عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی در یک نشست خبری گفت: ایران مزیت قابل‌توجهی برای استفاده از گیاهان دارویی و محصولات جانبی آن در مصارف داخلی و صادرات دارد که بخش عمده آن به کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند، آمریکا، هند و چین صادر می‌شود.

قاسم شاکری با بیان اینکه واردات با ارز ارزان برای برخی واردکنندگان سودآورتر از خرید تولیدات داخلی است، گفت: متاسفانه برخی شرکت‌ها از واردات فرآورده‌‌‌های گیاهان دارویی سود می‌‌‌برند و برخی محصولات صادراتی شرکت ما با بسته‌‌‌بندی متفاوت به کشور وارد می‌شود.

این فعال صنعت گیاهان دارویی همچنین از صادرات ۸ میلیون دلاری انواع فرآورده‌‌‌های گیاهان دارویی به کشورهای اروپایی و آسیایی خبر داد و گفت: مجموعه مقررات و قوانین به گونه‌‌‌ای است که برخی مدیران ترجیح می‌دهند مواد اولیه خود را وارد کنند وگرنه اسانس‌‌‌ها، عصاره‌‌‌ها و طعم‌دهنده‌‌‌های ایرانی هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت قابل رقابت با برندهای اروپایی است.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با استفاده از تمام ظرفیت‌‌‌های پالایشگاهی منحصر‌به‌فرد موجود در ایران نیازهای کشور را در حوزه مواد اولیه داروهای گیاهی و صنعت غذا و آرایشی و بهداشتی تامین کنیم و از دولت و به‌ویژه ریاست جمهوری انتظار داریم نسبت به اصلاح مقررات در خصوص واردات کالاهای مشابه اقدام و دستورات لازم را برای ایجاد یک رقابت سالم صادر کند.

وی با بیان اینکه امروز در غرب و به‌ویژه اروپا بر طبیعت‌گرایی و توجه به غذاهای سالم تاکید بسیاری دارند، گفت: گرایش به مصرف نوشیدنی‌‌‌های سالم، داروهای بر پایه گیاهان و فاصله گرفتن از مواد و داروهای شیمیایی به شدت رو به افزایش است در حالی که ایران سابقه چند‌هزار ساله در تولید این محصولات به روش سنتی دارد.

آمادگی همکاری با تولیدکنندگان ارگانیک و داروساز

شاکری با بیان اینکه با واردات تکنولوژی روز به دنبال احیای سنت‌‌‌های زیست سالم هستیم، گفت: ما آماده همکاری با همه تولیدکنندگان نوشیدنی‌‌‌ها و خوراکی‌‌‌های سالم و همچنین شرکت‌های دارویی هستیم که به دنبال استفاده از درمان با روش‌های طبیعت‌گرا هستند و به اصطلاح طرح فارم تو فارم (از مزرعه تا داروخانه) را دنبال می‌کنند.

این صادرکننده با طرح این سوال که آیا محصولات شما قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است، گفت: امروز محصولات ما به سرا‌سر اروپا، هند و چین و حتی آمریکا صادر می‌شود و بنابراین طبیعی است که استانداردهای مورد تایید آنها از ایران به مراتب سختگیرانه‌‌‌تر است. ولی به دلیل قدرت خرید مردم و کاهش قیمت تمام‌شده در بسیاری از نوشیدنی‌‌‌ها و مواد غذایی از طعم‌‌‌دهنده‌‌‌ها و فلیورهای شیمیایی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: استحصال اسانس و عصاره از گیاهان دارویی شامل گیاه شیرین‌بیان، گل محمدی، چای سبز، چای سیاه، عشقه، سرخارگل، زعفران و سایر گیاهان دارویی تولید داخل انجام می‌شود و محصولات تولید داخلی در مقایسه با تولیدات خارجی کیفیت بهتری هم دارند، با وجود این وزارت بهداشت اهتمام ویژه برای حمایت از تولید داخلی و ممانعت از خروج ارز در شرایط کنونی ندارد و همچنین از سوی وزارت صمت ثبت‌سفارش برای تولیدات مشابه با وجود توانمندی‌‌‌های موجود در ایران قابل تامل است!