بهبود نسبی بازار جهانی «هتل» هتلی در اروپا

سازمان جهانی گردشگری در جدیدترین گزارش خود، برآورد کرده که بین ژانویه تا سپتامبر، ۷۰۰‌میلیون گردشگر در سطح بین‌المللی سفر کرده‌‌‌اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، بیش از دو برابر (۱۳۳درصد) را به ثبت رسانده است. گردشگری بین‌المللی در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ عملکرد قابل‌توجهی از خود نشان داد و ورود گردشگران به ۶۲‌درصد از سطوح پیش از همه‌گیری در ۹ ماه اول ۲۰۲۲ رسید و این بخش را در مسیر رسیدن به ۶۵‌درصد از این سطح قرار داده است. که دلیل آن را می‌توان در افزایش تقاضای متوقف‌‌‌شده، بهبود سطح اطمینان و رفع محدودیت‌‌‌ها در تعداد فزاینده‌‌‌ای از مقاصد دانست. این گزارش برآورد می‌کند که تنها در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۳۴۰‌میلیون گردشگر بین‌المللی ثبت شده که تقریبا ۵۰‌درصد از کل ۹ ماهه است.

پیشتازی همیشگی اروپا در بهبودی

اروپا همچنان پیشتاز رشد گردشگری بین‌المللی است. این منطقه در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ پذیرای ۴۷۷‌میلیون گردشگر بین‌المللی (۶۸‌درصد کل جهان) بود که به ۸۱‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسید. این رقم بیش از دو برابر سال ۲۰۲۱ (۱۲۶درصد) برآورد شده که به دلیل تقاضای قوی درون منطقه‌‌‌ای و سفر از ایالات متحده بود. اروپا در سه‌ماهه سوم، زمانی که ورودی‌‌‌ها تقریبا به ۹۰‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسیدند، عملکرد بسیار قوی‌‌‌ای داشت که بازتاب یک دوره شلوغ تابستانی بود. بر اساس داده‌‌‌های دفتر ملی سفر و گردشگری ایالات متحده، سفر از آمریکا به اروپا به‌ویژه در ماه‌‌‌های تابستان به رشد قوی ۲۹۰درصدی تا سپتامبر ادامه داد. فرودگاه‌‌‌های اتحادیه اروپا همچنان به بهبود وضعیت خود ادامه می‌دهند و ترافیک مسافر در فرودگاه‌‌‌ها در سه‌‌‌ماه سوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴‌درصد افزایش یافته است.

 بر اساس گزارش شورای بین‌المللی فرودگاه‌‌‌ها (ACI) در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری، اندازه بازار فرودگاه‌ها در اتحادیه اروپا ۱۳ درصد کوچک‌تر شده‌است. در همان زمان، خاورمیانه شاهد ورود بین‌المللی بیش از ۳ برابر (۲۲۵درصد) در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ بود که به ۷۷درصد سطوح قبل از همه‌گیری صعود کرد. آفریقا با ۱۶۶درصد و قاره آمریکا با ۱۰۶‌درصد نیز رشد قوی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ ثبت کردند و به ترتیب به ۶۳ و ۶۶‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسیدند. در آسیا و اقیانوسیه با ۲۳۰‌درصد در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۲ تعداد ورودی‌‌‌ها بیش از سه برابر شد که بازتاب بازگشایی بسیاری از مقاصد از جمله ژاپن در پایان سپتامبر است. با این حال، ورود به آسیا و اقیانوسیه ۸۳‌درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ باقی مانده است، زیرا چین، بازار اصلی منطقه، همچنان بسته است.

این گزارش نشان می‌دهد که در سطح زیرمنطقه‌‌‌ای نیز از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ به ۸۰‌درصد تا ۹۰درصد از ورودی‌های قبل از همه‌گیری خود رسیدند. اروپای غربی (۸۸درصد) و اروپای مدیترانه جنوبی (۸۶درصد) سریع‌ترین بهبود را نسبت به ۲۰۱۹ داشتند. کارائیب، آمریکای مرکزی (هر دو ۸۲درصد) و شمال اروپا (۸۱درصد) نیز نتایج قوی ثبت کردند. مقاصدی همچون جزایر ویرجین ایالات‌متحده، آلبانی، سنت مارتن، اتیوپی، هندوراس، آندورا، پورتوریکو، جمهوری دومینیکن، کوراسائو، کلمبیا، السالوادور، لیختن اشتاین، ایسلند و سن مارینو در ۹ ماه منتهی به سپتامبر ورودی‌‌‌های بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری را گزارش می‌دهند. در ماه سپتامبر، ورودی‌‌‌ها در خاورمیانه با ۳‌درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۹ و دریای کارائیب با رشد یک‌درصدی از سطح پیش از کرونا فراتر رفتند و آمریکای مرکزی (۷-درصد)، اروپای شمالی (۹-درصد) و اروپای جنوبی و مدیترانه‌‌‌ای  (۱۰-درصد) به نزدیکی سطح ۲۰۱۹ رسیدند. 

در همین حال، برخی مقاصد، از جمله صربستان، رومانی، ترکیه، لتونی، پرتغال، پاکستان، مکزیک، مراکش و فرانسه، افزایش قابل‌توجهی در دریافت‌‌‌های حاصل از گردشگری بین‌المللی در۷ تا ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ ثبت کردند. این بهبود را می‌توان در هزینه‌‌‌های گردشگری خروجی از بازارهای اصلی همچون فرانسه، بلژیک، ایتالیا، امارات، قطر، هند و عربستان مشاهده کرد. در فرانسه با یک جهش قوی میزان هزینه‌‌‌ها تا سپتامبر به منفی۸درصد رسید در حالی که هزینه‌‌‌های آلمان ۱۲-درصد بود. هزینه‌‌‌های گردشگری بین‌المللی در بلژیک ۹-درصد، در ایتالیا ۱۹-درصد و در ایالات متحده ۲۱-درصد باقی مانده است. سایر بازارها در ۲۰ بازار برتر مانند قطر (۲۱درصد)، هند (۱۰درصد) و عربستان سعودی (۷-درصد) نیز عملکرد قوی نشان دادند.

افزایش تقاضای سفر هوایی و اقامت در هتل

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، بهبود قوی گردشگری نه تنها در داده‌‌‌های مربوط به گردشگری برای بسیاری از مقاصد در سراسر جهان بلکه در شاخص‌‌‌های مختلف این صنعت مانند ظرفیت هوایی و معیارهای هتل منعکس شده است. ظرفیت صندلی‌‌‌های هواپیماها در مسیرهای بین‌المللی در ماه‌‌‌های ژانویه تا اوت به ۶۲‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسید که اروپا (۷۸‌درصد) و آمریکا (۷۶‌درصد) قوی‌‌‌ترین نتایج را ثبت کردند. همچنین ظرفیت داخلی در سراسر جهان به ۸۶‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و بنابر اعلام یاتا، خاورمیانه (۹۹‌درصد) عملا به سطوح پیش از همه‌گیری دست یافت.

در همین حال، بر اساس اعلام شرکت تحلیلگر صنعت هتل در سطح جهانی (STR)، نرخ اشغال هتل‌‌‌ها در جهان در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۶۶‌درصد رسید، این در حالی است که این رقم در ژانویه ۴۳‌درصد بود. اروپا با سطح اشغال ۷۷‌درصد در سپتامبر ۲۰۲۲، پس از نرخ ۷۴‌درصد در ژوئیه و اوت، پیشتاز بود. قاره آمریکا (۶۶‌درصد)، خاورمیانه (۶۳‌درصد) و آفریقا (۶۱‌درصد) همگی در ماه سپتامبر شاهد نرخ اشغال بالای ۶۰‌درصد بودند. همچنین بر اساس زیر منطقه، اروپای مدیترانه جنوبی (۷۹درصد)، اروپای غربی (۷۵درصد) و اقیانوسیه (۷۰درصد) بالاترین نرخ اشغال را در سپتامبر ۲۰۲۲ نشان دادند.

خوش‌‌‌بینی محتاطانه برای ماه‌‌‌های آینده

محیط چالش برانگیز اقتصادی از جمله تورم دائمی بالا در کشورها و افزایش شدید قیمت انرژی، که با حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است، می‌تواند بر سرعت بهبود در سه‌ماه چهارم و تا سال ۲۰۲۳ تاثیر بگذارد. آخرین نظرسنجی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد برای چهار ماه آخر سال ۲۰۲۲، خوش‌بینی محتاطانه‌‌‌تر است. به‌رغم چالش‌های فزاینده که به کاهش سرعت بهبود اشاره دارد، درآمدهای صادراتی گردشگری می‌تواند به ۲/ ۱ تا ۳/ ۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ برسد که ۶۰ تا ۷۰‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ یا ۷۰ تا ۸۰‌درصد از ۸/ ۱تریلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است. از نظر تعداد گردشگران، انتظار می‌رود سال ۲۰۲۲ با بیش از ۹۰۰‌میلیون ورودی بین‌المللی یا تا ۶۵‌درصد از سطوح سال ۲۰۱۹ به پایان برسد.