بوم‌گردی «شمال» فلج شد

صاحب اقامتگاهی در امامزاده هاشم گیلان در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ناآرامی‌‌های اخیر باعث شده تعداد افراد محدودی تصمیم به سفر بگیرند. البته این موضوع تنها به شمال و منطقه ما محدود نمی‌شود در شهرهای گردشگرپذیر مانند کاشان، شیراز و ... هم شاهدیم به‌شدت سفرها کاهش پیدا کرده است. او با اشاره به اینکه پیش از این اتفاقات در پاییز در هوای غیربارانی شاهد استقبال گردشگران از اقامتگاهش بوده است، می‌‌افزاید: ما تا روزهای پایانی شهریور هم مسافر داشتیم، با شروع مدارس و اتفاقاتی که این روزها در ایران شاهد آن هستیم، اما تعداد کمتری میل به سفر دارند. به گفته این فعال حوزه بوم‌‌گردی، این روزها توریست‌‌هایشان به آخر هفته آن‌هم به گردشگران محلی محدود شده‌‌اند. او می‌گوید: از شهرهایی مانند رشت مسافران برای صرف غذا به اقامتگاه ما می‌‌آیند ولی کمتر کسانی هستند که تمایل به اقامت هم داشته باشند یا از مسافت دورتری به این منطقه سفر کرده باشند.

هنوز به تاثیر تورم بر گردشگری نرسیده‌‌ایم

پارک ملی گلستان یکی از بهترین چشم‌‌اندازها را در پاییز دارد با این حال مسافران این منطقه هم در این ما‌‌ه‌ها یا سفرشان را کنسل کرده‌اند یا تمایلی به رفتن به پارک ملی گلستان و روستاهای اطراف آن ندارند. صاحب یک اقامتگاه بوم‌‌گردی در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اوج کار ما در این منطقه به دو زمان محدود می‌شود، اسفند تا خرداد و پس از آن از شهریور تا آخر آبان. برای آبان این سال من از ماه‌ها پیش رزرو داشتم و گردشگرانی بودند که می‌خواستند به واسطه زیبایی این منطقه در پاییز به گلستان سفر کنند با این حال حوادثی که در کشور رخ داد باعث شد تمام این رزروها کنسل شود.

او از این می‌گوید که تعداد مسافرانش به صفر رسیده و می‌‌افزاید: با این وضعیت ضرر و زیان قابل توجهی را تجربه می‌کنیم، در حالی که انتظار داشتیم بعد از مدت‌ها رونقی به کار خود دهیم. این فعال حوزه بوم‌‌گردی درباره تاثیر تورم بر بوم‌‌گردی بیان می‌کند: تورمی که این روزها به واسطه افزایش نرخ ارز تجربه می‌کنیم هنوز تاثیر خود را در گردشگری نگذاشته است، زیرا پیش از آن به واسطه اتفاق‌‌هایی که در کشور شاهد آن هستیم تعداد توریست‌‌ها کاهش پیدا کرده و در مواردی مانند ما به صفر رسیده بود. با این حال اگر اعتراضات را هم نداشتیم تورم می‌توانست تبعات ناگواری روی کار ما داشته باشد.

او با اشاره به اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در برخی مناطق اثر منفی جدی روی کسب‌‌‌‌وکار بوم‌‌گردی داشته، اضافه می‌کند: برخی صاحبان اقامتگاه‌ها با فیلترشکن تلاش می‌کنند ارتباط خود را با مشتریان‌‌شان حفظ کنند اما در روستاهای دورافتاده  و مناطقی که اینترنت قوی نیست این ارتباط به سختی برقرار می‌شود و در مواردی قطع شده است. به گفته این فعال گردشگری مردم این روزها تمایلی به سفر ندارند. او می‌گوید: در شرایطی قرار داریم که انجام کارهای روزمره برای بسیاری سنگین شده و آنها حس خوبی از سفر کردن نمی‌گیرند.

فرستادن یک لوکیشن ساده هم سخت است

صاحب اقامتگاهی در درفک گیلان نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در دو ماه اخیر ۷۰ درصد مسافران خود را از دست داده‌‌ایم. او در این باره که آیا فارغ از ناآرامی‌‌های اخیر می‌توان این کاهش مسافران را به تورم نیز نسبت داد، عنوان می‌کند: ما در اقامتگاهمان سرو غذا نداریم و گردشگران معمولا غذایشان را از بیرون سفارش می‌‌دادند. افزایش قیمت‌‌ها و کاهش توان خرید مردم باعث شده آنها ترجیح دهند مواد غذایی را همراه خود داشته باشند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های سفرشان را کم کنند. این فعال حوزه گردشگری درباره تاثیر فیلترینگ می‌گوید: شبکه ارتباطی‌‌ ما با مسافران‌‌مان به‌شدت دچار اختلال شده است. برای ارسال یک لوکیشن یا مواردی که باید به اطلاع آنها برسانیم با مشکل زیادی مواجه شده‌ایم. در مواردی آنها امکان ارسال فیش واریزی را ندارند و همین امر هم در کنار سایر موارد به چالش‌‌های ما افزوده است.

کسب‌‌وکارمان فلج شد

مدیر یک اقامتگاه در تالش هم در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از فلج شدن کسب‌‌وکارش خبر می‌دهد و می‌گوید: مردم در دو ماه اخیر رمقی برای سفر کردن ندارند و همین امر به کاهش تعداد توریست‌‌ها منجر شده است. او با اشاره به اینکه با انواع تخفیف‌‌ها و... هم نتوانسته است گردشگران را به اقامتگاهش جذب کند، می‌افزاید: سال قبل در چنین مدتی در تمام روزهای هفته ما ۸۰ درصد ظرفیت‌‌مان اشغال شده بود و حالا با ۹۰ درصد افت توریست مواجهیم. علاوه بر تمام مشکلاتی که برای تبلیغ کارمان در کنار عدم تمایل مردم به سفر داریم، تورم هم افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث شده تا یک گروه امکان سفر را از دست بدهند و گروه دیگر سراغ ویلاهای لوکس بروند.

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان می‌دهد «بیشترین ورود وسایل نقلیه در مازندران در بازه ۲۶ مهر تا ۵ آبان ماه، ۲۰ هزار و ۹۹۷ وسیله نقلیه مربوط ‌‌به روز چهارشنبه ۴ آبان بوده. این در حالی است که هفته پیش از آن در بازه ۱۹ تا ۲۸ مهر ماه، بیشترین ورود وسایل نقلیه در مازندران ۲۸ هزار و ۹۵۰ وسیله نقلیه بود. در استان گیلان نیز، بیشترین ورود وسایل نقلیه در روز چهارشنبه ۴ آبان ماه با ۱۳ هزار و ۴۶۶ وسیله بوده در حالی که در هفته پیش از آن در بازه ۱۹ تا ۲۸ مهر ماه، بیشترین ورود وسایل نقلیه در گیلان، ۲۲ هزار و ۶۳۴ وسیله نقلیه بود.» این کاهش تمایل سفر به شمال در حالی است که دو استان مازندران و گیلان از توریست‌‌پذیرترین استان‌های ایران هستند.

صاحبان کسب‌‌وکار گردشگری در مازندران و گیلان در انتظار گردشگران برای پاییز بودند، اما خزان گردشگری در این دو استان حتی زودتر از فصل پاییز رسید. متولیان گردشگری در این زمینه باید راهی بیندیشند تا صاحبان این کسب و کار در برابر این وضعیت تاب‌‌آوری خود را افزایش دهند و از سوی دیگر مسوولان در حوزه‌های دیگر نیز به دنبال راهی برای گفت‌وگو با مردمی باشند که این روزها در شرایط سختی به سر می‌‌برند.