به منفی۶درصد رسید و مقاصدی مانند لیسبون با ۴۷درصد، آتن ۲۷درصد و میلان ۱۲درصد همگی نسبت به قبل سطوح همه‌گیری مسیر رشد را نشان دادند.

در سه‌ماهه چهارم، لیسبون با افزایش ۵۰درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیشترین بهبود را برای مسافران ایالات‌متحده دارد که این به دلیل ورود مسافران از سان‌فرانسیسکو ۱۱۹درصد رشد و واشنگتن و میامی هر دو با ۸۴درصد رشد است. بازار ایالات متحده در نتیجه استراتژی توسعه چند مسیر جدید از شهرهای ایالات‌متحده به لیسبون در حال بازگشت است. لیسبون نه تنها سهم قابل‌توجهی از ورودی‌‌‌‌های ایالات متحده را به سواحل خود جذب می‌کند، بلکه شاهد جذب مسافران کلاس برتر از آمریکای لاتین نیز هست. با نگاهی به چشم‌انداز سال ۲۰۲۳، گردشگری شهری اروپا در سه‌ماهه نخست با تنها فاصله ۲۰درصدی ورودی‌های بین‌المللی در مقایسه با سطح ۲۰۱۹ شروع خوبی خواهد داشت.

تهدیدها و فرصت‌‌‌‌های گردشگری شهری اروپا

با درگیری‌‌‌‌های جاری در اوکراین، افزایش قیمت‌های هواپیما و هزینه‌‌‌‌های زندگی، می‌توان انتظار داشت چند دست‌‌‌‌انداز دیگر در مسیر بهبود سفر ایجاد شود. همچنین با نزدیک شدن به کریسمس باید دید فرودگاه‌‌‌‌ها امکان‌پذیرش هجوم ناگهانی مسافران را دارند؟ داده‌های ForwardKeys تداوم سفر در سراسر اروپا را در سه‌ماهه چهارم نشان می‌دهد. پونتی می‌‌‌‌گوید: «وضعیت رزرو نشان می‌دهد که تقاضای زیادی وجود خواهد داشت، اما ممکن است فرودگاه‌‌‌‌ها و خطوط هوایی را دوباره تحت فشار قرار دهد، همان‌طور که در تابستان امسال شاهد بودیم.» همچنین، علاوه بر قدرت سفرهای فراآتلانتیک و انعطاف‌‌‌‌پذیری سفرهای درون اروپایی، بازگشایی بازارهای کلیدی آسیایی نیز دلیلی برای خوش‌بینی محتاطانه در مورد بهبود سفرهای بین‌المللی به اروپاست. پونتی می‌افزاید: لغو اخیر محدودیت‌های سفر در هنگ‌کنگ و ژاپن، بازگشت اتباع این کشورها از سفرهای بین‌المللی را آسان‌تر کرده و در نتیجه اروپا قرار است از این موضوع بهره‌مند شود.