ثبت جهانی هگمتانه؛ گامی بلند در برابر ایران‌هراسی

سعید ترابیان

رئیس کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و کسب و کار خانگی

 این خبری بود که چند روز گذشته در رسانه‌های ایران و جهان مخابره شد و بر پایه‌ی این خبر و در چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی نو ـ هندوستان «محوطه باستانی هگمتانه به عنوان بیست و هشتمین میراث ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.»

این رخداد بسیار ویژه گام بلند دیگری بود در مقابل جریان‌هایی که متولی «ایران هراسی» در جهان بودند؛ متولی این بودند که ایران را کشوری ناامن برای گردشگر جلوه دهند، کشوری که نمی‌تواند امنیت میهمان‌هایش را تامین کند.

ایران امن، ایران زیبا

اما پرسش اول اینجاست که آیا همانگونه که ما ایرانیان در داخل کشور، ایران و زیبایی‌هایش را می‌بینیم؛ خارجی‌هایی که تا به حال ایران را ندیده‌اند هم اینگونه به کشور نگاه می‌کنند؟ یا درگیر و تحت‌تاثیر پروپاگاندای رسانه‌ای درباره ایران هستند؟! پروپاگاندایی که مخالف توسعه گردشگری ایران است و تصویری ارائه می‌دهد که با واقعیت فاصله دارد. تصویری که با سیاه‌نمایی ایران را کشوری ناامن، پر تنش، بی‌نظم و مشوش جلوه می‌دهد.

امروز اما، افرادی که منصفانه به ایران نگاه می‌کنند می‌دانند با تمام اشکالاتی که در سیستم اداره کشور و تصمیمات سیاسی درباره گردشگری و ... وجود دارد اما ایران و تصویری که از ایران وجود دارد ایرانی نیست که محور شرارت و ناامنی و درگیری باشد.

برخی کشورها از آن جهت که می‌خواهند تجارت فروش سلاح به همسایگان ایران داشته باشند، از آن جهت که می‌خواهند اعزام نیروهای نظامی به منطقه برای تسلط کامل بر منابع انرژی داشته باشند و از آن رو که تلاش دارند بافت جمعیتی، رسم‌الخط، زبان و رسوم مذهبی و ملی در ایران را منحرف کنند به دنبال این فضای ایران هراسی هستند.

اتفاقاتی مانند ثبت جهانی هگمتانه راه تازه‌ای برای مقابله با این تهدیدها می‌گشاید. راهی که غیر از ظرفیت‌های آشکار هگمتانه، فرصت رسانه‌ای در جهان برای معرفی هر چه بیشتر ایران در اذهان عمومی جهان به عنوان یک کشور متمدن است.

تجارت و صنعت گردشگری

همدان استانی سراسر ظرفیت و فرصت است. آثار معماری، تاریخی و انسانی‌ای که از دوره‌های مختلف به جا مانده، افرادی که مدفن‌ آن‌ها خاک همدان است از ابن‌سینا و باباطاهر و عارف قزوینی، تا حیقوق‌نبی و استر و مردخای و ... فرصت‌های بی‌نظیر همدان برای تجارت گردشگری یا صنعت گردشگری است. گردشگری در اقتصاد یک امکان مداوم و مستمر است که می‌تواند شغل‌ها و درآمدهای پایداری برای جامعه بومی ایجاد می‌کند. امروز همدان با این فرصت‌ها و با وجود فضاهای تازه‌ای که در کنار فضاهای تاریخی ظرفیت‌های گردشگری استان را به عنوان مقصد گردشگری افزایش داده‌اند، جان تازه‌ای در گردشگری گرفته است. دهکده‌ی تفریحی توریستی گنجنامه به عنوان یک مقصد گردشگری، می‌تواند در کنار این اتفاق تازه و ثبت جهانی هگمتانه میزبان گردشگران مختلفی از کشورهای مختلف جهان باشد.

برگزاری نمایشگاه‌های مختلف جهانی، بازارچه‌های سنتی، رویدادهای گردشگری و ... در همدان می‌تواند اتفاق تازه‌ای در کنار ثبت جهانی هگمتانه باشد. همه می‌دانیم که گردشگری یکی از مهمترین بخش‌های پیشران و شتاب‌دهنده به اقتصاد کشور است و از همین روست که نباید به مساله‌ی مهمی مانند ثبت جهانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و استان، همچنین بر مقابله با ایران هراسی ساده بگذریم .

ایران امروز؛ ایران فرصت‌هاست

از تصمیمات بزرگ حرف نمی‌زنیم، از دغدغه‌های کوچکی می‌گوییم که در کنار اتفاقات بزرگ، جوانه می‌زنند، رشد می‌کنند، بزرگ می‌شوند و بار می‌دهند. ایران ِ امروز، همدان ِ امروز، با وجود این اتفاق بزرگ و ثبت جهانی هگمتانه می‌تواند پرشی معنادار داشته باشد؛ اگر همه با هم بخواهند و بخواهیم؛ همه یعنی مدیران ملی، مدیران استانی، مردم، دست‌اندرکاران بخش‌های مرتبط، نهادها و دستگاه‌های مربوط به گردشگری در کشور و استان، تشکل‌های مردم نهاد و .... همه اگر بخواهیم اتفاقات بزرگی صورت خواهد گرفت، به قول لسان‌الغیب «آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت».

و سر انجام اینکه؛ ایران در جهان امروز، ایرانی نیست که دیگر بشود با برچسب‌هایی چون شرارت و ... گردشگری آن را به انزوا کشید؛ اگر هم اشکالاتی وجود دارد اینقدر که به سیاست داخلی مربوط است، سیاست خارجی روی آن تاثیر نمی‌گذارد، بنابراین با تاکید بر عقلانیت، باید تصمیماتی در این حوزه گرفته شود که بتواند ایستادن در برابر برچسب‌هایی چون ایران هراسی را ترویج دهد و تکریم کند.