لیدرهای گردشگری شارژ می‌شوند؟

او با اشاره به اینکه در این باره رایزنی با متولیان گردشگری صورت گرفت و نامه‌‌نگاری با سازمان برنامه و بودجه انجام شد، می‌افزاید: در نشستی که راهنمایان با کارشناسان سازمان برنامه و بودجه داشتند آنها مجاب شدند بیمه راهنمایان گردشگری محقق شده و آنها جزو اقشار خاص گنجانده شوند.

به گفته حاجی‌سعید راهنمایان گردشگری به واسطه ماهیت شغلی خود کارفرمای ثابتی ندارند. او ادامه می‌دهد: امنیت شغلی پایین به واسطه اثرپذیری از بحران‌‌های مختلفی که ناخواسته به این صنعت تحمیل می‌شود از دیگر چالش‌هایی است که راهنمایان با آن مواجهند. این عوامل سبب شده این گروه بعضا با دوره‌های بیکاری طولانی‌‌مدت مواجه شوند در حالی که از پشتوانه‌هایی مانند بیمه بیکاری و... نیز برخوردار نیستند. رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور می‌گوید: با توجه به خروجی جلساتی که با کارشناسان برنامه و بودجه داشتیم دولت برای نخستین بار در لایحه پیشنهادی خود راهنمایان گردشگری را مورد حمایت قرار داد. شاید بتوان گفت اصلی‌‌ترین خواسته‌ای که در ۲۰ سال گذشته به عنوان مطالبه تشکل‌های گردشگری در استان‌ها داشتیم و اثربخشی آن برای راهنمایان گردشگری ملموس بود به همین بحث بیمه بازمی‌‌گشت و ما خوشحالیم که در هیات‌مدیره فعلی و در دولت فعلی این گام برداشته شد. او در این باره که آیا سقف دو هزار نفر برای بیمه راهنمایان در نظر گرفته شده است، عنوان می‌کند: ما سقفی برای تعداد راهنمایانی که بیمه می‌شوند در نظر نگرفتیم با این حال عدد و رقم تقریبی که برای نیاز متقاضیان بیمه راهنمایان در نظر گرفته شده در همین حدود است، البته اگر دو هزار و ۲۰۰ نفر هم بیمه شوند ایرادی بر این موضوع نیست.

حاجی‌سعید می‌افزاید: برای اینکه تعداد بیمه‌‌شدگان به حدی نباشد که در بودجه سال‌های آتی حذف شوند مجموعه شاخص‌‌هایی را در نظر گرفتیم که این شاخص‌ها برای یک جامعه دو هزار تا نهایتا سه هزار نفری از راهنمایان صدق می‌کند. بر این اساس کسانی که دارای این شاخص‌‌ها بوده از سوی انجمن‌‌های صنفی استان‌ها و با همکاری و کمک ادارات میراث فرهنگی استان‌ها معرفی می‌شوند و بیمه خواهند شد.

او درباره شاخص‌‌هایی که برای راهنمایان برای معرفی به بیمه در نظر گرفته خواهد شد، می‌گوید: شاخصه‌هایی که برای انتخاب راهنمای گردشگری در نظر گرفته شده، مجموعه‌ای از مولفه‌هاست که با وزارت گردشگری و معاونت گردشگری نهایی شده تا سوءاستفاده در این زمینه به حداقل برسد. یکی از آنها حداقل یک سال‌‌ کار به عنوان راهنمای گردشگری و معتبر بودن «کارت راهنما» است. فعال بودن‌‌، داشتن حداقل سن ۲۳ سال و حداکثر ۵۰ سال هم از دیگر مولفه‌هایی است که لحاظ خواهیم کرد. عدد ۲۳ به واسطه حداقل سنی است که یک راهنما می‌تواند کارت خود را دریافت کند و حداکثر سن نیز بر اساس نظر سازمان بیمه تامین اجتماعی لحاظ شده است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور با بیان اینکه فردی که به تازگی کارت خود را گرفته باشد مشمول دریافت بیمه راهنمایان نخواهد بود، اضافه می‌کند: کسانی که می‌خواهند از این بیمه استفاده کنند باید نشان دهند واقعا قصد ماندن در این صنعت را دارند و این امر برای انجمن صنفی و اداره کل میراث استان محل فعالیت‌‌شان محرز شود. همچنین کسانی که راهنمای تور بودن برایشان به عنوان شغل دوم یا سوم بوده و در ادارات دولتی یا بخش خصوصی مشغول به کار بوده و در حال حاضر بیمه دارند نیز نمی‌توانند از این بیمه استفاده کنند زیرا بیمه راهنمای گردشگری در دسته بیمه‌های اختیاری قرار می‌گیرد. گفته‌های این فعال حوزه گردشگری درباره تاثیر مثبت گنجاندن بیمه راهنمایان گردشگری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که این روزها شاهد بازخورد مثبت آن در شبکه‌های اجتماعی از سوی شاغلان این صنعت هستیم نشان می‌دهد با تصویب آن یکی از چالش‌‌ها از پیش پای این قشر برداشته خواهد شد. بیمه شدن راهنمایان نشان می‌دهد تورلیدری به عنوان یک شغل نگریسته شده و دولت عزم جدی در حمایت از کسانی دارد که ویترین گردشگری ایران هستند.