تاریخ انقضای محدودیت سفر

در این جلسه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از پیشنهاد سازمان آژانس بهداشت جهانی (WHO) بابت رفع یا کاهش محدودیت‌های سفر استقبال کرد. سازمان بهداشت جهانی هم با استناد به واکنش‌‌‌های مختلف جهانی به ظهور سویه اُمیکرون کووید-۱۹، مجددا تاکید کرد که محدودیت‌های سفر در مهار شیوع بین‌المللی این ویروس موثر نیست.

در راستای هشدارهای مکرر سازمان جهانی گردشگری در مقابله با اعمال محدودیت‌ها، در جلسه دهم کمیته اورژانس مقررات بهداشتی سازمان جهانی بهداشت (ژنو، ۱۹ ژانویه) به بیان این موضوع پرداخته شد که این حجم از محدودیت منجر به آسیب‌‌‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود. همچنین در این جلسه با ارائه گزارشی بروز انواع مختلفی از نگرانی‌ها و ناامیدی‌‌‌ها در افراد  طی دوره همه‌گیری کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

این کمیته همچنین بیان کرد اقداماتی نظیر تست کرونا، قرنطینه و واکسیناسیون که برای مسافران بین‌المللی اعمال می‌شود باید بر مبنای ماده ۴۰ قانون حقوق بشر بر اساس میزان ریسک مورد نظر بوده و از ایجاد هزینه‌‌‌های مالی اضافی برای مسافران بین‌المللی جلوگیری شود.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، زوراب پولولیکاشویلی، در این باره گفت: زمانی که موضوع جلوگیری از گسترش انواع سویه‌‌‌های جدید ویروس کرونا مطرح می‌شود، اعمال محدودیت‌های سفر به سادگی می‌تواند منجر به ایجاد نتیجه معکوس شود به این صورت که با قطع جریان گردشگری، خصوصا در مقاصدی که اشتغال و اقتصاد وابسته به گردشگری است اثرات زیان‌بار حاصل شده بسیار بیش از نتایج مثبت مورد انتظار خواهد بود.

در گزارش وضعیت اقتصاد جهانی و چشم‌انداز سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ (گزارشی که در آن سازمان جهانی گردشگری داده‌‌‌های رسمی‌‌‌مربوط به سفر را به آنها ارائه کرده است) آمده است که بازگشت مجدد به وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا و رهایی از اثرات آن برای کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه قطعا با بروز مشکلاتی همراه است. همچنین در ادامه این گزارش آمده است که برای دستیابی به توسعه اهداف پایدار (Sustainable Development Goals) دچار وارونگی و عقبگرد اساسی شده‌‌‌ایم.

آقای زوراب پولولیکاشویلی در ادامه افزود: ضروری است که گردشگری را از سر بگیریم و به این ترتیب بازیابی را آغاز کنیم و در عین پاسخ به الزامات اقلیمی، به مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار برگردیم. سازمان جهانی گردشگری از راهکارهای جدید سازمان جهانی بهداشت که بر ناکارآمدی محدودیت‌های سفر تاکید می‌کند، استقبال می‌کند و به اشاعه توصیه‌‌‌های سازمان جهانی بهداشت در رابطه با استفاده از واکسیناسیون به عنوان شرط لازم برای استقبال از گردشگران می‌‌‌پردازد، خصوصا در مواردی که نرخ واکسیناسیون بسیار پایین بوده و نیاز به ایجاد انگیزه دارد.

گفته‌‌‌های این مقام‌‌‌های متولی حوزه بهداشت و گردشگری نشان می‌دهد گرچه مدیریت شیوع ویروس کرونا مسوولیتی است که دولت‌‌‌ها نمی‌توانند از زیر آن شانه خالی کنند، ‌‌‌ اما در عین حال در نظر گرفتن شرایط کسب و کارهای گردشگری که بیش از دو سال است زیر بار این فشار خم شده‌‌‌اند نیز موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. در این راستا تعطیل نشدن گردشگری از سوی این مقام‌‌‌های بین‌المللی مد‌نظر قرار گرفته است؛ ‌‌‌زیرا ادامه توقف توریسم، توسعه پایدار را به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه به خطر می‌اندازد.