پایان وضعیت قرمز توریسم مشهد؟

به گفته محمود مادرشاهیان رئیس انجمن هتلداران مشهد در این شهر هتلداری افزایش نرخ قابل توجهی را در قیمت‌‌گذاری تجربه نکرده و همین موضوع باعث شده نرخ اشغال هتل‌‌های این شهر در سال جاری ۷۰ تا ۸۰ درصد بماند. او در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ما در این شهر افزایش نرخ زیادی نداشتیم‌‌، در این مدت هم تلاش کردیم به وضعیت هتل‌‌هایی که در دوره کرونا تعطیل شده بودند رسیدگی کنیم. او با اشاره به اینکه تمام تلاش آنها برای متعادل نگه داشتن قیمت‌‌ها است، اضافه می‌کند: هتل‌‌های خراسان رضوی نسبت به هتل‌‌های سایر استان‌های گردشگرپذیر نظیر فارس قیمت پایینی دارند اما از آنجا که اغلب مسافران این شهر زائر هستند ما تلاش می‌کنیم در مقابل خدمات مناسب، هزینه کمتری دریافت کنیم. خوشبختانه این رویه سبب شده پس از کرونا‌‌، با استقبال قابل توجه زائران مواجه باشیم و سطح اشغال هتل‌‌ها از ابتدای خرداد تاکنون به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد.

رئیس انجمن هتلداران مشهد در این باره که آیا در این شهر خدمات هتلداری به شکل دو‌نرخی به گردشگران داخلی و خارجی ارائه می‌شود‌‌، عنوان می‌کند: ما تاکنون با مقوله‌‌ای به اسم دو‌نرخی بودن خدمات هتلداری مواجه نبوده‌‌ایم. بنابراین همان‌طور که ‌میهمان ایرانی هزینه‌های خود را به ریال می‌‌پردازد ما از اتباع سایر کشورها نیز ریال دریافت می‌کنیم. هتل‌‌ها در این شهر حق ندارند چنین رویه‌‌ای داشته و بین ‌میهمانان خود تفاوتی قائل شوند، زیرا مجوزی برای این امر صادر نشده است. با این حال به واسطه تورمی که با آن مواجهیم معتقدیم باید برای جبران خسارت‌‌هایی که هتلداران متحمل می‌شوند اقدامی صورت گیرد. او در پاسخ به این پرسش که گردشگران زیارتی خارجی مشهد اغلب تبعه کدام کشورها هستند، می‌گوید: از آنجا که انگیزه مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند ۹۵ درصد برای زیارت است ما آنها را تحت عنوان زائر می‌‌شناسیم و در دو ماه گذشته ورودی خوبی از شهروندان کشورهای عراق‌‌، کویت و شیعیان بحرین داشته‌‌ایم.

مادرشاهیان یکی از مشکلات و چالش‌‌‌‌های پیش روی هتلداران این شهر را اضافه کردن ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به هزینه‌ها می‌‌داند و اضافه می‌کند: برای بسیاری از ‌میهمانان هتل‌‌ها پرداخت این مبلغ راحت نیست. در عین حال هزینه گاز، آب، برق و سایر چیزها افزایش قابل ملاحظه‌‌ای داشته است و هتل اگر بخواهد خدمات مناسب عرضه کند، باید توان تامین این هزینه‌ها را داشته باشد، اگر ما هزینه اقامت را بالا ببریم مشتریان ما توان پرداخت ندارند و اگر هزینه را افزایش ندهیم هتلدار متضرر می‌شود. او با اشاره به برنامه‌‌ای که در دهه کرامت و در عید قربان در این شهر توسط هتل‌‌های مشهد اجرا شده است، می‌گوید: دراین ایام که همزمان با اوج سفر به مشهد است، هتلداران تخفیف‌‌های ویژه‌‌ای را برای کسانی که بدون واسطه به مشهد سفر کردند، در نظر گرفتند و همین امر باعث استقبال ویژه شد. رئیس انجمن هتلداران مشهد درباره غذا به عنوان دیگر نیاز اصلی توریست‌‌های زیارتی این شهر عنوان می‌کند: در این بخش با افزایش قیمت مواد غذایی شاهد افزایش‌‌هایی بوده‌‌ایم. با این حال این بخش چندان دست بخش هتلداری نیست و بسیاری از زائران مشهد غذای خود را در رستوران‌‌ها صرف  می‌کنند.

گفته‌های این فعال حوزه هتلداری نشان می‌دهد، هتلداران برای بقا در این حوزه با توجه به تورم و کم شدن توان مالی مسافران راه سختی در پیش دارند. نگاهی به هزینه‌های هتل در مشهد نشان می‌دهد هر گردشگر زیارتی در سفر به این شهر برای یک شب اقامت حداقل باید ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند. از آنجا که مسافران این شهر اغلب به شکل خانوادگی سفر می‌کنند این هزینه برای یک خانواده چهار نفره هر شب در یک ‌میهمانسرا یا هتل‌‌ آپارتمان حداقل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و در هتل‌‌های پنج‌ستاره قیمت به ۴میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌‌رسد. بالاتر رفتن این قیمت با توجه به سایر هزینه‌های خانواده‌ها بخشی از مشتریان این هتل‌ها را به سمت سایر گزینه‌ها سوق می‌دهد و برخی فعالان این حوزه را با چالش جدی مواجه می‌کند.