یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) لهستان، گفت که حومه لهستان با یک  «بحران لحظه‌ای» مواجه است و در حالی که لهستان از اوکراین حمایت می‌کند، مجبور شده برای محافظت از کشاورزان خود نیز اقدام کند. وزارت سیاست ارضی کی‌یف این تصمیم را «تند و یکجانبه» خواند و استدلال کرد که کشاورزان اوکراینی با توجه به تهاجم روسیه با «سخت‌‌‌ترین وضعیت» مواجه بودند. همچنین سخنگوی دولت لهستان گفت که آماده است برای حل مشکل غلات با اوکراین گفت‌‌‌وگو کند. در همین حال، دولت مجارستان اعلام کرد که انتظار دارد تغییراتی در مقررات اروپا از جمله بازنگری در تصمیم سال گذشته برای لغو همه تعرفه‌‌‌های وارداتی بر محصولات کشاورزی اوکراین ایجاد شود. مجارستان جزئیاتی درباره زمان اجرایی شدن ممنوعیت واردات غلات و سایر مواد غذایی ارائه نکرد. ورشو و بوداپست هر دو اعلام کردند که تحریم‌های آنها تا ۳۰ ژوئن به قوت خود باقی خواهد ماند.

از طرف دیگر کشاورزان رومانیایی و بلغاری نیز از واردات محصولات کشاورزی اوکراین عصبانی هستند و جمعه گذشته برای ابراز خشم خود از بسته غرامت اتحادیه اروپا در واکنش به مازاد محصولات کشاورزی اوکراین، تظاهرات کردند. آنها می‌گویند واردات باعث رکود در بازارهای محلی و کاهش قیمت‌ها شده است. حدود ۱۰۰ کشاورز در پایتخت رومانی، بخارست، گرد هم آمدند، در حالی که صدها نفر دیگر در سراسر کشور در کاروان‌های طولانی تراکتور تظاهرات کردند.

در کشور همسایه بلغارستان نیز تولیدکنندگان غلات برخی از گذرگاه‌های مرزی را با خودروهای کشاورزی بستند. برخی از کشاورزان خارج از دفتر نمایندگی کمیسیون اروپا در بخارست پلاکاردهایی را به اهتزاز درآوردند که روی آن نوشته شده بود: «همبستگی، ما را مجازات نکنید»، در حالی که برخی دیگر از مقامات اتحادیه خواستند «مسوولیت بپذیرند، اقدام کنند و مراقب باشند». سال گذشته، اتحادیه اروپا از عوارض گمرکی و سهمیه واردات محصولات کشاورزی اوکراین به عنوان راهی برای تسهیل حمل‌ونقل به بازارهای کشورهای ثالث چشم‌پوشی کرد. اوکراین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات و روغن آفتابگردان در جهان است، اما صادرات آن به دلیل محاصره بنادر دریای سیاه توسط روسیه محدود شد و امنیت غذایی جهانی را تهدید کرد. روسیه هشدار داده که ممکن است از توافقی که از ژوئیه گذشته انسداد بنادر را لغو کرده بود، خارج شود.

با این حال، کشاورزان در رومانی، بلغارستان، لهستان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا به طور نامتناسبی از هجوم محصولات ارزان اوکراینی -به‌ویژه غلات - که در بازارهای محلی انبار می‌شوند و قیمت‌ها را پایین می‌‌‌آورند، آسیب دیده‌‌‌اند. در ۳۱ مارس، پنج کشور اروپای مرکزی، لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و بلغارستان، از کمیسیون اروپا خواستند تا کمک‌های اضافی را برای کشاورزان کشورهایی که تحت‌تاثیر این واردات از اوکراین قرار دارند، ارائه کند. به گفته آنها، جدی‌ترین مشکلات در کشورهای همسایه اوکراین رخ می‌دهد، به طوری که گندم وارد شده از اوکراین برای انتقال به سایر کشورهای جهان اغلب در انبارها مانده و باعث اشباع سیلوها و کاهش قابل‌توجه قیمت آن می‌شود. لیلیانا پیرون، مدیر اجرایی اتحادیه انجمن‌‌‌های رومانیایی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، در اعتراضات بخارست گفت که کشاورزان رومانیایی به نقطه‌‌‌ای رسیده‌‌‌اند که احساس می‌کنند دیگر نمی‌توانند با هزینه‌‌‌های «رقابت ناعادلانه» اوکراین روبه‌رو شوند. او گفت: کمتر از سه ماه تا برداشت جدید فاصله داریم و این خطر واقعی است که کالاهایی که در این فصل تولید می‌کنیم، نتوانند با قیمتی بالاتر از هزینه تولید به فروش برسند. ما شاهد زنجیره‌ای از ورشکستگی کشاورزان رومانیایی خواهیم بود. بروکسل ماه گذشته متعهد شده بود که به کشاورزان غلات در رومانی، بلغارستان و لهستان با بسته غرامتی۳/ ۵۶ میلیون یورویی کمک کند که ۷/ ۱۶ میلیون برای بلغارستان، نزدیک به ۳۰ میلیون برای لهستان و ۱۰ میلیون برای رومانی است. کشاورزان و دولت‌ها می‌گویند که این پول اصلا کافی نیست. ایلیا پرودانوف، رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات در بلغارستان، اظهار کرد: اگر اعتراض در بروکسل شنیده نشود، اقدامات بزرگ‌تری را با مشارکت سایر کشورهایی که دیدگاه مشابهی دارند، در نظر خواهیم گرفت. وی افزود: در حال حاضر ۵/ ۳ میلیون تن گندم و یک میلیون تن آفتابگردان بلغاری در انبارهای محلی ذخیره شده است.