دروغ‌پراکنی عجیب رسانه‌ دولتی ترکیه علیه ایران

رسانه دولتی ترکیه، به بهانه پایان سال شمسی، اقدام به انتشار مطالب موهومی علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دو جانبه و منطقه‌ای کرده که می‌توان تنها نتیجه آن را به چالش کشیدن روابط دو کشور در سطح رسانه‌ای دانست.

خبرگزاری آناتولی که بنگاه رسمی خبری ترکیه است و به ۱۳ زبان دنیا اخبار و گزارش‌های خود را منتشر می کند، چند روزی است که به بهانه سال جدید شمسی اقدام به انتشار گزارش‌ها و یادداشت هایی علیه ایران در حوزه منطقه ای و دو جانبه کرده که باعث تعجب محافل سیاسی و رسانه ای در ایران شده و یکی از چند دلیل آن را نزدیکی زمان توافق ایران و کشورهای غربی بر سر پرونده هسته‌ای و تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورمان در منطقه دانسته اند.

این مطالب که عمدتاً به زبان اصطلاحاً کارشناسان این رسانه منتشر شده اند، در پایان با این جمله همراه شده اند که "نکات مندرج در این مقاله بیانگر دیدگاه نویسنده است و الزاماً بازتاب رویکرد خبرگزاری آناتولی نیست." تا با آن از بخشی از مسئولیتی که متوجه دروغ پراکنی ها و اظهارات خصومت طلبانه علیه ایران در مطالب می شود را از خود صلب کند.

آناتولی در یکی از گزارش‌های خود با نام "ایران؛ بزرگترین مانع برقراری ثبات و استقرار در عراق" به قلم فردی بنام"توران آک دمیر" که سابقه چند یادداشت و گزارش ضد ایرانی دیگر نیز طی روزهای اخیر در صفحه آناتولی دارد، به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عراق از نگاه خود پرداخته است که ادعاها و پاسخ های همراه آن می آید.  

آناتولی:"دولت نوری المالکی که وابسته به ایران بود، لشکر ۳۰ هزار نفری ارتش عراق در موصل را از مقابله با داعش بازداشت تا این شهر ۴ میلیونی همراه با ۲۰ میلیارد دلار اسلحه و خزانه بانک‌ها و میلیاردها دلار پول نقد و طلا و جواهر و اشیای عتیقه به دست این گروه تروریستی بیافتد." 

پاسخ: طی سالها درگیری و ناامنی در عراق، انگیزه جنگ در مناطق سنی نشین نزد نیروهای شیعه کاهش یافته بود و این سربازان از خود می پرسیدند چرا باید در مناطق سنی نشینی که هر روز به بهانه ای اقدام مسلحانه را در پیش گرفته و به دنبال احیای حکومت بعث هستند، جان خود را به خطر بیندازند. اما دولت مرکزی تلاش کرد تا این فتنه بزرگ را سرکوب کند و چند لشکر به موصل را آغاز کرد. با این وجود و به دلیل نبود انگیزه، وحشی گیری عناصر داعش در مقابل مردم و نیروهای نظامی تسلیم شده در موصل و خیانت "اثیل النجیفی" استاندار سابق نینوا که از قضا به ترکیه هم فرار کرد، فرماندهان نیروهاشان را رها کرده و سربازان نیز از جنگ بدلایل قومی و دینی سرباز زدند که همین باعث فروپاشی ارتش در شمال عراق شد. سرعت اشغال موصل از سوی داعش برای عراق، منطقه و دنیا متحیر کننده بود، اما این رسانه سقوط موصل را به گردن مالکی انداخته است.

آناتولی: "با دستور مالکی و بدون مزاحمت هوایی، داعش عراق را گرفت"

 بله، بدون مزاحمت هوایی بود زیرا، عراق نیروی هوایی خاصی نداشت. عمده نیروی هوایی این کشور در جنگ خلیج فارس از بین رفته و باقی مانده آن نیز در طول سالها تحریم فرسوده و غیر قابل استفاده شده بود. چند هواپیمای جنگی نیز برجای مانده بود که در دوره جنگ خلیج فارس به ایران منتقل شد تا آسیبی نبیند و بعد از حمله داعش، این هواپیماها به کار گرفته شد. اما به دلیل قدیمی بودن آنها و نیز نداشتن مهمات پیشرفته نظیر عملیات در شب، کار خاصی از آنها ساخته نبود. اما عراق از چند سال قبل برای رفع این مشکل اساسی اقدام به خرید جنگنده های پیشرفته از آمریکا کرده و پول آنها را نیز پرداخته بود. با این وجود در زمان حمله داعش، آمریکا نه تنها در تحویل جنگنده هایی که آماده بود، تعلل کرد بلکه اوباما شروطی برای کمک به بغداد داشت که یکی از آنها کنار رفتن نوری مالکی از قدرت بود که این رویکرد حتی در غرب هم مورد انتقادات زیادی قرار گرفت.

اما آناتولی ترجیح داده به این ماجرا ورودی نداشته باشد. اینها همه در حالیست که احمد داوود اوغلو وزیر خارجه وقت ترکیه، گروه داعش را مجموعه ای از افراد عصبانی در منطقه خوانده بود که تروریست نیستند بلکه دنبال اهداف خود هستند. 

آناتولی: "ایران و شبه نظامیان وابسته به آن از القاعده در عراق حمایت می کردند"

مبارزه جمهوری اسلامی ایران و شیعیان مقاومت عراقی که با فتوای مرجعیت و برای مقابله با تروریسم داعش و القاعده شکل گرفتند برای مردم منطقه بخصوص عراق و سوریه روشن است. القاعده عملیاتهای گسترده ای را طی سالها فعالیت خود در افغانستان و عراق علیه شیعیان داشته و بارها عنوان کرده که به دنبال نابودی جمهوری اسلامی و از بین بردن شیعیان در منطقه است. طرفین از نظر مبنایی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، بطوریکه کشتن شیعیان نزد القاعده ثواب داشته و معتقدند کشتن چند شیعه، رفتن آنها به بهشت را تضمین می کند. با این وجود، آناتولی بر این نکته تاکید دارد که ایران و القاعده با یکدیگر ارتباط دارند و ایران از آنها حمایت می کند.

آناتولی: "در کمتر یا به عبارت بهتر هیچ کشوری در دنیا نمی‌توان یک گروه مسلح که طبق کمترین برآوردها حداقل ۱۰۰ هزار شبه‌نظامی را یافت که وابسته به یک حکومت خارجی باشد."

 مقاومت مردمی در عراق یا حشد شعبی به طور رسمی از دولت این کشور حقوق می گیرد و زیر نظر نخست وزیر و مرجعیت عراق است. اما درباره اینکه گفته می شود نمی توان یافت، باید گفت چرا اتفاقاً می توان یافت. در سوریه، گروه تروریستی جیش الفتح وجود دارد که بیش از ۱۰۰ هزار تروریست مسلح سوری و غیر سوری در آن عضو هستند  و از همه جای دنیا گردهم آمده اند تا علیه دولت مرکزی و مشروع سوریه بجنگند و از قضا این تروریستها روی بازوهایشان با افتخار پرچم ترکیه را نصب کرده اند. 

آناتولی: "مرجعیت و نخست وزیران خواهان انحلال حشد شدند، اما به دستور(آیت الله) خامنه ای این امر اتفاق نیفتاد."

 نیروهای مقاومت حشد شعبی در ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد و از آن زمان به عنوان یکی از ارکان نظامی عراق مشغول فعالیت هستند.

آناتولی:"ایران می توانست اسنادش درباره مقر اربیل که مورد حمله قرار داد، به دوستانش در اربیل و بغداد ارائه کند اما این کار را نکرد و این منطقه حمله موشکی کرد."

مقامات ایران بارها اطلاعات مربوط به حضور تروریستها را در اختیار مقامات بغداد و اربیل قرار داده و از آنها خواسته اند که این تروریستها را از مرزهای کشورمان دور کنند. نشانه این امر حضور تروریستهای کومله و حزب دموکرات در چند کیلومتری مرزهای کشورمان است که هر از چندی در کشورمان عملیات کرده و به خاک عراق فرار می کنند و یا در حملات خمپاره ای و موشکی ایران از بین رفته یا مجروح می شوند و عکس و تصاویر آنها در رسانه های مختلف دنیا به نمایش در آمده است. اما با این وجود، اربیل انگیزه لازم برای بیرون راندن آنها را ندارد و بغداد نیز از توان کافی برای این کار برخوردار نیست. نکته جالب اینکه رسانه ترکیه در حالی از عملیات نظامی ایران در خاک عراق گله مند است که نیروهای نظامی این کشور، ۳ سال است در شمال عراق عملیات نظامی داشته و پیوسته مشغول جنگ، بمباران و از بین بردن مناطق مختلف در اقلیم کردستان به بهانه مبارزه با تروریسم هستند.

آناتولی:"ایران به دنبال ترور نخست وزیر عراق بود"

ثبات و امنیت در عراق به عنوان همسایه ایران، برای تهران بسیار مهم و حیاتی است. همچنین بنا بر نوع حکومت در عراق، نخست وزیر همواره از جریانات شیعه انتخاب می شود که به طور طبیعی قرابتهایی با ایران دارند، بنا بر این از نظر عقلی و منطقی هیچ دلیلی برای ترور نخست وزیر از سوی ایران وجود ندارد، زیرا باعث ایجاد هرج و مرج در عراق و دور شدن جریانات شیعه از ایران می شود. از سوی دیگر ایران همواره از نخست وزیران وقت در عراق حمایت خود را به صورت رسانه ای، سیاسی و عملی به جای آورده است. ترور نخست وزیر شیعه نزدیک به ایران است احمقانه ترین فکری است که تنها به ذهن نویسنده آناتولی می تواند برسد.

آناتولی:"ایران اقدام به قاچاق مواد مخدر به عراق می کند"

 ایران به دلیل همسایگی با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا، خود با مشکلات متعددی در این خصوص دست به گریبان بوده و هزینه های انسانی و مالی زیادی در قبال آن متحمل شده است. قاچاقچیان برای سود بیشتر، از هر روشی برای انتقال مواد استفاده می کنند و هدف آنها نیز عمدتاً کشورهای جوان و مستعد از جمله عراق و ترکیه است، اما این به معنای قاچاق سازمان یافته نبوده بلکه از طرق مختلف دنبال شده است.

این موارد، تنها بخشی از پاسخ های رسانه ای به خبرگزاری دولتی ترکیه است که علیه ایران اقدام به هجو نویسی کرده است. امید که مقامات سیاسی و رسانه ای آنکارا از انتشار چنین مطالبی که تنها روابط دو کشور را دچار فراز و نشیب می کند و حاصل دیگری ندارد، دوری گزینند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.