شرط صفر شدن نرخ مالیات شرکت‌های بورسی

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: بحث سرمایه‌گذاری با مساله تسهیل‌گری رابطه مستقیم دارد. در تلاشیم تا مسائلی را که موجب قهر تولیدکنندگان شده بود رفع کنیم که این امر را با شروع اعطای مجوزها از درگاه ملی مجوزها آغاز کردیم. وی تصریح کرد: مقررات مربوط به تولید باید تسهیل شود و تلاش کردیم آنها را کاهش دهیم.

 ابتدای امسال مصوبه‌ای در هیات دولت به ثبت رسید که هیچ دستگاهی حق ایجاد مقررات خلق‌الساعه را ندارد که این مساله موجب کاهش ۵۰‌درصد بخشنامه‌های حوزه تجاری و گمرکی کشور در ۹ماهه ۱۴۰۲ شده است.

سرمایه‌گذاری و تسهیل‌‌‌گری

خاندوزی گفت: اکنون شاهد شاخص‌های امیدبخشی در بخش اقتصاد خرد هستیم. ورود شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به صد شرکت برتر نشان از گام مثبت تولید در این بخش است.

وی افزود: اگر می‌‌‌خواهیم اقتصاد ایران را به سمت بهره‌وری حرکت دهیم، نیازمند همکاری و دستور کار مشترک بین دولت و صنعت هستیم.

وزیر اقتصاد بیان کرد: مساله تامین انرژی و مالی برای شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد. در این زمینه نیز نیازمند همکاری دولت با صنعت هستیم. در وزارت اقتصاد تلاش کردیم با ابزارهای متعدد مساله تامین مالی را برطرف کنیم.

انتشار ۲۱۰‌هزار میلیارد تومان اوراق در بورس

خاندوزی گفت: در ۹ماهه سال گذشته شرکت‌های اقتصادی غیردولتی از طریق بازار سرمایه ۲۱۰‌هزار میلیارد تومان انتشار اوراق  انجام داده بودند که این عدد در ۹ماهه امسال به ۲۵۰‌هزار میلیارد رسید. وی بیان کرد: مجموع تامین مالی سال گذشته شرکت‌های غیردولتی۴۸۰‌هزار میلیارد تومان بود که انتظار می‌رود این عدد به ۵۰۰‌هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: دولت از صنایع حمایت خواهد کرد تا شرکت‌های ایرانی نیز میان ۵۰۰شرکت برتر قرار گیرند. در راستای اینکه شرکت‌های بزرگ خود حلقه اصلی ارتباط با سرمایه‌گذاری خارجی باشند تدابیر لازم را در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی اتخاذ کردیم.

 شرکت‌ها باید از حالت انفرادی خارج شوند و به نظام خوشه‌‌‌ای حرکت کنند.

خاندوزی در پایان گفت: شرکت‌ها باید از منابع داخلی خود بیشتر برای سرمایه‌گذاری بهره‌‌‌مندی استفاده کنند. در حال حاضر نیز شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس که نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند، مشروط به انجام اقداماتی مشمول مالیات به نرخ صفر می‌‌‌شوند.