در بحث درآمد فروش و سود نیز رد پـــای قـــیــمت دستوری مشاهده می‌شود. با وجود رشد خوب درآمدی این صنعت طی سال ۱۴۰۲، در بهار امسال درآمد و سود شوینده‌‌‌‌سازان رشد خاصی را تجربه نکرد و آنها همچون متوسط تاریخی عمل کردند.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

Untitled-3 copy

 قیمت دستوری؛ عامل نزول تولیدات

ارزیابی وضعیت سالانه تولیدات شوینده‌‌‌سازان نشان می‌دهد که در بازه سالانه به‌طور متوسط هر سال 3درصد به تولیدات این صنعت افزوده شده است. روند تولیدات افزایشی بوده و در سال 1402 با ثبت مجموع تولید نزدیک به 796هزار تنی رشد 8درصدی نسبت به 1401 رقم خورده است. با توجه به متوسط رشد 3درصدی تولیدات شوینده‌‌‌سازان می‌‌‌توان اذعان کرد که عملکرد این صنعت در سال 1402 مطلوب بوده است. در بازه فصلی طی بهار امسال میزان تولیدات شوینده‌‌‌سازان حدود 177هزار تن بوده که در مقایسه با بهار سال گذشته 3درصد رشد داشته است. به‌رغم افزایشی بودن تولیدات در بازه فصلی و سالانه، عملکرد ماهانه شوینده‌‌‌سازان ضعیف و دور از انتظار بوده است.

بر این اساس در مقیاس نقطه به نقطه طی تیرماه مجموع تولیدات شوینده‌‌‌سازان 49هزار و 516تن به ثبت رسیده که در قیاس با تیرماه سال قبل 24درصد کاهش یافته است. برترین عملکرد به لحاظ رشد مقدار تولید در سال‌جاری مربوط به شرکت «کیمیاتک» بوده است. این شرکت طی چهارماه نخست امسال موفق شده است 23هزار تن انواع محصولات شوینده را تولید کند و با این حساب مقدار تولید خود را 8درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده است. در کنار متغیر رشد تولید در صنعت شوینده، به جهت ارزیابی بهتر عملکرد این صنعت باید مقادیر فروش نیز بررسی شود. ارزیابی تناژ فروش این صنعت نشان می‌دهد که در بازه سالانه به‌طور متوسط 4درصد به فروش این صنعت افزوده شده است.

در سال 1402 با ثبت فروش 796هزار تنی رشد 8درصدی در مقادیر فروش شوینده‌‌‌سازان رقم خورد که در مقایسه با متوسط سالانه 4درصد افزایشی بود. در بازه فصلی طی بهار امسال 166هزار تن انواع محصولات شوینده به فروش رسیده که همچون بهار سال گذشته بوده و تغییر خاصی به‌لحاظ مقداری نداشته است. در مقیاس ماهانه همان‌طور که در بخش تولید هم شاهد کاهش تولیدات بودیم، در تیرماه مجموع تناژ فروش شوینده‌‌‌سازان 51هزار و 849تن بوده که نسبت به تیرماه سال قبل 19درصد کاهش داشته است.  با وجود اینکه در مقیاس تولید شرکت کیمیاتک عملکرد خوبی از خود نشان داد، در بررسی مقدار فروش، این شرکت نتوانست خوب عمل کند.

 بر این اساس در خصوص رشد مقدار فروش شرکت «ساینا» با ثبت رشد 3درصدی مقدار فروش خود عملکرد بهتری نسبت به شوینده‌‌‌سازان دیگر داشته است. عامل کلیدی در نزول تولیدات ماهانه شوینده‌‌‌‌سازان را می‌‌‌توان بحث قیمت دستوری دانست که موجب شده است افت سودآوری رقم بخورد و به دنبال آن شرکت‌ها با کاهش نقدینگی همراه شوند و نتوانند نقدینگی لازم برای رشد تولیدات خود را فراهم کنند.

 شیب صعودی فروش شوینده‌‌‌‌سازان

بررسی درآمد فروش شوینده‌‌‌سازان نشان می‌دهد که در مقیاس سالانه به‌طور  متوسط هر سال 37درصد به فروش این صنعت افزوده شده است. در سال 1402 همان‌طور که تناژ تولید و فروش این صنعت با افزایش همراه بود، درآمد فروش نیز رشد خوبی را تجربه کرد. مجموع فروش شوینده‌‌‌سازان طی سال گذشته 26همت بوده که در مقایسه با سال 1401 به‌‌‌میزان 42درصد رشد داشته است.  در مقیاس فصلی طی بهار امسال درآمد فروش این صنعت 6 هزار و 500 میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با بهار سال گذشته 21درصد افزایش یافته است. در مقیاس ماهانه در تیرماه سال‌جاری فروش 2 هزار و 203میلیارد تومانی به ثبت رسیده که این میزان فروش در مقایسه با تیرماه سال گذشته 12درصد رشد نشان می‌دهد. برترین شرکت به‌لحاظ رشد درآمد فروش شرکت «قرن» بوده که طی چهارماه نخست امسال با ثبت فروش 2هزار میلیارد تومانی موفق شده است فروش خود را 37درصد افزایش دهد.

 «کیمیاتک» پرچمدار سودآوری

از چالش‌‌‌های اصلی شرکت‌های شوینده می‌‌‌توان به بحث قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد. قیمت‌گذاری دستوری موجب شده است تا سودآوری شوینده‌‌‌سازان با بحران همراه شود. با وجود اینکه عمده صنایع از وجود قیمت دستوری رنج می‌‌‌برند، در برخی از آنها همچون شوینده‌سازان این بحران بسیار جدی‌تر است. با توجه به اینکه مواداولیه شوینده‌‌‌سازان از طریق واردات تامین می‌شود، با افزایش قیمت ارز و تورم، شرکت‌های شوینده نمی‌‌‌توانند نرخ فروش خود را تعدیل کنند و در نتیجه با زیان همراه می‌‌‌شوند. در بازه سالانه طی 13سال گذشته متوسط حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص شوینده‌‌‌‌سازان به‌‌‌ترتیب  30، 22 و 17درصد به ثبت رسیده است. روند حاشیه سود این صنعت به دلیل وجود سایه نظارت دستوری کاهشی بوده است.

با این حال شرکت‌های این صنعت طی سال 1402 با ثبت میانگین حاشیه سود 23درصدی همچون میانگین سالانه عمل کردند. در مقیاس فصلی طی 17فصل گذشته متوسط حاشیه سود این صنعت 21درصد به ثبت رسیده است. همان‌طور که در مقیاس سالانه عملکرد سال گذشته شرکت‌های صنعت شوینده‌‌‌ نزدیک به متوسط بوده، در بخش فصلی نیز حاشیه سود این صنعت به متوسط فصلی خود نزدیک بوده است. سردمدار سودآوری شوینده‌‌‌سازان شرکت «کیمیاتک» است که در بازه‌های سالانه و فصلی به‌‌‌ترتیب با ثبت متوسط حاشیه سود 35 و 34درصدی طی سال 1402 و بهار امسال بهترین عملکرد را در میان شرکت‌های دیگر به ثبت رسانده است.