چشم امید گردشگری به آخر هفته دو روزه

در تازه‌‌‌‌‌‌ترین اظهار‌نظر اما خبری به نقل از رئیس سازمان امور اداری و استخدامی منتشر شد که نشان می‌دهد دولت در حال تنظیم لایحه‌‌‌ای برای تثبیت تعطیلی پنج‌شنبه‌‌‌ها در سراسر کشور است. «دنیای‌اقتصاد» از زمان طرح این خبر کوشیده است از زاویه کارشناسان مختلف این موضوع را بررسی کند. در نخستین گزارش دیدگاه راهنمایان گردشگری را پوشش دادیم و این بار سراغ مدیران و کارشناسان ادارات کل استان‌‌‌های مازندران و خوزستان رفتیم و از آنها پرسیدیم تصویب این لایحه چه تاثیری در استان‌‌‌ آنها و در گردشگری در سطح ملی خواهد داشت. به گفته این دو مدیر گردشگری این تعطیلات قادر است توزیع زمانی سفر در کشور را به همراه داشته و به خمودگی بازار توریسم در ایام غیرپیک کمک کند.

حسن ناصر رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شادگان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه تعطیلی دو روز آخر هفته باعث توسعه گردشگری در مسیرهای کوتاه بین استانی و استان‌‌‌های همجوار می‌شود،می‌‌‌گوید: از آنجا که اغلب گردشگران از وسیله نقلیه شخصی استفاده کرده و در مورد حمل‌ونقل عمومی نیز توریست‌‌‌های هوایی تعدادشان زیاد نیست، ‌‌‌ سفر به مناطق دوردست برای یک تعطیلات آخر هفته منطقی نیست. با این حال حتی بالا رفتن آمار سفر به مناطق نزدیک نیز تاثیر زیادی در رونق گردشگری در کل کشور دارد.

وی با بیان اینکه با افزایش سفر به شهرهای همجوار، توسعه خدمات و زیرساخت‌‌‌های توریسم را شاهد خواهیم بود، اضافه می‌کند: افزایش سفر تنوع درآمدی برای مردم ساکن در روستاها و شهرهای مختلف ایجاد می‌کند و خلاقیت را بین آنها بالا می‌‌‌برد. به عنوان مثال می‌توان به محصولی مانند خرما اشاره کرد، ‌‌‌ با حضور و رونق توریسم در یک روستا شاهد تنوع بسته‌‌‌بندی و‌‌‌ ارائه محصولاتی خواهیم بود که با خرما تولید می‌‌‌شوند. اگر بخواهیم این مدل را به سایر مناطق توسعه دهیم شاهد خواهیم بود چه ارزش افزوده‌‌‌ای ایجاد می‌شود. رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع دستی شهرستان شادگان معتقد است کسانی که درآمد حاصل از گردشگری را تجربه کرده‌‌‌اند، این درآمد را حتی با مشاغل پردرآمد هم عوض نمی‌‌‌کنند.

او می‌‌‌گوید: همین موضوع سبب شده است ما در شهرستان شادگان برای روستاهای حاشیه تالاب شادگان به دنبال توسعه گردشگری به عنوان منبع معیشتی باشیم. او از ساخت شش اسکله در اطراف تالاب‌‌‌، دریاچه‌‌‌های این شهرستان خبر می‌دهد و می‌‌‌گوید: در حال حاضر روی ۱۰ روستا به عنوان مقصد گردشگری در حاشیه تالاب کار می‌‌‌کنیم و قصد داریم در سال آتی آنها را دو برابر کرده و به ۲۰ روستا برسانیم. برنامه ما این است که برای این روستاها مجموعه‌‌‌ای از اقدامات فرهنگی را انجام دهیم تا برای پذیرش توریست‌‌‌ها آماده شوند. ناصر در این باره که آیا می‌توان ارتباط مستقیمی بین تعطیلات دو روزه آخر هفته و کاهش قیمت خدمات توریسم یافت، ‌‌‌ عنوان می‌کند: با افزایش تعداد گردشگران نه تنها قیمت‌ها کنترل می‌شود بلکه از ترافیک جاده‌‌‌ها نیز کاسته خواهد شد.

زمانی که تعطیلات محدود به تعطیلات مناسبتی باشد، ‌‌‌ جمعیت در یک بازه زمانی خاص به سمت مقصدی سرازیر می‌شود که ولنگاری در حوزه خدمات و قیمت‌ها را به همراه دارد. به این معنا که هر کسی به هر مبلغی که مایل است روی خدماتش قیمت‌گذاری می‌کند اما زمانی که تعطیلات به کل ایام سال تقسیم می‌شود، ‌‌‌ صاحبان کسب و کار هم خیال‌‌‌شان راحت است که در تمام طول سال مسافر دارند و درآمدشان محدود به ایام خاصی نمی‌شود که بخواهند به جبران سایر ایام، ‌‌‌آن را با قیمت‌های بالا جبران کنند.

سفرهای متعدد با تعطیلات دو روز آخر هفته

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع دستی استان مازندران در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه یکی از چالش‌هایی که خانواده‌‌‌ها برای سفر در ایام غیر‌پیک با آن مواجهند به تعطیلات یک‌روزه آخر هفته برمی‌‌‌گردد، ‌‌‌ می‌‌‌گوید: کارکنان با ۶ روز کار هفتگی فرصت و فراغتی برای سفر ندارند و نمی‌توانند برای سفر در هر زمان از سال برنامه‌‌‌ریزی داشته باشند.

او از تعطیلات دو روز آخر هفته به عنوان عاملی نام می‌‌‌برد که می‌تواند به توزیع سفر در طول سال منجر شود و اضافه می‌کند: سبک زندگی ایرانی‌‌‌ها با چند دهه قبل قابل مقایسه نیست. در گذشته مردم گاهی یک بار در سال سفر می‌کردند و گاهی مقصد سفر هر ساله هم مشابه بود، ‌‌‌ این در حالی است که تعدد سفر به عنوان یک فرهنگ و سبک زندگی در میان مردم جا افتاده است. با این حال اغلب سفرها در ایام پیک و زمان‌‌‌های خاص است که در نهایت سفرهای انبوه و ترافیک در جاده‌‌‌ها را به دنبال دارد. با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته خانواد‌‌‌ه‌‌‌ها قادر خواهند بود در ایام مختلف سال سفر کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع دستی استان مازندران ادامه می‌دهد: در استان مازندران گردشگران این فرصت را خواهند داشت تا برای دیدن طبیعت زیبای پاییزی جنگل‌‌‌های هیرکانی هر هفته‌‌‌ای که مایل باشند به این استان سفر کنند. همین موضوع هم سبب می‌شود تاسیسات گردشگری و مشاغلی که در حلقه زنجیره صنعت گردشگری هستند رونق یابند. او با استناد به گفته کارشناسان و استادان گردشگری از ۷۰ صنف به عنوان ذی‌نفع این صنعت نام می‌‌‌برد و می‌‌‌گوید: با تعطیلات دو روزه ما از حالت خمودگی و رکود این مشاغل در ایام غیر‌پیک رها خواهیم شد و همین امر کاهش محسوس هزینه‌‌‌ها را هم در پی خواهد داشت.  

گفته‌‌‌های این مدیران گردشگری در دو استان شمالی و جنوبی کشورمان نشان می‌دهد تعطیلی دو روزه آخر هفته خواسته‌‌‌ای ملی و نه تنها محدود به یک منطقه خاص است. با تصویب این لایحه در مناطق مختلف کشور شاهد رونق کسب و کارهایی خواهیم بود که برای سال‌ها زیر بار فشار مشکلات نظیر کرونا و... با رکود مواجه شده‌‌‌اند و حال شاید بتوانند رونق گذشته خود را بازیابند.