5 copy

میزان بازدهی شاخص صنعت فولاد، از ضعف این صنعت حکایت دارد؛ اما نمادهای پرپتانسیل، بازدهی بالاتر از تورم و حتی بالای 100درصد را نیز طی سال‌جاری کسب کردند. اکنون که گزارش‌‌‌های 9ماهه این صنعت به طور کامل منتشر شده است، می‌‌‌توان تا حدودی بر عملکرد سال‌جاری صنعت مشرف شد. گزارش‌‌‌ها می‌‌‌تواند سهام پرپتانسیل را از سایر سهام جدا سازد. هرچند پیش‌بینی سودسازی نمادهای صنعت می‌‌‌تواند سبد خوبی از سهام فولادی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. اگر فولادی‌‌‌ها به چهارگروه تولیدکنندگان آهن اسفنجی، شمش فولاد، میلگرد و ورق تقسیم شوند، عملکرد تولیدکنندگان ورق، تقریبا خوب بوده است. رکوردزنی‌‌‌های متعدد قیمت ورق گرم در بورس‌کالا و همچنین رشد قیمت‌های جهانی سبب شده است تا با وجود فشارهای هزینه‌‌‌ای، سود تولیدکنندگان ورق بالا باشد. تولیدکنندگان میلگرد نیز به‌واسطه رشد قیمت میلگرد طی یک‌سال اخیر و استفاده از گپ قیمتی شمش و میلگرد، بهتر از سایر فولادی‌‌‌ها عمل کردند. تولیدکنندگان شمش هم عملکرد خوبی از خود نشان دادند، به طوری که میانگین نرخ فروش آنها نسبت به سال گذشته با رشد بیش از 45درصدی همراه شده است. هرچند مقایسه فصل به فصل عملکرد صنعت، سیگنال منفی به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند. یکی از دلایل بی‌‌توجهی بازار به این صنعت نیز همین موضوع است. اما اگر قرار باشد، بازار با نقدینگی خوبی حمایت شود، احتمالا صنعت فولاد گزینه‌‌‌های ارزنده و جذاب فراوانی خواهد داشت. با گزارش‌‌‌های اخیر، نمادهای خوب متمایز خواهند شد و پیش‌بینی سود سال آینده با سناریوهای مختلف دلاری امکان‌پذیر خواهد بود. در صورت تحرک دلار، این صنعت به طور مقطعی بازدهی‌‌‌های خوبی برای فعالان به همراه خواهد داشت.

رونق قیمتی به‌رغم افت معاملات در بورس‌کالا

طبیعی است که به سبب شروع فصل سرما، کاهش تولید در انتظار صنعت فولاد باشد. زمستان امسال برخلاف سال گذشته با سرمای سختی همراه نبود، اما به رسم هرساله، صنایع، به‌خصوص فولاد دچار افت انرژی خواهند شد. بنابراین حجم معاملات نیز در بورس‌کالا روندی کاهشی داشت. به‌رغم افت حجم معاملات نسبت به ماه‌‌‌های گذشته، نرخ‌های فروش طی دی‌ماه سال‌جاری بهبود یافته است. شمش بورسی که در پایان پاییز تا 18میلیون و 600هزار تومان به ازای هر تن نیز افت قیمتی را تجربه کرده بود، در دی‌ماه به طور متوسط تا 19میلیون تومان نیز پیشروی کرد.

آهن اسفنجی، به‌عنوان یک محصول میانی انرژی‌‌‌بر همچنان تحت‌تاثیر افت فشار گاز صنایع، معاملات کم‌حجمی را در بورس‌کالا تجربه می‌کند. آهن اسفنجی که در خردادماه تا 13میلیون تومان نیز پیشروی کرده بود، در آذرماه موفق شد دوباره پس از افت قیمتی به سطح 13میلیون تومان برسد. در دی‌ماه، نرخ‌ها تا 13میلیون و 200هزار تومان نیز رسید و رکورد قیمتی سال‌جاری را شکست. کاهش عرضه و افزایش تقاضای فولادسازان برای استفاده از آهن اسفنجی در تولید شمش فولاد، سبب افزایش نرخ شده است. رشد همزمان شمش فولاد و آهن اسفنجی سبب شده است تا نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولاد همچنان در سطح 70درصد باقی بماند که نسبت به ماه‌‌‌های گذشته در سطوح بالایی است. گندله سنگ‌آهن نیز با وجود افت تقاضا به سبب کاهش تولید آهن اسفنجی در فصل سرما، معاملات پررونقی را تجربه کرد، به طوری که قیمت گندله نسبت به آذرماه که در سطح قیمتی 4میلیون و 600هزار تومان قرار داشت، تا 4میلیون و 700هزار تومان به ازای هر تن پیشروی کرده است. این در حالی است که حجم معاملات این محصول میانی نیز افزایش یافته است.

گزارش‌‌‌های 9ماهه؛ فراتر از انتظار

فولادی‌‌‌ها طی سال‌جاری، فصل به فصل عملکرد ضعیفی را ثبت کردند، به طوری که مقایسه عملکرد فولادی‌ها در پاییز نسبت به تابستان، بسیار ضعیف‌‌‌تر از انتظار بود. سود خالص برخی از نمادها نسبت به تابستان، افت چشمگیری را تجربه کرده است. عملکرد ضعیف فصلی فولادی‌‌‌ها، به افت سود خالص برخی از نمادها حتی بیش از 70درصد منجر شده است. تنها «فخوز» موفق شده است به‌رغم افت سود در تابستان، پاییز بهتری را به سهامداران خود هدیه کند. همچنین سود خالص پاییز سال‌جاری نسبت به پاییز سال گذشته، رشد خوبی را تجربه کرده است. برخی از نمادها مانند «فجر»، رشد 361درصدی سود خالص را نسبت به پاییز سال گذشته تجربه کرده‌‌‌اند. «فخوز»، «فولای»، «هرمز» و «فسبزوار» جزو برترین نمادها بودند که رشد سود خالص بالایی را نسبت به پاییز سال گذشته ثبت کردند. به‌واسطه رشد قیمت‌ها در بورس‌کالا و ثبت قیمتی گندله و موجودی ارزان گندله در برخی از شرکت‌ها نظیر فولاد کاوه جنوب کیش، هزینه‌‌‌های مواد مصرفی افزایش چندانی نداشته است. بر این اساس با وجود کاهش حاشیه سود فصلی صنعت فولاد، حاشیه سود 9ماهه سال‌جاری نسبت به 9ماهه سال گذشته رشد خوبی را تجربه کرده، به طوری که حاشیه سود 9ماهه کل صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 20درصد به 25درصد رسیده است. با وجود آنکه گزارش‌‌‌های «فپنتا» و «فصبا» هنوز منتشر نشده، سود خالص دلاری صنعت فولاد در 9ماهه سال‌جاری به حدود 2میلیارد و 800میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 27درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود خالص پاییز نسبت به پاییز سال گذشته، رشد 36درصدی و سود خالص پاییز به تابستان با افت 47درصدی همراه شده است. همچنین سود 9ماهه صنعت 107هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به 9ماهه 1401، رشد 86درصدی را به ثبت رسانده است.

کدام نمادها پتانسیل رشد دارند؟

با وجود آنکه برخی از نمادها، طی سال‌جاری رشد سودآوری خوبی را تجربه کردند، به نظر می‌رسد ترمز رشد برخی از نمادهای فولادی تا حدودی کشیده شده باشد. بنابراین انتظار می‌رود، برخی از نمادها نظیر پارس فولاد سبزوار، رشد سودآوری 18درصدی را تجربه کنند. این در حالی است که نمادهای عقب‌مانده نظیر «فخوز» رشد بیش از 50درصدی را به ثبت خواهند رساند. سه مفروض اصلی ، پیش‌روی صنعت فولاد خواهد بود. اول دلار نیماست. سه سناریو می‌‌‌توان برای این مفروض مهم در صنعت فولاد در نظر گرفت. اول اینکه در حالت بدبینانه، نرخ دلار 40هزار تومان باشد و دولت به سیاست سرکوب ارزی ادامه دهد. دوم دلار به 45 تومان برسد یا جهش ارزی متوجه بازار شود و دلار نیما تا 55هزار تومان پیشروی کند. نرخ شمش فولاد نیز می‌‌‌تواند در حدود 490 تا 520دلار معامله شود یا آنکه تا 550دلار پیش برود. همچنین، شمش فولاد خوزستان حدود 24میلیون تومان و در بهترین حالت، 27میلیون تومان معامله شود. در این صورت، در حالت معقولانه، کمترین نسبت قیمت به سود بازار حدود 4.7واحد و نصیب آهن و فولاد غدیر خواهد شد و پس از آن «ارفع» و «فخوز» به لحاظ شاخص P/E ارزنده‌‌‌تر خواهند بود. بیشترین رشد سودآوری نیز نصیب فولاد خوزستان و جهان فولاد سیرجان خواهد شد. در سناریوی بدبینانه، فولاد ارفع با نسبت قیمت به سود 4واحدی ارزنده‌‌‌ترین نماد خواهد بود. اگر شرایط بهبود یابد و متغیرهای جهانی و دلار به خوش‌بینانه‌‌‌ترین حالت ممکن رشد کنند، فولاد کاوه و دوباره فولاد خوزستان با نسبت قیمت به سود پایین‌‌‌تر از 4واحد جزو جذاب‌‌‌ترین نمادها خواهند بود.