علیرضا پیمان‌‌پاک در جلسه ۴ ساعته کارگروه توسعه تجارت استان فارس که با حضور دو نفر از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مدیران استانی و جمعی از بازرگانان استانی در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، اظهار کرد: طی ۹ ماه گذشته، بیش از ۱۹۰۰ جلسه با بازرگانان داشته‌ایم تا مشکلات احصا و برای حل آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون زمان تقابل دولت و بخش خصوصی نیست، تصریح کرد: در ۹ ماه گذشته بیشترین تعامل و همراهی را با بخش خصوصی داشتیم. اقدامات و گشایش‌‌های صورت‌گرفته در حوزه تجارت باید بیشتر و بهتر اطلاع‌رسانی شود. بازگشت ارز یکی از مشکلات بزرگ تجار است که با کمک بخش خصوصی روش‌های بازگشت ارز را تسهیل کرده‌‌ایم.

پیمان‌پاک با اشاره به مشکلات تمدید کارت بازرگانی گفت: برای حل مشکل سامانه جامع در حوزه کارت بازرگانی تلاش می‌کنیم، اما نکته مهم این است که رئیس‌‌جمهور نیز تاکید کردند که سیستمی پایه‌ریزی  شود تا صادرکننده واقعی از غیرواقعی مشخص شود. دولت نیز تلاش می‌کند این مصوبات اصلاح و اجرا شود، سامانه جامع تجارت اشتباهات زیادی دارد، اما مواردی است که ناشی از عدم اطلاع و درک درست تجار و بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی این بود که رتبه‌‌بندی صادرکنندگان نداشتیم، گفت: اتاق بازرگانی کمک کند تا این کار انجام شود.

پیمان‌پاک در ادامه به موضوع تجارت با قاره آفریقا پرداخت و اظهار کرد: آفریقا گنج پنهانی بوده که از آن غافل بودیم، اما در سال ۱۴۰۰ صادرات به آفریقا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اکنون با آفریقا امکان تهاتر کامل داریم؛ صادرکننده و تشکل‌‌ها کمک کنند، ما نیز با تمام مشکلات، فضا را فراهم می‌کنیم.

وی اظهار کرد: برای اعزام هیات‌‌های تجاری به آفریقا اتاق‌‌ها باید کمک کنند؛ به ویژه اتاق معین آفریقا که فارس است. امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه رفت و آمد است. هیچ پرواز مستقیمی به آفریقا نداشتیم، اما به زودی با کشور‌‌های آفریقایی پرواز مستقیم راه‌‌اندازی می‌شود، خط مستقیم دریایی را نیز پیگیری می‌کنیم که راه‌‌اندازی شود و خود شخص رئیس‌‌جمهور نیز در این زمینه ورود کردند تا این حوزه فعال شود.

همچنین مقرر شد رایزن سازمان توسعه تجارت ایران در قطر، رئیس مرکز تجاری ایران در قطر و مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران به شیراز سفر کرده و پیگیر امور و برنامه‌های حوزه تجارت خارجی فارس با قطر و قاره آفریقا باشند.