عزم همتی برای پیوند میان بازار پول و سرمایه

در عین‌حال شاهد وعده معاون اول ریاست‌جمهوری جهت تزریق از صندوق تثبیت به بازار بودیم و در حال‌حاضر بورس پیگیر این وعده است. در جلسه روز سه‌شنبه شورای‌عالی بورس، وعده افزایش ضریب اعتباری کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌ها داده شد و با توجه به ریزشی که هفته قبل داشتیم، این تصمیم می‌تواند ریسک معامله‌گرانی را که از حساب کار‌‌گزاری بیش از حد تعیین‌شده زیان کردند پوشش دهد. امید است که وعده‌‌‌‌‌ها توسط سیستم بانکی زودتر عملی و در سازمان بورس و اوراق‌بهادار، سریع‌تر ابلاغ شود.

کانال اثرگذاری اوراق‌تبعی ۵ همتی

انتشار ۵‌همت اوراق‌تبعی برای صندوق‌های درآمد ثابت با نرخ بهره ۲۹‌درصد به‌نحوی است که صندوق‌ها مکلف هستند، سهم‌ها را زمانی‌که قیمت سررسید‌اوراق بیشتر رشد کرد، بفروشند و در نتیجه سود زیادی عاید صندوق‌ها نخواهد شد و با توجه به اینکه صندوق‌ توسعه و تثبیت تعهداتی از سال‌گذشته دارند، این منابع برای تسویه تعهدات گذشته و جلوگیری از فشار بازار برای تامین نقدینگی ایفای تعهدات، می‌تواند استفاده شود.

خبر خوش برای سهامداران خرد

طرح سهامیار که بیمه سرمایه‌گذاران زیر ۵۰۰‌میلیون‌تومان است، می‌تواند فشار فروش از سمت سهامداران خرد را کاهش دهد. همچنین انتشار اوراق‌تبعی برای نمادهای بزرگ توسط صندوق تثبیت و شرکت‌ها، برای درگیر‌کردن ناشران جهت تضمین بازده برای سهامداران، شبیه به تصمیم چهارسال ‌گذشته برای بازارگردانی اجباری است که آن تصمیم باعث خروج سرمایه از تولید شد و پس از انتقاد فعالان بازار، این اجبار متوقف شد. با وجود اینکه بازار سرمایه در ارزنده‌‌‌‌‌ترین سطح و پایین‌ترین P/E دارد و نرخ بهره در حال کاهش است و متغیرهای غیراقتصادی در کنار قطعی مکرر برق و گاز و قیمت‌گذاری نهاده‌‌‌‌‌های تولید به ادامه پیدا‌کردن روند نزولی بازار منجر شد. به‌نظر می‌رسد جلوگیری از مداخله قیمتی در دستور کار وزارت اقتصاد و صمت قرار دارد.

وعده‌‌‌‌‌های همتی

کاهش نرخ بهره و افزایش P/E بازار و جلوگیری از مداخله قیمتی در محصولات و نهاده‌‌‌‌‌های تولید می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را باثبات کند و ریسک کاهش سودآوری شرکت‌ها را از بین ببرد و تا حدودی اقتصاد پیش‌بینی‌‌‌‌‌پذیر شود. همچنین منظم‌شدن انتشار اوراق به جلوگیری از هیجانی‌شدن روند نرخ بهره کمک شایانی می‌کند.  نکته جالب‌توجه این است که وزیر  امور اقتصادی و دارایی نگاه هم‌‌‌‌‌‌افزایی میان سیستم بانکی و بازار سرمایه دارد. ابزارهای ترکیبی پولی و مالی مانند صندوق‌های مشترک طلا و سهامی با بازار پول اتفاق نویدبخشی است که می‌تواند به ورود پول به بازار منجر شود. یکی از برنامه‌‌‌‌‌هایی که وزیر اقتصاد نیز بر آن تاکید داشت، الزام فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در بورس و تولید است که به بهبود عملکرد سیستم بانکی، سودآوری آنان، بهبود بازار سرمایه و مالیات‌‌‌‌‌ستانی از بانک‌ها کمک شایانی خواهد کرد.