کلید مجازی بازار گردشگری

گردشگری به عنوان یکی از پر مخاطب‌‌‌ترین بخش‌‌‌های اقتصاد جهانی، می‌تواند از شرایط ارتباطات جدید شکل گرفته در دنیای مجازی و خصوصا شبکه‌‌‌های اجتماعی در جهت توسعه کسب و کار، استفاده بهینه کند.

رسانه‌‌‌های اجتماعی نحوه تصمیم‌گیری افراد و انتخاب کالا یا خدمات را تغییر داده‌‌‌اند، در صنعت گردشگری هم تاثیر رسانه‌‌‌های اجتماعی بر افراد و مشتریان بالقوه، قبل از تصمیم به سفر دیده می‌شود. به خاطر شرایط و امکانات شبکه‌‌‌های اجتماعی، مردم تشویق می‌‌‌شوند تا تجربیات خود را از سفر به اشتراک بگذارند بنابراین تصمیم و حتی اعتماد مردم به آژانس‌‌‌های گردشگری بر اساس محتواهای به اشتراک گذاشته شده و بررسی نظرات ثبت شده دیگران ایجاد می‌شود.

هر کسب و کاری در جهت گسترش خود، تلاش می‌کند افراد بیشتری را با خدمات خود آشنا کند و در نهایت، توجه افراد را به استفاده از کالا یا خدمات خود جلب کند. نظر مثبت مشتریان قبلی می‌تواند نقش موثری در تبدیل مخاطبان به مشتریان داشته باشد. بنابراین ارتباط مستمر با مشتریان و کسب رضایت آنها، یکی از بهترین و ضروری‌‌‌ترین راه‌‌‌های ارتقای درآمد است. اشتراک‌گذاری محتوا پیرامون محصول یا خدمات در رسانه‌‌‌های اجتماعی، راهی مناسب برای ارتباط موثر با گردشگران است. رسانه‌‌‌های اجتماعی باعث شده‌‌‌اند دسترسی به مشتریان و کسب نظر آنان نسبت به گذشته بسیار ساده‌‌‌تر صورت پذیرد. امکانی که البته به صورت شمشیر دو لبه عمل خواهد کرد و اینکه یک کسب و کار تا چه حد به شکایت مشتریان پاسخگو باشد تعیین‌کننده جهت لبه این شمشیر برای آن شغل خواهد بود.

کسی نمی‌تواند ادعا کند که خدماتی کاملا بی‌نقص ارائه می‌کند، بلکه کسی در این بازار برنده است که نشان دهد کم و کاستی‌‌‌ها و اشتباهات را به بهترین و محترمانه‌‌‌ترین نحو در کوتاه‌ترین زمان برطرف کرده است و کسب رضایت مشتری بیشتر از کسب درآمد برای او اهمیت داشته است. چنین رفتارها و هزینه کردن برای کسب رضایت مشتری، مانند سرمایه‌گذاری بلندمدت عمل می‌کند و با کسب سرمایه اجتماعی در بلندمدت باعث افزایش درآمد خواهد شد.

علاوه بر صفحات مربوط به گردشگاه‌‌‌ها یا آژانس‌‌‌های مسافرتی و ارتباط مستقیم با افراد، اشتراک‌‌‌گذاری تجربه شخصی گردشگران هم می‌تواند عامل مهم و تاثیرگذاری بر اقتصاد گردشگری باشد. رسانه‌‌‌های اجتماعی این امکان را فراهم می‌کنند تا افراد مهم‌ترین خاطرات سفر خود را با مخاطبان زیادی به اشتراک بگذارند. شرکت‌های گردشگری باید بدانند که این روش قدرتمندتر از تبلیغات ساده برای جذب مسافران جدید است و باید فضایی را ایجاد کنند که گردشگران تشویق شوندتجربیات واقعی خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.

در شبکه‌‌‌های مجازی، اشتراک‌‌‌گذاری محتوای مربوط به گردشگری و سفر به چند دسته عمده تقسیم می‌‌‌شوند؛ افرادی که به طور شخصی خاطرات سفر خود را با دیگران به اشتراک می‌‌‌گذارند، حتی ممکن است مسافرت، برنامه منظم زندگی آن فرد نباشد و شخص هر گاه سفری داشته، مطالبی نیز در مورد آن سفر به اشتراک می‌‌‌گذارد. افرادی نیز هستند که سفر، قسمتی از زندگی آنهاست و آنها زیاد و با برنامه سفر می‌کنند. این افراد اغلب دنبال‌کنندگان فراوانی در فضای مجازی دارند و اطلاعات را به صورت منظم و دسته‌‌‌بندی شده در اختیار دیگران می‌‌‌گذارند. به نیابت از دنبال‌‌‌کنندگان خود، امکانات مختلف را در سفر تست می‌کنند و نتیجه را به صورت زنده یا پست و نوشته به آنها اطلاع می‌دهند. بخشی از تولید محتوای مربوط به سفر و گردش نیز مربوط به شرکت‌هایی است که خدمات گردشگری ارائه می‌کنند و سعی می‌کنند با ارائه اطلاعات لازم و مفید در مورد سفر، افراد را تشویق به سفر و استفاده از خدمات خود کنند.

به نظر می‌رسد افراد وقتی به صورت زنده یا مستمر با فردی در سفر همراه هستند به اظهارات او اعتماد بیشتری دارند تا وقتی صرفا در یک سایت یا شبکه اجتماعی مرتبط با یک مکان یا شرکت گردشگری در مورد خدمات و امکانات آنها مطلب می‌‌‌خوانند یا تصویر می‌‌‌بینند. حتی در سایت همین شرکت‌ها یا گردشگاه‌ها نیز اگر امکان ارسال نظر برای افراد باز باشد، وجود نظرات مثبت افرادی که از آن خدمات استفاده کرده‌‌‌اند بیشتر از فیلم یا متن تبلیغی می‌تواند باعث جذب گردشگر و قانع کردن فرد برای سفر به آن منطقه یا استفاده از خدمات یک مجموعه شود. بنابراین محتوای تولید شده توسط کاربر یکی از بهترین راه‌‌‌ها برای ترغیب مردم به تعامل با صنعت گردشگری است.

با توجه به فضای رقابتی صنعت گردشگری، مقاصد گردشگری یا آژانس‌‌‌های مسافرتی، برای جذب مشتریان بیشتر باید حضوری پررنگ در شبکه‌‌‌های اجتماعی داشته باشند. محتوای بصری از بهترین و جذاب‌‌‌ترین راه‌‌‌های جلب توجه در این فضاست. تصاویر زیبا با نگاه و تکنیکی هنرمندانه و همچنین فیلم‌های جذاب و کوتاه سرگرم‌کننده می‌تواند به جذب مخاطب بیشتر کمک کند. علاوه بر نقش رسانه‌‌‌های اجتماعی در بازاریابی گردشگری، تعامل اجتماعی یکی از کلیدهای اصلی در این فضاست. ارتباط مستمر و فعالانه با مشتریان و گردشگران از طریق خواندن پیام‌‌‌های آنها، دیدن و عکس العمل به ویدئوها و اشتراک‌گذاری افراد و خصوصا پاسخ‌دهی به سوالاتی که مطرح می‌کنند نه تنها باعث دید بهتر نسبت به خدمات آن مجموعه می‌‌‌شود که باعث رضایت مخاطبانی می‌شود که یا مشتری آن خدمات بوده‌‌‌اند یا به طور بالقوه گردشگران و بازدید‌کنندگان و در واقع رونق دهندگان بعدی آن کسب و کار گردشگری خواهند بود.

بر اساس آب و هوای هر منطقه، هر مکان گردشگری احتمالا یک زمان طلایی کسب و کار دارد که پذیرای بیشترین گردشگر خواهد بود. با برنامه‌‌‌ریزی مناسب و ایجاد امکانات و تفریحات جانبی ویژه برای فصل‌‌‌های کم گردشگر و استفاده از ظرفیت‌‌‌های فضای مجازی و دعوت از افرادی که سفر قسمتی از زندگی آنهاست و دنبال‌کنندگان بسیاری دارند، می‌توان به این فصل کم بازدید هم رونق ویژه‌ای بخشید.

روحیات افراد مختلف می‌تواند تفاوت‌‌‌های اساسی داشته باشد بر همین اساس مقاصد گردشگری هم می‌توانند بر اساس این تفاوت‌‌‌ها خدمات متفاوتی در زمان‌‌‌های مختلف سال ارائه کنند. مکانی که در گرمای تابستان مقصد شلوغی برای تفریحات فصل گرماست و در فصل زمستان و سرما نه آنقدری سرد است که مقصدی برای اسکی و تفریحات زمستانه باشد و نه آنقدر گرم است که جذابیتی برای گرمادوستان باشد، احتمالا در فصل زمستان مکانی ساکت و آرام خواهد بود. بسیاری از افراد این سکون و آرامش را دوست دارند و ایجاد امکانات خاص این فصل برای لذت بردن از فضایی که در شلوغی تابستان اصلا برای آنها جذابیت ندارد، می‌تواند تا حد زیادی بر رکود زمستانی این گردشگاه‌‌‌ها تاثیر بگذارد. حتی اگر این امکانات با استقبال هم مواجه شود به خاطر روحیه خاص این نوع از گردشگران، فضای گردشگاه حالتی از سکون و آرامش را حفظ خواهد کرد. شبکه‌‌‌های اجتماعی و تجربیات به اشتراک گذاشته شده از سمت گردشگران می‌تواند کمک موثری برای کسب و کار در فصل رکود باشد. شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌‌‌تاک، اینستاگرام و امثال آنها به دلیل تاکید بر محتوای بصری یکی از پربازدیدترین رسانه‌‌‌ها هستند و می‌توانند ابزار کارآمدی برای مشاغل گردشگری باشند تا صاحبان مشاغل در صنعت گردشگری بتوانند با مشتریان فعلی و آینده یک مقصد گردشگری در تماس قرار بگیرند. استفاده از رسانه‌‌‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به گردشگاه‌‌‌ها و شرکت‌های گردشگری کمک می‌کند تا افراد، به‌خصوص نسل جوان را جذب کنند، زیرا آنها گروهی از جامعه هستند که در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام بسیار فعال هستند. همچنین ایجاد یا دنبال کردن هشتگ‌‌‌های پر مخاطب می‌تواند به رونق کسب و کار گردشگری و شناخته شدن امکانات و خدمات این صنعت کمک کند. کسب سهم در محتوایی که کاربران در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، جمع‌آوری نظرات مثبت کاربران و حضور فعال و تعامل در شبکه‌های اجتماعی، امروزه کلید موفقیت در صنعت گردشگری است.