مقصد مناسب سفر مهر

خراسان جنوبی یکی از این نوع مقاصد سفر است که همچون سیستان و بلوچستان، بوشهر و... نیاز به تعطیلات طولانی دارد. با وجود این اغلب کسانی که سفر به چابهار یا سواحل بوشهر را تجربه‌‌ کرده‌‌اند، سفر به خراسان جنوبی برایشان دور از دسترس یا تصورشان این بوده که منطقه چیز زیادی برای مشاهده و سفر ندارد. خراسان جنوبی شامل ۱۱ شهرستان می‌شود که بین همه آنها بیرجند و طبس شناخته‌شده‌‌تر هستند. البته قائنات را هم با زعفرانش می‌‌شناسند و از این جهت می‌تواند در کنار این دو شهر قرار گیرد.

اگر از تهران بخواهید به سمت خراسان جنوبی بروید‌‌، سه گزینه دارید؛ اول از مسیر شرق یعنی گذر از دو استان سمنان و خراسان رضوی و دیگری از مسیر مرکز و جنوب یعنی از اصفهان بگذرید و آنگاه به سمت طبس بروید و گزینه آخر اینکه از جنوب شرق شاهرود مسیرتان را به سمت خراسان جنوبی تغییر دهید. هر کدام از این مسیرها جذابیت‌‌های ویژه خود را دارد. در سفر از سمت شرق علاوه بر آ‌‌نکه می‌توانید بازدیدی از آرامگاه علاءالدوله دیلمی داشته باشید‌‌، رفتن به بسطام و خرقان برای رفتن بر سر مزار دو عارف بزرگ یعنی بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی هم برایتان مهیاست. ضمن آنکه در ادامه راه در فرومد می‌شود بر سر مزار ابن‌‌یمین فرومدی بروید، در نیشابور به آرامگاه خیام و‌‌ عطار بروید، در طوس بر سر مزار فردوسی و محمدرضا شجریان و اخوان ثالث حاضر شوید، در تربت جام، سری به آرامگاه شیخ احمد جام بزنید و آنگاه مسیرتان را به سمت جنوب ادامه دهید تا با گذر از تایباد و خواف به سمت فردوس و طبس بروید.

مسیر دوم به سمت خراسان جنوبی می‌تواند به شکلی تعریف شود که پس از گذشتن از شاهرود و میامی از آنجا با گذشتن از خانخودی، زمان‌آباد، گرماب، عشق‌آباد و ده‌‌محمد به طبس برسید. از آنجا که شما در این مسیر نیشابور و توس را از دست داده‌اید، می‌تواند در مسیر گذشتن از بیارجمند بازدیدی هم از روستای قلعه بالا داشته باشید و یک شب اقامت‌‌ خود را در این روستا که حالت پلکانی دارد بمانید. یکی از مسیرهای دیگر به سمت طبس از نایین می‌‌گذرد. در این مسیر شما می‌توانید از کارگاه‌های پارچه‌بافی این شهر هم دیدن کرده و سوغات متفاوتی را تهیه کنید.

باغ گلشن و ازمیغان

از هر کدام از این راه‌ها که بگذرید در نهایت به طبس خواهید رسید و حال فرصت بازدید از جاذبه‌های این شهر است. نمونه آنها باغ گلشن است که در زمره باغ‌های ایرانی ثبت یونسکو هم آمده است. اگر از باغ‌‌گردی فارغ شدید و قصد دارید روستایی را ببینید که نخل و برنج را همزمان در کنار هم دارد سری به ازمیغان بزنید که در فاصله یک ساعته این شهر قرار دارد. بهترین فصل‌‌های سفر به این روستا بهار و پاییز است که آب و هوایی معتدل دارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر با رونق گردشگری در این منطقه چندین اقامتگاه گردشگری در روستا راه افتاده که می‌توانید پیش از سفر آنها را رزرو کرده و نسبت به محل اقامت خود مطمئن باشید.

جاذبه اصلی سفر به طبس

کال جنی که یکی از اصلی‌‌ترین جاذبه‌های سفر به طبس است در حوالی و اطراف ازمیغان قرار گرفته است. کال در معنای لغوی آن به محلی گفته می‌شود که آب سیلاب در آن جریان دارد. از آنجا که هنگام وزش باد به ویژه در شب که شدت وزش باد بیشتر است، صداهایی در دره می‌‌پیچد که مردمان گذشته آن را به جن‌‌ها نسبت می‌‌دادند. البته کسانی هم معتقد هستند در گذشته پیروان میتراییسم در این دره عبادت می‌کردند و شایعه حضور اجنه را باب کردند تا دیگران از ورود به دره بترسند و نزدیک آن هم نشوند، به این ترتیب می‌توانستند در کمال آرامش مناسک دینی خود را انجام دهند. هر کدام از این روایت‌‌ها یعنی زندگی اجنه در سوراخ‌‌های دیواره‌های دره یا محل عبادت میتراییسم باعث شده در سال‌های اخیر گردشگران زیادی برای دیدن آن به این منطقه سفر کنند تا از نزدیک آن را دیده و بتوانند عکس‌های متفاوت و جذابی بگیرند.

چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی که در ۳۰ کیلومتری طبس قرار گرفته دیگر جاذبه‌‌ای است که نمی‌توان از خیر دیدن آن در این سفر گذشت. مردم محلی باور دارند که روزی حضرت علی (ع) از این محل عبور کرده و به امر خدا کوه شکافته شده و چشمه‌ای پدید آمده است. جالب اینکه چشمه در میان کوه‌های اطراف روستایی به نام خرو قرار گرفته و آب گرم و سرد را همزمان در درون خود جای داده است. گرم و سرد بودن هم به آن معناست که از دو چشمه صحبت می‌کنیم، یکی از آنها قنبر با آب سرد است که از شرق به غرب جریان دارد و ۶کیلومتر پس از آن چشمه مرتضی علی را داریم که آب آن گرم است. در نهایت هر دو چشمه در جایی به هم ملحق شده و با چشمه سومی به اسم جعفری تلفیق می‌شوند. اما فارغ از باغ گلشن، ازمیغان، کال جنی و چشمه مرتضی علی در این منطقه انبوهی ازجاذبه‌های طبیعی و فرهنگی را داریم که می‌تواند مسافر و گردشگر علاقه‌‌مند به فرهنگ و تمدن ایران و خراسان را برای روزها نگه دارد. با این حال از آنجا که مسیر طولانی است و فرصت تعطیلات معمولا اندک، خوب است که  جاذبه‌های اصلی این مقصد گردشگری که در سال‌های اخیر رونق هم یافته است، دیده شوند.