سعید محمد در جلسه شورای اداری استان کردستان و در مراسم آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان گفت: کردستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌هایی که دارد مستعد توسعه و پیشرفت همه‌جانبه است و هیچ چیزی نباید این روند را متوقف کند.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌‌‌ها و استعدادهای این استان برای رشد اعتلای خود منطقه به کار گرفته شود، افزود: به دلیل امنیتی بودن استان در گذشته، شاهد رشد اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری نبودیم، اما باید هم اکنون رویکرد و سیاست جدیدی در قبال استان کردستان پیش بگیریم تا شاهد اعتلا و بالندگی آن در سال‌های آینده باشیم.

محمد اظهار کرد:  ایجاد منطقه آزاد در کردستان می‌تواند تغییر و تحولات فراوان اقتصادی را در استان و دو شهرستان مرزی بانه و مریوان رقم بزند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور گفت: موتور پیشران بسیاری از کشورها مناطق آزاد آنهاست، چرا که وقتی تولیدکننده کالایی تولید می‌کند با مشوق‌‌‌های موجود می‌تواند سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات انجام دهد.

محمد افزود: اگر قواعد منطقه آزاد به خوبی رعایت شود شاهد سرمایه‌گذاری‌های مناسب، اشتغال آفرینی و ثروت‌زایی برای مردم خواهیم بود و ما همه توان خود را به کار خواهیم گرفت تا از همه ظرفیت‌‌‌های مناطق آزاد به این منظور استفاده کنیم.

وی معافیت‌‌‌های مالیاتی و گمرکی را جزو مشوق‌‌‌های اصلی برای ترغیب سرمایه‌گذاران دانست و گفت: وسعت ۵هزار و ۵۰۰ هکتاری منطقه آزاد بانه-مریوان و دو مرز باشماق و سیرانبد که سالانه رقمی در حدود ۷‌میلیارد دلار مبادلات مرزی در آنها انجام می‌شود ظرفیتی چشمگیر برای کشور به شمار می‌رود. وی افزود: ما دنبال جذب سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی و خصوصا جذب سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق هستیم که آنها نیز در این زمینه بسیار مشتاق هستند تا در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند. مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از تمایل موجود برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق نیز سخن به میان آورد و گفت: وجود سرمایه‌‌‌های خارجی می‌تواند به ایجاد واحدهای تولید و صنعتی موفق کمک کند. وی ایجاد منطقه آزاد و سرمایه‌گذاری در این منطقه را موجب امنیت فراگیر و پایدار ارزیابی کرد و گفت: سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی در هر منطقه‌‌‌ای با خود امنیت به همراه می‌‌‌آورد و مانیز تلاش خواهیم کرد با این دست از سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد اشتغال زمینه از بین بردن کولبری را فراهم کنیم.  محمد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه-مریوان را علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی مستعد ایجاد توریسم علمی و توریسم درمانی دانست و اظهار کرد: با راه‌‌‌اندازی مراکز درمانی با کیفیت می‌توانیم این مساله توریسم درمانی را در منطقه آزاد مدنظر قرار دهیم و همین‌طور در بخش فناوری‌‌‌های نوین نیز گام‌‌‌هایی برداریم.