یوسف بیدخوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته که موضوع شیوع کرونا در مشهد جدی شد و بررسی موضوع تورهایی که از طریق بحرین به ایران آمده بودند، در دستور کار قرار گرفت، مقرر شد برای بازگشت حدود ۱۲۰۰ زائر بحرینی به کشورشان اقدامات لازم صورت گیرد. البته زائران در هتل‌ها و واحدهای اقامتی مختلف به صورت پراکنده اسکان داشتند.

وی افزود: هماهنگی لازم برای اسکان این افراد به صورت متمرکز با نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و استانداری صورت گرفت و در گام اول از ۱۴ واحد اقامتی به ۹ واحد اقامتی اجازه اسکان این زائران داده شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: همچنین با هماهنگی انجام شده، نیروهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پایش، معاینات پزشکی و غربالگری روزانه را برای این زائران انجام می‌دهند.

وی گفت: با توجه به تعطیلی هتل‌های مشهد، با اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان هماهنگ شده تا این واحدهای اقامتی از زائران بحرینی پذیرایی کنند. البته این واحدها پذیرش جدید میهمان در ایام نوروز نداشتند.

بیدخوری درباره برنامه بازگشت زائران بحرینی اظهار کرد: در پرواز اول که از طریق هواپیمایی سلام انجام شد، ۱۶۰ نفر، پرواز دوم که سه‌شنبه هفته قبل از طریق هواپیمایی کیش ایر انجام شد، تعداد ۶۰ نفر و امروز نیز با همین آژانس هواپیمایی ۹۹ نفر دیگر به بحرین بازگشتند.

وی افزود: در مجموع تاکنون ۳۱۹ زائر بحرینی به کشورشان بازگشته‌اند و این روند تا بازگشت همه زائران به کشورشان ادامه خواهد داشت.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یادآورشد: با توجه به شرایط فعلی برنامه بازگشت این زائران به کشورشان حداقل ۲ ماه طول خواهد کشید. البته در این مدت به نحو مطلوبی از زائران میهمان حضرت رضا(ع) میزبانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته، تصریح کرد: همه دست‌اندرکاران اعم از معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری، وزارت امور خارجه و نمایندگی این وزارتخانه در استان، آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی همکاری خوبی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.