آخر هفته با گلاب کاشان

با این حال اگر بار دیگر به اردیبهشت ۱۴۰۱ برگردیم، ‌‌‌ مشاهده می‌‌‌کنیم استقبال از سفر به کاشان برای تعطیلات عید فطر چندان بوده که اغلب اقامتگاه‌‌‌ها و هتل‌‌‌های این شهر از سوی توریست‌‌‌ها رزرو شده‌‌‌اند.

مقصد این گردشگران اغلب قمصر، نیاسر و شهر کاشان است و برنامه سفر هم علاوه بر گلاب‌‌‌گیری شامل قدم زدن در باغ فین، ‌‌‌ بازدید از خانه‌‌‌های تاریخی‌‌‌ کاشان مانند خانه عامری‌‌‌ها‌‌‌، طباطبایی‌‌‌ها، بروجردی‌‌‌ها در کنار شهر زمینی «اوی»، ‌‌‌ آبشار نیاسر، ‌‌‌ آرامگاه سهراب سپهری در مشهد اردهال، ‌‌‌ تپه‌‌‌های سیلک و... می‌شود. اگر تمام این جاذبه‌‌‌ها را دیده‌‌‌اید و باز هم در اردیبهشت قصد سفر به کاشان را دارید و می‌‌‌خواهید تجربه خوش گذشته خود را تکرار کنید، ‌‌‌ می‌توانید این بار انگیزه جدیدی برای سفرتان تعریف کرده و بر اساس آن برنامه‌‌‌هایتان را تنظیم کنید. یکی از انگیزه‌‌‌ها می‌تواند غذاهای محلی کاشان باشد. به این معنا که شما گرچه سفرتان به کاشان تکراری شده و حتی جاذبه‌‌‌ها را هم دیده‌‌‌اید ولی در این سفر تلاش می‌‌‌کنید غذاهای متنوع این شهر را امتحان کنید. خوشبختانه وجود اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی و خانه‌‌‌های تاریخی متعدد در این شهر این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در یک سفر نه‌حتی دو الی سه روزه بلکه یک‌روزه بتوانید با طیفی از غذاهای این شهر آشنا شده و این تجربه چندان برایتان رضایت‌بخش باشد که تصمیم بگیرید آنها را در منوی غذاهای خانه هم بگنجانید.

گوشت لوبیا یا آبگوشت لوبیا یکی از معروف‌‌‌ترین غذاهای کاشان و ترکیبی از لوبیا سفید، ‌‌‌ گوشت، ‌‌‌ پیاز و ادویه‌‌‌جات است. این غذا به دو شیوه سرو می‌شود، ‌‌‌ اغلب آن را به شکل غلیظ درست کرده و همراه با سبزی‌‌‌پلو سرو می‌کنند، ‌‌‌ شیوه دوم مشابه آبگوشت است که با نان‌‌‌های خشک متفاوت کاشانی خورده می‌شود. گوشت لوبیا در کاشان چندان محبوب است که جای قیمه پلوی محرم را در این شهر گرفته و در نذری‌‌‌ها و هیات‌‌‌ها این غذا سرو می‌شود.

«خورش نخودآله» دیگر غذای سنتی کاشانی‌‌‌هاست که حکم همان قیمه را دارد که به جای لپه از نخود برای آن استفاده کرده‌‌‌اند و ترکیبی از نخود، ‌‌‌ پیاز و گوشت به همراه پوره گوجه‌فرنگی، ‌‌‌ رب گوجه فرهنگی و ادویه است.

اغلب شهرهای ایران آش مخصوص خود را دارند در کاشان و البته در شهر نوش‌‌‌آباد که شهر زیرزمینی «اوی» در آن قرار گرفته می‌توانید‌آش‌شولی را امتحان کنید. در این آش شوید، ‌‌‌ پیاز، ‌‌‌ چغندر، ‌‌‌ اسفناج به همراه ادویه‌‌‌های مختلف وجود دارد و برای چاشنی هم به آن قره‌قروت‌‌‌، رب انار یا سرکه اضافه می‌کنند. انواع «شفته‌‌‌»ها را هم می‌شود در کاشان امتحان کرد، ‌‌‌ گرچه پایه شفته در همه این غذاها ثابت است و شامل گوشت چرخ شده، ‌‌‌ ترخون‌‌‌، مرزه، ‌‌‌ پیاز و آرد نخودچی می‌شود اما در شفته انار این ترکیب را با پیاز و رب انار درست می‌کنند یا در شفته بادنجان به ترکیب اصلی رب انار و بادنجان سرخ شده را می‌‌‌افزایند. شفته سماق تفاوتی که با سایر شفته‌‌‌ها دارد در استفاده از آب سماق است.

البته تعداد غذاهای بومی و محلی کاشان و شهرهای اطراف آن تنها به این گزینه‌‌‌ها ختم نمی‌شود، آبگوشت به، چلو دیزی، ‌‌‌ تاس کباب کاشانی یا جوجویی تاس کباب از دیگر غذاهای این شهر هستند که سراغ آنها را می‌توان در رستوران‌‌‌های سنتی این شهر گرفت و به جای یک استکان چای هم انواع شربت‌های گیاهی کاشان مانند شربت بیدمشک، شربت نعنا، شربت گل سرخ (گلاب)، شربت بهارنارنج، شربت زعفران را امتحان کرد.

اگر با خواندن این متن علاقه‌‌‌مند به سفر کاشان شده‌‌‌اید هزینه‌‌‌های اقامت در این شهر به ازای هر نفر از ۲۰۰‌هزار تومان در اقامتگاه سنتی شروع می‌شود و تا ۲‌میلیون تومان در خانه‌‌‌های تاریخی این شهر می‌‌‌رسد، ‌‌‌ بنابراین شما با در نظر گرفتن بودجه‌‌‌ای که برای این سفر در نظر گرفته‌‌‌اید می‌توانید محل اقامت خود را مشخص کنید، ‌‌‌ هر چند به واسطه انبوه تقاضاها برای سفر به کاشان بهتر است زودتر دست به کار شده و رزروهایتان را انجام دهید.