کوچ سرمایه از بورس عربستان

بر همین مبنا بود که شاخص کل سهام تداول، حدود ۴‌درصد افت ارتفاع را تجربه کرد. نکته حائز اهمیت این است که سهام Tadawul با ۲۶‌درصد پرمیوم نسبت به شاخص MSCI EM معامله می‌شود. در این بین کشور اژدهای زرد مهم‌ترین عضو MSCI EM  است و ۲۸‌درصد از معیار کشور در حال توسعه را به خود اختصاص می‌دهد. این کاهش ارتفاع در سهام بزرگ عربستان، بزرگ‌ترین خروج خالص سرمایه غیرمقیم‌‌‌ها و بدترین عملکرد بازار از ماه مارس است، زمانی که سهام بازارهای جهانی در بحران سلامت بانک‌های ایالات‌متحده در سردرگمی عجیب و غریبی بودند.

سال‌جاری سال پرافت و خیزی برای بازار‌های مالی، به‌خصوص بازارهای جهانی بود. در واقع رالی پرهیجانی که در سال ۲۰۲۳ آغاز شد، شاخص Tadawul  را در آستانه یک بازار صعودی و سرسبز در اواخر ژوئیه سوق داد. از طرفی قیمت نسبتا پایدار نفت به دلیل کاهش تولید اعضای اوپک‌پلاس و تعدد پروژه‌های دولتی و نیمه‌تمام از دیگر عواملی بودند که شاخص کل بورس عربستان‌سعودی را تحت‌تاثیر منفی قرار دادند. در این بین، جاسم الجبران، رئیس بخش تحقیقات و فروش در الجزیرا کپیتال، درباره روند ناامیدکننده این روزهای بازار گفت: وقوع روند نزولی یک اتفاق طبیعی پس از پایان رالی جذاب صعودی اوایل سال است. او گفت: کاهش رتبه صندوق بین‌المللی پول از پیش‌بینی رشد عربستان‌سعودی در سال ۲۰۲۳ و همچنین راهنمایی‌‌‌های محتاطانه درآمد از سوی برخی بانک‌های بزرگ نیز در کاهش نقش داشته است. 

به‌رغم افت‌های چندماه اخیر، سهام Tadawul همچنان حدود ۸‌درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و از شاخص بازارهای نوظهور (MSCI (Morgan Stanley Capital International  بهتر عمل کرده است. در این میان نشانه‌‌‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی تمایل بیشتری به مشارکت در بازار دارند. دومینیک بوکور اینگرام از  شرکت فیراکپیتال حجم صندوق‌های خود را در بورس عربستان دوبرابر کرده و به ۲۰‌درصد افزایش داده است.