Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

متوسط متغیرهای سودآوری در سال 1402 برای صنعت کاشی‌وسرامیک 29درصد به ثبت رسیده که در قیاس با متوسط سالانه 9درصد رشد داشته است. با همه این تفاسیر به‌رغم عملکرد مطلوب سال 1402 این صنعت، طی بهار امسال وضعیت متغیرهای بنیادین کاشی‌‌‌سازان ضعیف بوده است. در سال‌جاری مقدار تولید و فروش کاشی‌‌‌سازان به‌‌‌ترتیب مثبت3 درصد و منفی 4درصد را تجربه کرده است. افت مقدار فروش موجب کاهش شتاب رشد درآمدی این صنعت شده و طی بهار امسال فروش کاشی‌‌‌سازان تنها 24درصد  رشد داشته است. با این حساب پیش‌بینی می‌شود سودآوری این صنعت در بهار امسال کاهشی گزارش شود.

نزول تناژ تولید و فروش

ارزیابی روند سالانه تولیدات کاشی‌و‌‌‌سرامیک‌سازان بورسی نشان می‌دهد که طی 13سال گذشته به‌طور متوسط یک‌درصد به تولیدات این صنعت افزوده شده است. با وجود رشد اندک تولیدات این صنعت، در سال گذشته کاشی‌‌‌سازان عملکرد خوبی از خود نشان داده‌‌‌اند. بر این اساس در سال 1402 مجموع تولید این صنعت 36میلیون مترمربع بوده که در مقایسه با سال 1401 رشد بیش از 10درصدی را تجربه کرده و توانسته است عملکرد ضعیف سال گذشته خود را جبران کند. در بازه فصلی طی بهار امسال، مجموع تولید کاشی‌و‌‌‌سرامیکی‌‌‌ها به‌‌‌میزان 9میلیون و 71هزار مترمربع به ثبت رسیده که این عدد در مقایسه با بهار 1402 رشد 3درصدی را تجربه کرده است. در ماه خرداد سال‌جاری میزان تولیدات این صنعت 3میلیون و 437هزار تن بوده که در قیاس با خرداد 1402 به میزان یک‌درصد افت داشته است.

از میان 9شرکت فعال در حوزه کاشی‌‌‌‌وسرامیک، «کارام» با ثبت مجموع تولید 73هزار مترمربع طی بهار امسال و رشد 187درصدی تولید خود، بهترین عملکرد را در بین کاشی‌‌‌سازان از آن خود کرده است. سرعت افزایش مقدار فروش کاشی‌‌‌سازان با مقدار تولید آنها برابر نبوده است. متوسط رشد تناژ فروش کاشی‌‌‌سازان در 13سال اخیر به‌طور متوسط 2درصد افزایش یافته است. با این حال مقدار فروش این صنعت در سال گذشته برخلاف مقدار تولید با افت همراه بوده است. بر این اساس مجموع فروش این صنعت طی سال 1402 به‌‌‌میزان 37میلیون و 131هزار مترمربع بوده که در مقایسه با سال 1401، 17درصد کاهش یافته است. در مقیاس فصلی طی بهار امسال مجموع مقدار فروش کاشی‌سازان 8میلیون و 566هزار مترمربع بوده که این عدد در قیاس با بهار 1402 به‌‌‌میزان 4درصد کاهش یافته است.

در بازه ماهانه نیز افت تناژی فروش مشاهده می‌شود و طی خردادماه امسال مجموع فروش کاشی‌‌‌سازان که 3میلیون و 409هزار مترمربع به ثبت رسیده، با افت 7درصدی نسبت به خرداد سال گذشته همراه بوده است. با این تفاسیر به‌رغم رشد خوب تولیدات در کاشی‌‌‌سازان، افزایش قابل ملاحظه‌‌‌ای در مقادیر فروش این صنعت مشاهده نمی‌شود و بخش زیادی از تولیدات این صنعت در انبار ذخیره شده است. در میان کاشی‌‌‌‌وسرامیک‌سازان، شرکت «کارام» با جهش 182درصدی مقدار فروش خود طی بهار امسال، بهترین عملکرد را نسبت به رقبای خود داشته است.

سایه قیمت‌گذاری دستوری بر کاشی‌‌‌سازان

نرخ فروش شرکت‌های کاشی‌‌‌‌وسرامیک به‌صورت دستوری تعیین می‌شود. بر این اساس نرخ فروش محصول اصلی این صنعت طی خردادماه در مقایسه با متوسط سال 1402 به‌طور میانگین 13درصد رشد داشته است. بر این اساس در مقیاس ذکرشده در شرکت «کلوند» محصول اصلی یعنی کاشی پرسلانی با افزایش 38درصدی همراه بوده و با این حساب بهترین عملکرد را نسبت به هم‌‌‌گروهی‌‌‌های خود داشته است. در خردادماه میانگین رشد نرخ فروش محصول اصلی کاشی‌‌‌سازان در قیاس با بهار 1403 به‌‌‌میزان 2درصد بوده است. در این بین طی مدت یادشده «کلوند» با رشد 17درصدی کاشی پرسلانی خود بهترین عملکرد را داشته است. ارزیابی فصلی نرخ فروش محصول اصلی کاشی‌سازان نشان از رشد 10درصدی طی بهار امسال نسبت به بهار 1402 دارد. در این بین «کسعدی» با جهش 32درصدی محصول اصلی خود یعنی کاشی کف در بهار امسال بهترین عملکرد را نسبت به کاشی‌‌‌سازان دیگر داشته است.

عملکرد درخشان «کارام»

به‌طور میانگین  طی 13سال اخیر  سالانه 36 درصد به درآمد فروش کاشی‌‌‌سازان افزوده شده است. روند درآمدی این صنعت افزایشی بوده و طی سال 1402 با ثبت فروش 6هزار و 133میلیارد تومان رشد درآمد 49درصدی در این صنعت رقم خورده است. در مقیاس فصلی طی بهار امسال مجموع فروش کاشی‌‌‌سازان به‌‌‌میزان یک‌هزار و 662میلیارد تومان بوده که این عدد در مقایسه با بهار 1402 به‌‌‌میزان 24درصد جهش یافته است. در سومین ماه از سال 1403 فروش کاشی‌‌‌سازان 673میلیارد تومان به ثبت رسیده که این عدد در مقایسه با خرداد 1402 به‌‌‌میزان 17درصد رشد داشته است. همان‌طور که مشاهده شد، عملکرد فصلی و ماهانه سال‌جاری کاشی‌‌‌سازان عمدتا با کاهش شتاب رشد درآمدی همراه بوده‌‌‌است.

عامل اصلی این موضوع را می‌‌‌توان بحث رکود اقتصادی در ایران دانست. از ابتدای سال 1402 عمده بخش‌‌‌های اقتصادی کشور با رکود دست و پنجه نرم می‌کردند که این امر تقاضا برای محصولات کاشی‌‌‌سازان را کاهش داده است. شرکت‌های کاشی‌‌‌ساز نیز پیش‌بینی شرایط این‌چنینی را نداشتند و به همین خاطر بخش زیادی از تولیدات این صنعت به انبار رفته و مقدار فروش کمتر از تولید بوده است. از میان نمادهای کاشی‌‌‌ساز، شرکت «کارام» که در بخش جهش تناژ تولید و فروش نیز سردمدار بوده، در بخش رشد درآمد فروش نیز یکه‌تاز بوده است. بر این اساس شرکت یادشده طی فصل بهار امسال مجموعا درآمد 28میلیارد تومانی را تجربه کرده که در قیاس با بهار 1402 بیش از 140درصد رشد داشته است.

عملکرد متغیرهای سودآوری

روند متغیرهای سودآوری شرکت‌های کاشی‌‌‌‌وسرامیک بازار سرمایه نشان از افزایش میزان سودآوری دارد. بر این اساس سه‌حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص در 13سال گذشته به‌‌‌ترتیب 26، 19 و 15درصد بوده است. در سال 1402 متوسط حاشیه سود کاشی‌‌‌سازان 29درصد بوده که در قیاس با متوسط سالانه 9درصد بهبود یافته است. در بازه فصلی حاشیه سود کاشی‌‌‌سازان کاهشی بوده است. بر این اساس طی زمستان 1402 متوسط حاشیه سود کاشی‌‌‌سازان 27درصد به ثبت رسیده که در مقایسه با متوسط فصلی 4درصد کاهش یافته است. از میان 9نماد کاشی‌‌‌ساز بورسی، شرکت «کصدف» بهترین عملکرد را به لحاظ رشد سودآوری از خود به ثبت رسانده است. بر این اساس میانگین سه‌حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص شرکت یادشده طی سال 1402 و زمستان این سال به‌‌‌ترتیب 40 و 39درصد به ثبت رسیده و با این حساب بهترین عملکرد را نسبت به کاشی‌‌‌سازان دیگر به ثبت رسانده است.