سفر بهاری به روستای زمستانی

از جمله جاذبه‌هایی که طبیعت‌‌گردان را به اردبیل می‌کشاند دریاچه سوها است. این دریاچه که آن را محلی‌‌ها به اسم «سوا» هم می‌‌‌‌شناسند برای برخی مقصد است و  برای برخی دیگر آغاز مسیر. به این معنا که برخی گردشگران در ایام تعطیلات ترجیح می‌دهند سفری به اردبیل داشته و با دیدن جاذبه‌های این شهر، یک شب را هم در کنار دریاچه سوها بگذرانند. دریاچه‌‌ای با مناظر زیبا و طبیعتی خیره‌‌کننده در حوالی آن. در مقابل گروه دیگر طبیعت‌‌گردان از اردبیل گذشته و پس از توقفی کوتاه در کنار دریاچه سوها، کوله بر دوش به سمت آبشار لاتون راه افتاده و با یک شب‌‌مانی در طبیعت روز بعد از روستای لاتون به سمت آستارا می‌‌روند و از آنجا به سمت شهر محل زندگی‌‌شان بازمی‌گردند. دریاچه سوها، جزو دریاچه‌های بزرگ محسوب نمی‌شود و از عمیق‌‌ترین آنها هم نیست. طول این دریاچه ۵/ ۱ کیلومتر و پهنای آن نیم کیلومتر است و عمق آب نیز در آن به شش متر می‌‌رسد. با این‌همه آنچه دریاچه سوها را به مقصدی جذاب برای گردشگری بدل می‌کند، طبیعت زیبای اطراف آن است. به ویژه تا تیر ماه که مه نیز اطراف آن را فرامی‌گیرد و چهره‌‌ای جذاب به آن می‌دهد.

آب این دریاچه راکد است و برای تامین آب روستایی که به همین اسم در همان حوالی است استفاده می‌شود، از این رو آبتنی در آن توصیه نمی‌شود، با این حال کسانی هستند که برای ماهیگیری به این دریاچه می‌‌آیند تا شانس خود را امتحان کنند. اگر از توان بالایی به لحاظ جسمی برخوردارید  و می‌توانید دو روز در طبیعت با کوله‌‌پشتی گام ‌بردارید توصیه می‌کنیم تنها به ماندن در کنار دریاچه اکتفا نکنید و با کمک یک راهنمای طبیعت‌‌گردی که به مسیر اشراف دارد به سمت آبشار لاتون بروید، مسیر تا رسیدن به آبشار از قلب جنگل‌‌های هیرکانی می‌‌‌‌گذرد و زیبایی‌‌های خاص خود را دارد. البته برای طبیعت‌‌گردی دو مسیر داریم، یکی از آنها که به ارتفاعات اسپیناس در تالش منتهی می‌شود ۶ ساعت طول می‌‌کشد اما مسیر سربالایی است. مسیر دوم ۱۰ ساعته است که سرازیری است و در آن چشمه و پرتگاه و تپه‌ها را داریم. آبشار لاتون که در گویش‌‌های محلی به آن «‌بارزاو» می‌گویند با ۱۰۵ متر ارتفاع یکی از بلندترین آبشارهای ایران است، این آبشار از قله اسپیناس سرچشمه گرفته و با پیوستن به رودخانه لوندویل به دریای خزر می‌‌ریزد. طبیعت‌‌گردان معمولا از سمت اردبیل به سمت این آبشار می‌‌روند، اما اگر توان پیمایش این مسیر را ندارید‌‌، می‌توانید به روستای لاتون بروید، آنجا ماشین‌‌هایی هست که گردشگران را به حوالی آبشار می‌‌برد، البته این تذکر را باید داد که این مسیر چندان راحت نیست، شیب زیاد و دست‌اندازهای متعدد برای کسانی که رانندگی در چنین مسیرهایی را نمی‌‌پسندند شاید گزینه خوبی نباشد. در عین حال جز عدم تمایل، برخی هم ترجیح می‌دهند با ساعتی پیاده‌‌روی از روستای لاتون خودشان را به آبشار برسانند، این گزینه را هم مدنظر داشته باشید.

اگر از تهران می‌خواهید به سمت سوها بروید، دو گزینه برای سفر دارید. اینکه از رشت و آستارا بگذرید و سپس به سمت اردبیل بروید. این مسیر گرچه مسافت بیشتری دارد اما شما می‌توانید از زیبایی مسیر بهره برده و از شهرها و روستاهای شمال بگذرید. چنانچه انتخاب شما این مسیر باشد ۱۰ ساعت و نیم در راه خواهید بود. اما اگر زمان ندارید و می‌خواهید زودتر خود را به اردبیل برسانید مسیر کوتاه را انتخاب کنید، مسیری که از قزوین و زنجان گذشته و سپس شما را سه ساعت زودتر به اردبیل می‌‌رساند. گزینه بعدی این است که یک مسیر را برای رفت انتخاب کرده و برگشت را از جاده دوم برگردید تا هر دو مسیر را در یک سفر دیده باشید. با رسیدن به اردبیل از نخستین میدان شهر به سمت شرق بپیچید، با ۳۵ کیلومتر رانندگی در جاده اردبیل به بریس به تابلوی روستای سوها می‌‌رسید. وارد روستا شوید و از آنجا به سمت شمال شرق و دریاچه بروید. رفتن به این دریاچه برای کسانی که خودروی شخصی هم ندارند گزینه دشواری نیست. تا اردبیل با اتوبوس یا سواری بروید و از آنجا سوار تاکسی‌‌های روستای سوها شوید.

در سفر به سوها چه ملاحظاتی داریم؟

- بهترین زمان برای رفتن به دریاچه شش ماه اول سال است. در فصل پاییز و زمستان به دلیل برودت هوا و... رفتن به این منطقه دشوار خواهد بود.

-  آب دریاچه برای شنا مناسب نیست اما ماهیگیری در آن امکان‌‌پذیر است. البته در زمان تخم‌‌ریزی ماهی‌‌ها اداره حفاظت محیط زیست اردبیل بر این مکان نظارت کرده و از ماهیگیری جلوگیری می‌کند.

- حضور اسب‌‌های وحشی یکی از جاذبه‌های دریاچه سوها است که به ویژه در فصل بهار یکی از جاذبه‌‌‌های گردشگری منطقه هستند.

- گرچه در سال‌های اخیر برخی امکانات رفاهی مانند آب شرب یا سرویس بهداشتی در اطراف دریاچه مهیا شده است اما آنتن‌‌دهی موبایل همچنان با دشواری روبه‌روست. در مواردی هم دستفروشان محلی  غذا‌‌، آش و... عرضه می‌کنند. در عین حال می‌توانید در روستای سوها هم مایحتاج خود را تهیه کنید. خرید از مغازه‌های روستا باعث می‌شود آنها از مزایای گردشگری بهره‌‌مند شده و به حافظان اصلی دریاچه بدل شوند، زیرا می‌دانند اقتصاد آنها به دریاچه وابسته است. بنابراین برای حفظ دریاچه و یک سفر دلچسب دیگر در آینده این گزینه را مدنظر داشته باشید.

- چنانچه برای اقامت در چادر و طبیعت مشکل دارید می‌توانید اقامت خود را در نمین یا اردبیل در نظر بگیرید.

- چادرزنی و شب‌‌مانی در طبیعت گرچه افسون‌ها و جاذبه‌های خاص خود را دارد اما ممکن است با حضور گرازها مواجه شوید. بنابراین این موضوع را مدنظر قرار دهید و البته جای نگرانی نیست کما اینکه ما حضور گرازها را درکنار دریاچه گهر در لرستان هم داریم.