جنگل‏‏‌پیمایی مجاور بهشت ایران

این در حالی است که یک سال پس از همه‌گیری کرونا در جهان و تعطیلی سفرها، برخی از کشورهای توسعه‌‌‌یافته در فاز پایلوت و برخی همچون فنلاند و امارات به شکل رسمی، ویکند خود را سه‌‌‌روزه کردند. ویکندهای دو یا سه‌‌‌روزه مزیت‌‌‌‌‌‌هایی برای اقتصاد کشورها و شهروندانش خواهد داشت. زیرا منجر به تعادلی طلایی بین کار و فراغت خواهد شد و باعث می‌شود زمان تفریح، فراغت و استراحت به حد معقول گرایش پیدا کند و طی چهار روز کاری، راندمان کاری بیشتر شود. مزیت دیگر اینکه، آخر هفته دو روزه، به همه شهروندان فرصت برابر برای سفر و گردشگری می‌دهد چه سفرهای شهری و چه برون‌‌‌شهری. این امر منجر به افزایش تقاضای پایدار سفر در طول سال می‌شود و از سفرهای تهاجمی و مناسبتی جلوگیری می‌کند. علاوه بر توزیع سفرها در طول سال، منجر به افزایش رغبت در سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، افزایش عرضه و تقاضا و پایین آمدن هزینه‌‌‌های سفر خواهد شد.

با وجود چنین گزاره‌‌‌هایی که بارها از سوی «دنیای‌اقتصاد» مطرح شده است در ایران همچنان تعطیلات آخر هفته یک روز است و تلاش‌‌‌ متولیان گردشگری کشور در این زمینه به نتیجه نرسیده است. در همین راستا در کنار برخی تعطیلات که فرصت سفر برای مناطق دورتر مهیاست برای سایر ایام سال می‌توان به گزینه‌هایی فکر کرد که تنها به یک یا یک و نیم روز زمان نیاز داشته باشد. به‌ویژه در برخی ماه‌‌‌ها که هیچ تعطیلات مناسبتی در آن نیست این گزینه‌‌‌ها می‌توانند خستگی یک هفته کاری را از تن به در کنند. اگر ساکن تهران و از علاقه‌‌‌مندان به طبیعت‌‌‌گردی هستید یکی از گزینه‌‌‌هایی که برای شما مهیاست، سفر به روستای اشیر و یک طبیعت‌گردی نیمه سبک تا چشمه یا کوه‌پیمایی اندکی سنگین تا قله شاه پیل کوه است.

برای رفتن به روستا باید در جاده چالوس ۲۰ کیلومتر مانده به مرزن آباد در سمت راست جاده وارد یک فرعی شوید که به سمت روستای میلجار می‌رود. میلجار در ارتفاعات قرار گرفته‌‌‌، از همین روست که باید مسیری پرپیچ و خم در کوهستان را بالا بروید. از میلجار تا اشیر مسیر شما خاکی و همچنان کوهستانی است. اشیر روستایی از توابع بخش کلاردشت (مشهور به بهشت ایران) شهرستان چالوس است که جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۹۵ به ۱۶۷ نفر و ۵۶ خانواده می‌‌‌رسد. البته خانه‌‌‌های ویلایی در این روستا مشابه سایر روستاها دیده می‌شود از این رو ممکن است در فصل‌‌‌هایی از سال جمعیت اشیر بیش از این تعداد باشد. به هر حال اشیر روستایی خلوت است‌‌‌، با خیال راحت ماشین‌‌‌تان را پارک و کوله را بر دوش بگذارید و از این نقطه سفرتان را شروع کنید. اگر از تهران حرکت کرده باشید تا روستا حدود سه ساعت زمان نیاز دارید. کوچه‌‌‌های روستا را جلو بروید تا به جنگل برسید، در این بخش دو پاکوب را می‌‌‌بینید حواس‌‌‌تان باشد حتما پاکوب سمت راست را انتخاب کنید‌‌‌، پاکوب سمت چپ هم گرچه در نهایت به چشمه می‌رسد اما مسیر با شیب زیاد همراه است که شما را بیش از حد خسته می‌کند.

در مسیر پاکوب سمت راست چنانچه۲ تا ۵/ ۲ ساعت جلو بروید به چشمه می‌‌‌رسید. این بخش از سفر شما در اغلب موارد با «تراورس» (به نوعی پیمایش در کوهنوردی و صعود گفته می‌شود که طی آن کوهنورد ارتفاعش را تقریبا تغییر نمی‌‌‌دهد و در همان ارتفاع به صورت افقی حرکت می‌کند تا در مسیر بهتری قرار گیرد) همراه است. به چشمه که رسیدید آب بردارید و به مسیرتان ادامه دهید. چند دقیقه بعد به دشت می‌‌‌رسید. یکی از گزینه‌‌‌های کمپینگ خوب در این مسیر همین دشت است. هم فضا برای چادر زدن دارد و هم برای کمپ کردن. با این حال اگر کودکی همراه خود دارید حواس‌‌‌تان باشد که سمت دیگر حالت دره‌‌‌ای دارد و بازی‌‌‌هایی که قرار است انجام دهد در فضای وسیع روبه‌روی شما باشد که البته چندان هم در این زمینه با گزینه دشواری مواجه نیستید.

چنانچه قصد صعود به قله شاه پیل کوه را دارید مسیرتان را در جنگل ادامه دهید تا به روی یال رسیده و سپس با حرکت به سمت جنوب به گوسفندسرا در ارتفاع ۲۵۰۰ متری برسید. از آنجا که قله ۳۴۰۰ متر ارتفاع دارد‌‌‌، نیاز دارید ۹۰۰ متر دیگر ارتفاع بگیرید، ‌‌‌ این بخش از صعود پرشیب است و حدود۳ ساعت زمان می‌‌‌برد تا به قله برسید‌‌‌، البته اگر حرکت شما آهسته باشد این زمان افزایش خواهد یافت.

پیشنهادها:

- در روستای اشیر ماشین‌‌‌ خود را به شکلی پارک نکنید که برای اهالی روستا مزاحمتی ایجاد شود.

-  از آنجا که تا رسیدن به چشمه اول راه چندان زیادی ندارید، لازم نیست برای این بخش از مسیر آب زیادی به همراه داشته باشید.

- پیش از سفر حتما سایت‌های هواشناسی را چک کنید، چنانچه هوا بارانی بود‌‌‌ بهتر است از سفر خود صرف‌نظر کنید‌‌‌، علاوه‌بر جاده کوهستانی و مه گرفتگی‌‌‌، مشکل دیگری که با آن مواجه خواهید شد سرد بودن و لغزنده بودن مسیر جنگلی است که این سفر را برایتان دشوار می‌کند.

- ‌زباله‌های خود را نه تنها در جنگل رها نکنید بلکه آنها را در روستای اشیر هم نگذارید، طبیعی است از آنجا که روستا سیستم حمل زباله ندارد در نهایت این زباله‌ها به طبیعت بازمی‌‌‌گردند. آنها را در صندوق ماشین تا تهران بیاورید و در سطل زباله بیندازید.

-  از آنجا که مسیر تا رسیدن به چشمه چندان طولانی نیست همراه با یک راهنمای طبیعت گردی با فرزندان خود به این سفر بروید، ‌‌‌ حضور بچه‌ها در طبیعت قطعا در روحیه آنها که اغلب ایام سال نگران آلودگی هوا و کرونا و... هستند‌‌‌، تاثیر زیادی خواهد داشت.

-  کتاب راهنمای میدانی گیاهان یا پرندگان یا دوربین دوچشمی به همراه داشته باشید، با کتاب گیاهان می‌توانید درختان و گیاهان را شناسایی کرده و با کتاب پرندگان به راحتی سینه سرخ و سایر گونه‌ها را تشخیص دهید.

- از سر و صدای زیاد در طبیعت پرهیز کنید، توجه داشته باشید که شما وارد زیستگاه گونه‌‌‌های مختلف گیاهی و جانوری شده‌‌‌اید و باید ملاحظه آنها را کرده باشید.