سیداحسان خاندوزی اظهار کرد: در ماه پایانی سال حجم اقدامات گمرکی و تجاری افزایش یافته و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه بخش زیادی از کالاهای اساسی و غلات از طریق بندر امام خمینی وارد و جابه‌‌‌جا می‌شود، گفت: به دلیل ناکارآمدی که پیش از این وجود داشت در ماه‌‌‌های گذشته حجم رسوب و ماندگاری کالاها در این بندر افزایش یافت.

خاندوزی افزود: نسبت به ماه‌های گذشته تلاش خوبی برای سرعت بخشیدن به روند ترخیص کالاها از بندرامام خمینی (ره) انجام شده و کالاهای اساسی تخلیه شده در این بندر ۲۸‌درصد افزایش داشته و ماندگاری و رسوب کالاها ۲۲‌درصد کاهش داشته است.

خاندوزی در خصوص ذرت و برنج موجود در انبارهای بندرامام خمینی نیز گفت: از آنجا که سازمان استاندارد این کالاها را تایید نکرده است از این رو دستور لازم برای سرعت بخشیدن به فرآیند معدوم‌سازی آنها صادر شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: روند ترخیص کالاهای اساسی و غلات در مقایسه با سال گذشته و ماه‌‌‌های قبل یک قدم پیشرفت داشته است، اما همچنان ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی وجود دارد که تعیین‌تکلیف نشده است.

خاندوزی با بیان اینکه این میزان زمان ماندگاری کالا از نظر دولت قابل قبول نیست و باید روند ترخیص کالا تسریع شود، اظهار کرد: بخش زیادی از کالاهای اساسی و غلات از طریق شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی وارد می‌شود از این رو هزینه تاخیر و ماندگاری کالاها در بنادر بر بودجه عمومی و دولت تحمیل شده که این قابل قبول نیست.