سریع‌ترین راه درمان سرماخوردگی در خانه

سرماخوردگی از رایج‌ترین بیماری‌ها به‌شمار می‌آید که تقریبا همه ما سالی چند بار به آن مبتلا می‌شویم. چه بخواهیم و چه نخواهیم، بیشتر علائمی که هنگام سرماخوردگی تجربه می‌کنیم، بخشی از روند طبیعی بهبودی هستند که نشان می‌دهند سیستم ایمنی ما در حال مبارزه با بیماری است. برای مثال، تب روشی است که بدن با ایجاد محیطی گرم‌تر، ویروس‌ها را می‌کشد. همچنین سرفه، راه‌های تنفسی را از مخاط غلیظی که می‌تواند میکروب‌ها را به ریه‌ها انتقال دهد، پاک می‌کند. با این‌حال، گاهی‌اوقات واقعا نمی‌توانیم این علائم را تحمل کنیم و ترجیح می‌دهیم به سراغ سریع‌ترین راه‌های درمان سرماخوردگی در خانه برویم؛ چیزی که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

سریع‌ترین راه‌های خانگی درمان سرماخوردگی

برخی از ما زمانی‌که به سرماخوردگی دچار می‌شویم، می‌خواهیم بدون مراجعه به دکتر و مصرف داروهای شیمیایی، این بیماری را با درمان‌های سریع خانگی شکست بدهیم. به همین دلیل، در بخش زیر به مجموعه‌ای از راه‌کارهایی می‌پردازیم که می‌توانند در کمترین زمان ممکن ما را از علائم آزاردهنده سرماخوردگی نجات دهند.

استراحت کنید

زمان ابتلا به سرماخوردگی بسیار مهم است که بدن خود را گرم نگه دارید. همچنین هنگامی‌که در ابتدا نشانه‌های بیماری را مشاهده کردید، داشتن استراحت کافی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا استراحت کردن مانع هدر رفتن انرژی بدن برای انجام فعالیت‌های دیگر می‌شود و به بدن این امکان را می‌دهد تا انرژی خود را به نبرد سیستم ایمنی با عوامل بیماری‌زا اختصاص دهد. به خاطر داشته باشید که مقاومت در برابر عفونت، فشار زیادی به بدن وارد خواهد کرد؛ بنابراین با استراحت کردن به بدن کمک کنید.

بینی‌گرفتگی را با آب‌نمک گرم درمان کنید

شستشو با آب‌نمک به از بین بردن احتقان بینی کمک می‌کند و ذرات ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بینی شما پاک خواهد کرد. برای این کار می‌توانید نصف قاشق چا‌ی‌خوری نمک و جوش شیرین را در یک فنجان آب مقطر استریل یا از قبل جوشانده‌شده بریزید و آن‌ها را به‌خوبی در هم حل کنید. سپس با استفاده از سرنگ یا کیت شستشوی بینی، محلول آب‌نمک را به نوبت و هر بار ۲ تا ۳ بار در سوراخ‌های بینی بریزید.

مایعات داغ بنوشید

هنگامی‌که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شدید، باید برای جلوگیری از کم‌آبی و خشکی بدن، مایعات زیادی بنوشید. به بیان بهتر، هنگام ابتلا به این بیماری می‌بایست به جای مصرف انواع مایعات و نوشیدنی‌های بسیار شیرین و سرد، غذاها و مایعات گرم زیادی بخورید تا علاوه‌ بر شل شدن مخاط، بدن به درستی هیدراته شود. از این رو، برای تسکین احتقان بینی و غشاهای ملتهبی که بینی و گلو را پوشانده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم غذاها و مایعاتی مانند چای سیاه و سبز، انواع دمنوش یا سوپ مرغ تهیه کنید تا روند بهبودی تسریع شود.

آب‌نمک غرغره کنید

غرغره کردن آب‌نمک می‌تواند ناحیه گلو را مرطوب کند و سبب تسکین موقت التهاب و گلودرد شود؛ در حقیقت، نمک موجود در این محلول مانند ضدعفونی‌کننده طبیعی و در دسترس عمل می‌کند. این روش ساده در روند پاکسازی مخاط و کاهش عفونت‌های موجود در گلو نیز موثر است و می‌تواند باعث تسریع روند بهبود سرماخوردگی شود. برای این کار تنها کافی است نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و هم بزنید و روزی چهار بار غرغره کنید.

موادغذایی مناسب بخورید

در بخش زیر به میوه‌ها و مواد غذایی موثر در درمان سریع سرماخوردگی اشاره می‌کنیم:

  • زنجبیل: خواص ضدالتهابی و ضدویروسی دارد و مصرف آن به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

  • عسل: دارای خاصیت ضدباکتریایی است و در تسکین گلودرد و سرفه موثر خواهد بود.

  • سیر: خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد و در تقویت سیستم ایمنی و کاهش عفونت نقش موثری ایفا می‌کند.

  • سبزیجات سبز: سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.

  • هویج: به دلیل غنی بودن از بتاکاروتن و ویتامین A، در تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت دستگاه تنفسی موثر است.

  • مرکبات: پرتقال و لیمو سرشار از ویتامین C هستند و به‌طور موثری در هیدارته ماندن بدن، تقویت سیستم ایمنی و کاهش مدت زمان و شدت علائم سرماخوردگی نقش دارند.

  • موز: غنی از ویتامین B6، ویتامین C و پتاسیم است، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و گلودرد و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی را تسکین می‌دهد.

  • جینسینگ: تقویت‌کننده طبیعی سیستم ایمنی است، خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی و افزایش انرژی کمک کند.

  • ماست: منبع خوب پروبیوتیک‌هاست که در روند بهبود عملکرد سیستم ایمنی تاثیرگذار هستند.

  • زغال اخته: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C است و در تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و تسکین گلودرد و سرفه نقش دارد.

  • پیاز: دارای خواص ضدباکتریایی است و به تقویت سیستم ایمنی، تسکین سرفه و کاهش التهاب کمک می‌کند.

  • فلفل: به دلیل وجود کاپسایسین، خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی، کاهش احتقان بینی و تسهیل تنفس شود.

  • خردل: دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی است و با تحریک گردش خون، به کاهش احتقان و بهبود تنفس کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

دانستید که با انجام بعضی اقدامات ساده در خانه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و علائم سرماخوردگی را کاهش دهید. از این رو، در نوبت بعدی که به این بیماری دچار شدید، غرغره منظم آب‌نمک، داشتن استراحت کافی، خوردن مایعات داغ و همچنین مصرف میوه‌ها و مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل، پرتقال، هویج و فلفل را فراموش نکنید تا سرماخوردگی‌ شما به سریع‌ترین شکل ممکن در خانه درمان شود.