نقشه اقتصادی «گلستان تا 1404»

وی افزود: تلاش ما بازگشت شرایط داد‌و‌ستد و تجارت با ترکمنستان به وضعیت قبل کروناست تا بتوانیم احیای تجارت چمدانی را شاهد باشیم. استاندار گلستان گفت: ارتباط با قزاقستان، ارتباط با عراق در حوزه توریسم مذهبی و اکوتوریسم، ارتباط تجاری با جمهوری تاتارستان از اقداماتی بوده که در این مدت زمان انجام شده است. وی با اشاره به طرح راه‌‌‌آهن ایران_ ترکمنستان_ قزاقستان گفت: خط آهن می‌تواند موجب برقراری ارتباط ما با روسیه و چین شود و زمینه کریدور شرق دریای خزر و اتصال داخلی از گلستان تا بندرعباس را فراهم آورد. استاندار گلستان گفت: اکنون تلاش داریم با ایجاد زیرساخت‌‌‌های کریدور شرق دریای خزر ارتباط جاده‌ای با کشورهای آسیای میانه را برقرار کنیم و خوشبختانه با سفر هیات رسمی و تجاری جمهوری تاتارستان گلستان ارتباطات خوبی در این زمینه در حال شکل‌‌‌گیری است.

زنگانه یادآور شد: تلاش ما ارتقای صادرات گلستان از ۱۸۶‌میلیون یورو فعلی به ۵۰۰‌میلیون یورو در چشم‌انداز استان است. وی با اشاره به موضوعات حمل‌ونقل تاکید کرد: عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌های زیرساختی در حوزه حمل‌‌‌و‌‌‌نقل وجود دارد به این منظور در سفر رئیس‌‌‌جمهوری به گلستان بیش از ۱۲۰۰‌میلیارد تومان اعتبار برای مسیرهای جاده‌‌‌ای استان اختصاص یافت که بخشی از این اعتبار در انتهای اسفند ۱۴۰۰ به گلستان تخصیص یافت.  وی در ادامه به موضوع خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: یکی از بن‌‌‌بست‌شکنی‌‌‌های دولت در گلستان علاج‌بخشی خلیج گرگان بود. بر اساس مصوبه ستاد ملی تالاب‌‌‌ها باید این برنامه با ۱۴ مداخله صورت گیرد که مهم‌ترین آن لایروبی سه کانال آشوراده، چاپاقلی و خزینی در یک سال و نیم است. برای این اقدام اعتبار مصوب ۵۰۰‌میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و در مرحله اول ۱۰۰‌میلیارد تومان به سازمان بنادر و دریانوردی تخصیص یافت تا پیمانکار طرح یعنی قرارگاه سازندگی در آن فعال شود.

در این مرحله در حال احداث چهار دایک برای دفع لایه‌ها‌ی برداشته شده با استفاده دو دستگاه کاتر ساکشن هستیم.  وی ادامه داد: در مرحله بعد باید حقابه خلیج  گرگان منظور شود که در گلستان، حقابه رودخانه قره‌‌‌سو را پیگیری می‌‌‌کنیم و حقابه نکارود نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی تالاب‌‌‌ها باید با همکاری وزارتخانه‌‌‌های جهاد کشاورزی و نیرو صورت بگیرد. استاندار گلستان با اشاره به موضوعات انرژی در استان یادآور شد: در سال قبل از اردیبهشت شاهد قطعی‌‌‌های طولانی‌مدت آب در استان به‌ویژه مرکز استان بودیم که با مداخلات صورت گرفته نیمی از کمبودهای آبی استان تامین شده است.

وی افزود: توجه به روستاهای نوار مرزی یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌‌های حوزه آبی استان بود که خوشبختانه با طرح امام حسن مجتبی (ع) که برای ۴۳۲ روستا اعتبار ۶۳۰‌میلیارد تومانی در نظر گرفته شده شاهد رفع مشکلات این حوزه نیز هستیم. زنگانه گفت: بخشی از مشکل در سال‌جاری رفع شده و تلاش ما این است که در سال آینده این مشکل به صورت کامل مرتفع شود. استاندار گلستان یادآور شد: اعتبارات دستگاه‌هایی همچون آب منطقه‌‌‌ای و آب و فاضلاب طی یک سال گذشته ۵ و ۱۰ برابر شده است و همچنین مصوبات شیرین‌‌‌سازی آب دریا تا ۷۲‌میلیون مترمکعب نیز اخذ شده است. وی ادامه داد: متاسفانه سال گذشته شاهد قطعی‌های برنامه‌ریزی شده برق بودیم که خوشبختانه این مشکل با ۱۰۰ برنامه عملیاتی و دقیق وزارت نیرو مرتفع شد. وی ادامه داد: یکی از مصوبات ارزشمند دولت در گلستان توجه به سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌‌‌آباد بود و مبلغ ۴۳۰‌میلیون یورو برای آن مصوب شد تا بتواند ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت این نیروگاه اضافه کند و در زمینه‌‌‌هایی همچون شهرک‌هزار هکتاری اترک و منطقه آزاد اینچه‌برون استان را یاری کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه استان در حوزه برق توجه به نیروگاه‌‌‌های کوچک مقیاس است که می‌توانند بیش از ۲۰۰ مگاوات از انرژی موردنیاز استان را تامین کنند. تاکنون بخشی از آنها افتتاح شده و بقیه نیز در برنامه قرار دارد. زنگانه با اشاره به نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰‌درصد زمین موردنیاز مسکن روستایی برای احداث ۲۸‌هزار واحد در طول ۴ سال تامین شده و بر اساس جلسات مستمر پیگیر تامین زمین در مناطق شهری از محل اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی هستیم و خوشبختانه زمین مورد نیاز برای سال اول اجرای نهضت ملی مسکن در شهرها نیز تامین شده است. وی گفت: خوشبختانه ظرفیت ۱۱هزار خودمالکی مسکن نیز به ۹۰‌هزار ظرفیت استان اضافه شده و در عین حال تلاش داریم سهم مسکن روستایی را از ۲۸‌هزار واحد به ۴۰‌هزار واحد ارتقا دهیم. زنگانه در ادامه یادآور شد: تلاش ما در حوزه رونق تولید کاهش واحدهای راکد و نیمه‌‌‌فعال و افزایش واحدهای تولیدی فعال است.

استاندار گلستان یادآور شد: بالاترین مصوبات سفر ریاست جمهوری در حوزه کشاورزی به مبلغ ۳‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان صورت گرفته و خوشبختانه در یک سال گذشته شاهد افزایش حجم تولیدات استان از ۵/ ۳ تن در سال زراعی قبل به ۵/ ۴ تن در سال زراعی جاری بوده‌ایم.  استاندار گلستان گردشگری را موضوع اولویت‌‌‌دار استان دانست و یادآور شد: توجه به توسعه بازارچه‌‌‌های صنایع‌‌‌دستی، حفظ و مرمت برج قابوس و طرح‌‌‌های جامع گردشگری در سفر هیات دولت مورد توجه بود و بر اساس دستور صریح رئیس‌‌‌جمهوری طرح گردشگری آشوراده مورد توجه قرار گرفت، اگرچه نگاه‌‌‌های غیرکارشناسی تلاش دارند مانع از تحقق کامل طرح شوند اما به شدت پیگیری صورت می‌گیرد و به این منظور در اقدام اولیه ۷۰۰ متر راه دسترسی به سایت پشتیبان در ساحل بندر ترکمن را ایجاد کرده‌‌‌ایم.

زنگانه یکی دیگر از بن‌بست شکنی‌های استان را طرح پتروشیمی دانست و گفت: پرونده پتروشیمی گلستان با دستور صریح رئیس‌‌‌جمهوری از حالت راکد گذشته خارج شد و ۱۲ گام برای تحقق آن طراحی شد که خوشبختانه تاکنون ۱۱ گام آن محقق شده و منتظر جلسه سران قوا و تایید آنان هستیم تا هلدینگ مورد نظر وزارت نفت فعالیت خود را شروع کند و به زودی اخبار خوشی را به مردم استان ارائه کنیم. وی همچنین منطقه آزاد اینچه‌‌‌برون را یکی از موضوعات اصلی استان دانست و گفت: اساسنامه منطقه آزاد به شورای عالی مناطق آزاد ارائه شده و پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ دولت هیات‌مدیره و مدیرعامل آن منصوب خواهد شد و وارد فاز اجرایی می‌شود. خوشبختانه سرمایه‌گذاران زیادی منتظر طی این مراحل و آغاز فعالیت اجرایی منطقه آزاد هستند.